YTF har i lengre tid jobbet for å bedre kollisjonsikkerheten i bussene. – Det nye tiltaket fra Samferdselsdepartementet er et skritt i riktig retning, men vi er redde for at tiltaket blir en hvilepute, uttaler forbundsleder Jim Klungnes.
14. august starter valget av ansattrepresentanter i styret til Vy buss AS og Vygruppen AS. YTF sitt medlem Petter Louis Pettersen er 1. kandidat i Vy gruppen og topper listen for Vy Buss.
En ettermiddag før jul kjører medlemmet forbi et kjøpesenter. Han fulgte godt med på trafikkbildet før han trillet over fotgjengerfeltet. Rett etterpå hører han flere som roper at han må stoppe og oppdager at det er en som er påkjørt.
Etter forhandlinger mellom YTF og NHO Transport ble det klart at rutebussjåfører får et historisk høyt tillegg på totalt 13 kroner pr. time.
Et varmt smil var nok til å få Tonje Langeland til å bli bussfører, ta fagprøven og bli veiviser for andre med ønske om fagbrev. Slik kan tilsynelatende tilfeldigheter vise vei og forme tilværelsen, noe mange nok kan kjenne seg igjen i. Noen vil kanskje til og med kalle det et lite mirakel?
Kun noen visne blomsterbuketter i veikanten minner om dødsulykken der bussjåfør Øyvind Sannes Norheim omkom i romjula. Arbeidskameratene passerer og tenker kanskje fra sine utsatte førerplasser at «neste gang er det kanskje meg…».
I flere år har Yrkestrafikkforbundet jobbet for å gjøre bussene trygge for sjåførene. Det er fortsatt en lang vei å gå, men snøballen har begynt å rulle.
«Nordland fylkeskommune tar oss på største alvor når det gjelder kollisjonssikring i buss, og ligger også langt fremme når det gjelder dialog med de tillitsvalgte», forteller YTFs regionleder i Nordland, Svein Roger Skoglund. Nå gjelder det å få de øvrige fylkeskommunene til å innføre det samme.
Tirsdag 17. januar kl. 13:00 avholdes det ett minutts stillhet i Østfold-området i forbindelse med begravelsen til bussjåføren som omkom i Fredrikstad i romjulen.
Sjåføren ville dokumentere uhellet i bussen, og brukte mobilen for å ta bilder av det som hadde skjedd. Etter at arbeidsgiver hentet ut video av dette fikk sjåføren sparken.
Yrkestrafikkforbundet er skuffet over manglende inndekning av energikostnader for bussbransjen.
Økte kontroller 5.-11. september.
Havarikommisjonens rapport etter møteulykken mellom to busser på Stange i fjor viser at både oppdragsgiver Innlandet fylkeskommune og operatør Vy Buss bør skjerpe seg betydelig når det gjelder kollisjonssikkerhet.
Nordland fylkeskommune stiller klarere krav til kollisjonssikkerhet for bussførere i sin nye anbudsutlysning, og viser direkte til YTFs sikkerhetskonferanse i Bodø. YTF applauderer den positive utviklingen, men understreker likevel at sikkerheten ikke må være avhengig av hvilken fylkeskommune man kjører i.
Tre av fire YTF-medlemmer stemte ja. Oppgjøret er dermed vedtatt.
Lørdag 7. mai ble partene enige på overtid i meklingen på bussbransjeavtalen. Nå skal oppgjøret ut på uravstemning.
Mekling startet torsdag 10:00. Blir ikke partene enige i helgen tas nesten 2.400 sjåfører ut i streik fra lørdag.
Forslag om bedre kollisjonssikkerhet er ute på høring, etter at Yrkestrafikkforbundet har jobbet for dette over lengre tid.
Gjennom ditt medlemskap er du sikret tilskudd fra Yrkestrafikkforbundets streikefond slik at de økonomiske ulempene ved en streik blir betydelig mindre.
Busselskapene under Torghatten-paraplyen er solgt til det amerikanske investeringsfondet CBRE Investment Management Infrastructure, og vil inngå i et nytt nordisk busskonsern under navnet Connect.
Torsdag 21. april startet forhandlingene på Bussbransjeavtalen (BBA). Torsdag og fredag er satt av til forhandlingene.
Avskjeder. Rettssaker. Erstatningskrav mot egne sjåfører. Praksisen til bussoperatøren Nobina kan tyde på at de ønsker å erstatte prinsipper i den norske modellen med såkalt «hard HR», koste hva det koste vil.
Mandag 4. april overleverte Yrkestrafikkforbundet kravene til NHO Transport og SPEKTER – Vy buss AS sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet.
Året 2022 ble innledet med omfattende eierskifter innen bussbransjen. Tre av de seks største selskapene har i løpet av kort tid skiftet eiere.
«Det må lages nye krav til et sikkerhetsbur eller deformeringssone rundt førerplass, tilsvarende krav som gjelder personbil». Dette tok teknisk direktør Jan-Helge Sandvåg hos Tide til orde for på YTFs store sikkerhetskonferanse i Bodø i november.
En enstemmig tingrett i Follo og Nordre Østfold ga en knusende beskrivelse av Nobinas saksbehandling i en rettssak om urettmessig avskjed av en YTF-organisert bussjåfør hos Nobina Ski. Nobina mener at dommen på flere punkter er uriktig, og har valgt å anke saken.
Regjeringen ønsker krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
YTFs store konferanse om kollisjonssikkerhet i Bodø 6. og 7. november ble en sterk opplevelse både menneskelig og faglig.
Manglende kollisjonssikkerhet i buss har lenge vært en utfordring som har blitt underprioritert. Derfor etterspør nå Yrkestrafikkforbundet et nordisk samarbeid, for å sette problematikken på dagsorden - både på et lokalt og europeisk plan.
Over hele landet ønsker nå fylkeskommunene og kollektivselskapene å åpne fordørene på bussene. Det får Yrkestrafikkforbundet, som organiserer flest bussjåfører i Norge, til å reagere.
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes, mener busselskapene spekulerer i trange rutetabeller som fører til ubetalt overtidsjobbing for bussjåfører.
Tirsdag 25. mai starter valget av ansattrepresentanter i styret til Vy buss AS og Vygruppen AS. YTF sine medlemmer Petter Louis Pettersen er 1. kandidat i Vy gruppen og Jan Larsen topper listen for Vy Buss.
Samferdselsdepartementet skal nå avgjøre hvorvidt det blir påbudt med setebelte på klasse 1-busser. Yrkestrafikktrafikkforbundet er i utgangspunktet positive, men vil ikke at sjåførene skal kunne bli straffet hvis passasjerene dropper setebeltet.
Sviktende inntekter er en trussel for kollektivtrafikken. Yrkestrafikkforbundet har noen klare meninger om hva som bør gjøres.
YS har i dag sendt plassfratreden for alle medlemmer som er omfattet av bussbransjeavtalene i NHO og VY (Spekter).
Helsedirektoratet har nå gitt Yrkestrafikkforbundet medhold i at det ikke er riktig å pålegge bussjåfører å bruke munnbind når de de kjører buss, så fremst de kan opprettholde 2-metersregelen.
Vi har fått en del spørsmål om streikebryteri, her har vi oppsummert temaet.
De er lei av å bruke fritida på å klargjøre bussen, lei av å hoppe over matpauser og ikke få sove om natta, fordi de er stressa og bekymra. På toppen av det hele bryter arbeidsgiver løftet om mer lønn – hvert eneste år.
Her er en enkel punktliste dersom du får spørsmål om streiken.
Fra arbeidstidens start lørdag tas bussjåførene i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark ut i streikens andre streikeuttak. Også store deler av Nordland og hele Kristiansand tas ut.
Yrkestrafikkforbundet har en streiketelefon som kan ringes.
Bussjåførene i Oslo og Viken går ut i streik fra arbeidstidens start søndag. Arbeidsgiverne var ikke villige til å komme bussjåførene i møte under meklingen.
Mekling starter fredag 10:00. Blir ikke partene enige i helgen tas nesten 4.000 sjåfører ut.
Fra arbeidstidens start søndag 20. september kan 1888 YTF-medlemmer være i streik. Se hvem som er tatt ut i første uttak.
Fra arbeidstidens start søndag 20. september tas bussjåførene i Oslo og Viken ut i streik dersom partene ikke er blitt enige i meklingen. Yrkestrafikkforbundet krever at arbeidsgiverne innfrir avtale om industriarbeiderlønn.
YTF har i dag sendt plassoppsigelser for alle medlemmer som er omfattet av bussbransjeavtalene i NHO og VY.
Fredag 28. august overleverte Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Fagforbundet og NJF kravene til NHO og Vy Spekter. Her kan du lese om kravene i årets oppgjør.
Flere ulykker med bybusser de siste årene har vist hvor dårlig sikret denne typen kjøretøy er mot kollisjoner, senest på Sørås i Bergen forrige uke. Det finnes sikrere busser på markedet, men nesten ingen kollektivselskap er villige til å betale de ekstra tusenlappene det koster å sikre sjåfør og passasjerer. Nå krever Yrkestrafikkforbundet flere tiltak for å hindre dødsfall og alvorlige skader på sjåfør og passasjerer.
Det er ventet en eksplosjon i bilferie-turister til sommeren, noe som kan føre til en stor økning i campingbiler- og vogner langs norske veier. Yrkestrafikkforbundet råder godssjåfører til å være ekstra påpasselige og tålmodige.
Som følge av koronaepedimien har aktiviteten på turbusser sunket drastisk. Yrkestrafikkforbundet frykter det kan føre til både oppsigelser og konkurser, noe som vil gi utenlandske selskaper som ikke følger norsk lovgivning større dominans i markedet.