Stemmene er talt opp etter uravstemningen på bussoppgjøret, og hele 78 % av YTFs medlemmer har stemt ja. Fordelt mellom alle forbund er ja-andelen 75%.
Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet har i samarbeid med Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport utarbeidet en veileder for å gi særlig rutebuss-sjåfører mer innflytelse på egen arbeidshverdag. Nå signaliserer Ruter at de vil bruke veilederen aktivt, og oppfordrer alle som bestiller busstjenester til å gjøre det samme.
Bussjåfør Abbas Arzani mistet to ukers lønn på grunn av saksbehandlingssommel med fornying av kjøreseddel. Han er ikke den eneste, noe som skaper trøbbel både for sjåfører og busselskap.
Eli Hetlevik er leder av Oslo-avdelingen i YTF, og representerer over 700 medlemmer som er omfattet av Bussbransjeavtalen. Hun var med i forhandlingsdelegasjonen til YTF for første gang i år, og forteller at både hun og medlemmene hennes er fornøyde med resultatene som ble forhandlet frem.
Eric Riley er tillitsvalgt på en stor bussgarasje i Rogaland. Han har lenge jobbet for at sjåførene som jobber delte skift skal få kompensasjon for hele skiftet, og ikke først etter en time. – Jeg er fornøyd med at det endelig er en løsning på dette, og at man nå får betalt for all deltskiftjobbing, sier han.
En historisk enighet blant partene om bussbransjeavtalen. Nå kan du se hva oppgjøret betyr for din inntekt og arbeidshverdag.
Det må være mulig å legge til rette for arbeidstidsordninger som gjør det mer attraktivt å bli bussjåfør uten at den eldre betjening skal måtte være med og «betale» for det. Løsningen på rekrutteringsutfordringene er gode og trygge arbeidsplasser. Det er ikke vanskeligere enn det.
Møteulykker der buss er involvert utgjør nå rundt to til tre prosent av alle omkomne i trafikken, slår Statens Havarikommisjon fast i rapporten om dødsulykken i Fredrikstad i romjulen 2022. Det er derfor nødvendig å intensivere arbeidet med å forbedre kollisjonssikkerheten for bussførere.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er stolt over å kunne presentere en ny veileder utviklet i samarbeid med NHO Transport, Kollektivtrafikkforeningen og Fellesforbundet. Veilederen er et resultat av et halvt års arbeid og er designet for å styrke dialogen mellom bussjåfører og oppdragsgivere i kollektivanbud.
Yrkestrafikkforbundet feirer en viktig seier etter at Datatilsynet har slått fast at lagring av data om sjåførers kjørestil og mønster hos transportfirmaet Nobina har vært ulovlig. I en nylig avgjørelse ble det klart at praksisen med å lagre personlige kjøredata i opptil 13 måneder er i strid med personvernforordningen GDPR.
Oslos nye flåte av batteridrevne elbusser gikk på en kraftig smell i vinter som følge av ekstrem kulde og snøfokk. Siden har det vært diskusjon om hvem som har ansvaret.
YTF har meldt Vestfold kollektivtrafikk (VKT) til Arbeidstilsynet for dårlige forhold på lunsj- og spiserommet. - Manglende renhold og trange pauserom viser liten respekt for sjåførene, sier regionsleder i YTF Vestfold, Raymond Fremstad.
Statens vegvesen minner om at siste frist for å ettermontere alkolås i busser og minibuss er 31. desember 2023.
Et femtitalls representanter fra norsk bussbransje, med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i spissen deltok på verdens største bussmesse i Brussel 10. oktober for å fremme kollisjonssikkerhet for bussførere i Europa. Yrkestrafikkforbundet er blant annet representert med sin sikkehetsgruppe, bestående av tre aktive bussførere.
YTF har i lengre tid jobbet for å bedre kollisjonsikkerheten i bussene. – Det nye tiltaket fra Samferdselsdepartementet er et skritt i riktig retning, men vi er redde for at tiltaket blir en hvilepute, uttaler forbundsleder Jim Klungnes.
14. august starter valget av ansattrepresentanter i styret til Vy buss AS og Vygruppen AS. YTF sitt medlem Petter Louis Pettersen er 1. kandidat i Vy gruppen og topper listen for Vy Buss.
En ettermiddag før jul kjører medlemmet forbi et kjøpesenter. Han fulgte godt med på trafikkbildet før han trillet over fotgjengerfeltet. Rett etterpå hører han flere som roper at han må stoppe og oppdager at det er en som er påkjørt.
Etter forhandlinger mellom YTF og NHO Transport ble det klart at rutebussjåfører får et historisk høyt tillegg på totalt 13 kroner pr. time.
Et varmt smil var nok til å få Tonje Langeland til å bli bussfører, ta fagprøven og bli veiviser for andre med ønske om fagbrev. Slik kan tilsynelatende tilfeldigheter vise vei og forme tilværelsen, noe mange nok kan kjenne seg igjen i. Noen vil kanskje til og med kalle det et lite mirakel?
Kun noen visne blomsterbuketter i veikanten minner om dødsulykken der bussjåfør Øyvind Sannes Norheim omkom i romjula. Arbeidskameratene passerer og tenker kanskje fra sine utsatte førerplasser at «neste gang er det kanskje meg…».
I flere år har Yrkestrafikkforbundet jobbet for å gjøre bussene trygge for sjåførene. Det er fortsatt en lang vei å gå, men snøballen har begynt å rulle.
«Nordland fylkeskommune tar oss på største alvor når det gjelder kollisjonssikring i buss, og ligger også langt fremme når det gjelder dialog med de tillitsvalgte», forteller YTFs regionleder i Nordland, Svein Roger Skoglund. Nå gjelder det å få de øvrige fylkeskommunene til å innføre det samme.
Tirsdag 17. januar kl. 13:00 avholdes det ett minutts stillhet i Østfold-området i forbindelse med begravelsen til bussjåføren som omkom i Fredrikstad i romjulen.
Sjåføren ville dokumentere uhellet i bussen, og brukte mobilen for å ta bilder av det som hadde skjedd. Etter at arbeidsgiver hentet ut video av dette fikk sjåføren sparken.
Yrkestrafikkforbundet er skuffet over manglende inndekning av energikostnader for bussbransjen.
Økte kontroller 5.-11. september.
Havarikommisjonens rapport etter møteulykken mellom to busser på Stange i fjor viser at både oppdragsgiver Innlandet fylkeskommune og operatør Vy Buss bør skjerpe seg betydelig når det gjelder kollisjonssikkerhet.
Nordland fylkeskommune stiller klarere krav til kollisjonssikkerhet for bussførere i sin nye anbudsutlysning, og viser direkte til YTFs sikkerhetskonferanse i Bodø. YTF applauderer den positive utviklingen, men understreker likevel at sikkerheten ikke må være avhengig av hvilken fylkeskommune man kjører i.
Lørdag 7. mai ble partene enige på overtid i meklingen på bussbransjeavtalen. Nå skal oppgjøret ut på uravstemning.
Mekling startet torsdag 10:00. Blir ikke partene enige i helgen tas nesten 2.400 sjåfører ut i streik fra lørdag.
Forslag om bedre kollisjonssikkerhet er ute på høring, etter at Yrkestrafikkforbundet har jobbet for dette over lengre tid.
Busselskapene under Torghatten-paraplyen er solgt til det amerikanske investeringsfondet CBRE Investment Management Infrastructure, og vil inngå i et nytt nordisk busskonsern under navnet Connect.
Torsdag 21. april startet forhandlingene på Bussbransjeavtalen (BBA). Torsdag og fredag er satt av til forhandlingene.
Avskjeder. Rettssaker. Erstatningskrav mot egne sjåfører. Praksisen til bussoperatøren Nobina kan tyde på at de ønsker å erstatte prinsipper i den norske modellen med såkalt «hard HR», koste hva det koste vil.
Mandag 4. april overleverte Yrkestrafikkforbundet kravene til NHO Transport og SPEKTER – Vy buss AS sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet.
Året 2022 ble innledet med omfattende eierskifter innen bussbransjen. Tre av de seks største selskapene har i løpet av kort tid skiftet eiere.
«Det må lages nye krav til et sikkerhetsbur eller deformeringssone rundt førerplass, tilsvarende krav som gjelder personbil». Dette tok teknisk direktør Jan-Helge Sandvåg hos Tide til orde for på YTFs store sikkerhetskonferanse i Bodø i november.
En enstemmig tingrett i Follo og Nordre Østfold ga en knusende beskrivelse av Nobinas saksbehandling i en rettssak om urettmessig avskjed av en YTF-organisert bussjåfør hos Nobina Ski. Nobina mener at dommen på flere punkter er uriktig, og har valgt å anke saken.
Regjeringen ønsker krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
YTFs store konferanse om kollisjonssikkerhet i Bodø 6. og 7. november ble en sterk opplevelse både menneskelig og faglig.
Manglende kollisjonssikkerhet i buss har lenge vært en utfordring som har blitt underprioritert. Derfor etterspør nå Yrkestrafikkforbundet et nordisk samarbeid, for å sette problematikken på dagsorden - både på et lokalt og europeisk plan.
Over hele landet ønsker nå fylkeskommunene og kollektivselskapene å åpne fordørene på bussene. Det får Yrkestrafikkforbundet, som organiserer flest bussjåfører i Norge, til å reagere.
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes, mener busselskapene spekulerer i trange rutetabeller som fører til ubetalt overtidsjobbing for bussjåfører.
Tirsdag 25. mai starter valget av ansattrepresentanter i styret til Vy buss AS og Vygruppen AS. YTF sine medlemmer Petter Louis Pettersen er 1. kandidat i Vy gruppen og Jan Larsen topper listen for Vy Buss.
Samferdselsdepartementet skal nå avgjøre hvorvidt det blir påbudt med setebelte på klasse 1-busser. Yrkestrafikktrafikkforbundet er i utgangspunktet positive, men vil ikke at sjåførene skal kunne bli straffet hvis passasjerene dropper setebeltet.
Sviktende inntekter er en trussel for kollektivtrafikken. Yrkestrafikkforbundet har noen klare meninger om hva som bør gjøres.
YS har i dag sendt plassfratreden for alle medlemmer som er omfattet av bussbransjeavtalene i NHO og VY (Spekter).
Helsedirektoratet har nå gitt Yrkestrafikkforbundet medhold i at det ikke er riktig å pålegge bussjåfører å bruke munnbind når de de kjører buss, så fremst de kan opprettholde 2-metersregelen.
De er lei av å bruke fritida på å klargjøre bussen, lei av å hoppe over matpauser og ikke få sove om natta, fordi de er stressa og bekymra. På toppen av det hele bryter arbeidsgiver løftet om mer lønn – hvert eneste år.
Mekling starter fredag 10:00. Blir ikke partene enige i helgen tas nesten 4.000 sjåfører ut.