Ekstreme værforhold har lammet store deler av trafikken i Oslo-området i vinter. Foto: Arne Danielsen

Ekstreme værforhold har lammet store deler av trafikken i Oslo-området i vinter. Foto: Arne Danielsen

To skritt fram og ett tilbake

Oslos nye flåte av batteridrevne elbusser gikk på en kraftig smell i vinter som følge av ekstrem kulde og snøfokk. Siden har det vært diskusjon om hvem som har ansvaret.
query_builder PUBLISERT: February 19th, 2024
edit FORFATTER: Arne Danielsen

Å gjøre bussparken utslippsfri har vært en viktig del av Oslos mål for klima og miljø. Opprinnelig ble det bestemt at utfasingen av dieselbusser skulle skje innen 2028. Men i løpet av fjoråret ble det klart at full elektrifisering kunne gjennomføres fem år før planen. Så ble også gjort.

Hovedstaden kan også smykke seg med flotte resultater innen kollektivtrafikken. Oppsiktsvekkende er for eksempel passasjerveksten, som har holdt biltrafikken nede på 2007-nivå på tross av at befolkningen har økt med flere hundre tusen. Passasjertallet i Oslo har også tatt seg opp igjen på forbilledlig vis etter nedstengningene under koronapandemien.

Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen fortalte stolt at dette skiftet fant sted flere år før neste store by i verden, «kanskje med unntak av noen byer i Kina som vi ikke har hørt om». «Verdens mest effektive og kundeattraktive kollektivsystem», var den alltid like framoverlente Ruter-direktørens karakteristikk, og han opplyste i høst om at internasjonale delegasjoner nærmet valfartet til Oslo for å lære av byens oppsiktsvekkende resultater.

Værgudenes sammensvergelse

Antakelig kunne dette dristige teknologiske spranget gått riktig bra, gitt at Oslo hadde fått en «normal vinter». Dessverre ble den som kjent lite normal. Ekstrem kulde, massivt snøfokk og voldsomme temperatursvingninger har tvunget fram omfattende innstillinger av bussavganger. Langt fra alle disse problemene har hatt med bussparken å gjøre. Mange av problemene knyttet til elbussparken handler om lading. 

Siden har kritikken haglet, og i god tabloid ånd er alt og alle dømt nord og ned. Noen legger skylda på anbudsregimet, på (for) billige løsninger og pulverisering av ansvar.

Den viktigste lærdommen at man antageligvis har gått for fort fram. Å være først i verden er ikke nødvendigvis av det gode, tatt i betraktning at alle andre kanskje har hatt sine grunner for å holde igjen.

Dette er en kortversjon av en lengre artikkel fra nyeste utgave av Yrkestrafikk.

Dårlige veger? Meld fra på vegklage.ytf.no

I Norge finnes rundt 100 000 km offentlig vei. Store deler av vegnettet har behov for utbedring, men myndighetene vet ikke alltid hvor det er størst behov for innsats og hvor mye penger som trengs. Dette kan du hjelpe til med å skape klarhet i.

Førerkortbeslag i 30 km/t

Desember 2023 var preget av mye snøfall og vanskelige kjøreforhold på Østlandet, med glatte veier og mange trafikkuhell. Et uheldig YTF-medlem var på vei hjem om morgenen på en de mest kaotiske kjøredagene, og mistet kontroll over bilen. Han holdt lav fart og gjorde alt han kunne for å hindre sammenstøt, likevel skled han inn i fronten på en bil og fikk beslaglagt førerkortet.

Uverdige pauserom for sjåførene - YTF melder til Arbeidstilsynet

YTF har meldt Vestfold kollektivtrafikk (VKT) til Arbeidstilsynet for dårlige forhold på lunsj- og spiserommet. - Manglende renhold og trange pauserom viser liten respekt for sjåførene, sier regionsleder i YTF Vestfold, Raymond Fremstad.