Hvis du har tariffavtale, har du krav på kvelds- og helgetillegg. Men er du sikker på at du får alle tillegg som du har krav på?
Påseplikten er et viktig verktøy for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle i transportbransjen. Som tillitsvalgt og sjåfør har du en viktig rolle i å passe på at reglene følges – ikke bare for din egen skyld, men for hele bransjen.
Bussjåføren fulgte rådet fra NAV og søkte uføretrygd. Det han ikke visste, var at det kom til å koste ham over en halv million kroner.
Fra og med 15. juni 2025 er det ulovlig å betale turbussjåfører mindre enn 218,62 kroner i timen. Dette gjelder uansett om du jobber for en norsk eller utenlandsk arbeidsgiver uavhengig av om det finnes tariffavtale på arbeidsplassen.
Da Stian Haldsrud og resten av helgedagsbetjeningen i Sporveien meldte overgang til YTF, prøvde arbeidsgiveren å ta fra dem en rettighet de har hatt i 37 år. Det satt Arbeidsretten en stopper for, og ga YTF fullt medhold i saken.
YS-leder Hans-Erik Skjæggerud krever reallønnsvekst i frontfagsoppgjøret, og viser til at industrien har lønnsomme år bak seg.
Endelig ble partene enige om ny IA-avtale. Dette betyr endringene for deg.
Hvor lenge kan du være sykemeldt? Hvilke rettigheter har du når du blir syk? Vi svarer på de vanligste spørsmålene om sykdom, jobb og fravær.
Sykelønnsordningen er en grunnleggende og universell trygghet for alle arbeidstakere i Norge. YTF mener at den er helt avgjørende for ansatte i krevende og belastende yrker. Når sykdom rammer, skal økonomisk trygghet være en selvfølge – ikke noe man må bekymre seg for.
Hva skjer med feriedagene dine hvis du ikke rekker å ta dem ut? Har du krav på fri i julen, eller må du jobbe på helligdager? YTFs advokater gir deg fem klare råd som sikrer at du får det du har krav på i høytiden.
Et YTF-medlem får tilbake førerkortet etter en omstridt inndragning.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) sier klart nei til å svekke sykelønnsordningen. Forslaget om å redusere sykelønnen treffer hardest de som allerede står i tøffe, lavtlønnede yrker med høy risiko for langtidsfravær. – Å redusere rettighetene for de mest sårbare er feil medisin, mener forbundsleder Jim Klungnes.
Sonny Singh, tillitsvalgt for Yrkestrafikkforbundet (YTF) i Brødrene Dahl, holdt nylig et innlegg på YS-konferansen der han delte sine erfaringer om hvordan kunstig intelligens (KI) påvirker arbeidshverdagen. Mens mange foredragsholdere på konferansen fremhevet KI som en fremtidsmulighet, valgte Sonny å fokusere på de praktiske konsekvensene for ansatte.
Fra 1. november kan varebilsjåfører i Norge glede seg over en historisk milepæl: Minstelønn på 222 kroner i timen blir endelig en realitet! Yrkestrafikkforbundet (YTF) har kjempet hardt for å sikre bedre lønn og rettferdige arbeidsforhold for sjåfører i transportbransjen, og nå har vi fått gjennomslag. Dette betyr tryggere arbeidsvilkår for tusenvis av sjåfører.
Denne uken samles rundt 2000 delegater og rådgivere fra 150 land til ITF-kongressen (International Transport Workers' Federation) i Marrakesh, Marokko. Det er første gang denne viktige kongressen arrangeres i et muslimsk land, og det settes politikk for transportarbeideres rettigheter for de neste fem årene.
Yrkestrafikkforbundet har deltatt på 22 stopp under SOTIN sin "Følg drømmen, ikke strømmen"-turné. Turneen har som mål å rekruttere flere unge til transportbransjen og informere om de spennende utdanningsmulighetene som finnes for fremtidens yrkessjåfører.
Arbeidstilsynet foreslår å innføre en HMS-kortordning i varebilsegmentet. HMS-kort kan bidra til å bedre arbeidsforholdene i bransjen og gjøre det vanskeligere å bruke ulovlig arbeidskraft.
Yrkestrafikkforbundets (YTF) kampanje for å hjelpe medlemmer med å ta fagbrev har vist seg å være en stor suksess. 259 medlemmer har meldt seg på fagbrevsprogrammet "I Rute" i denne runden, og de vil få veiledning og støtte på veien mot å oppnå formell kompetanse. At så mange melder seg på bekrefter en økende interesse for fagbrev blant transport- og logistikkarbeidere.
I dag trådte det nye EU-parlamentet sammen for første gang, men tiltredelseserklæringen fra president Ursula von der Leyen nevnte ikke de presserende utfordringene knyttet til sosial dumping og behovet for bedre arbeidsvilkår. Samtidig samlet fagforeninger fra hele Europa seg utenfor parlamentet for å demonstrere mot urettferdig behandling i arbeidslivet, og YTF var på plass for å støtte saken.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Sommeren nærmer seg, og hos Yrkestrafikkforbundets arbeidslivsavdeling får vi mange spørsmål om arbeidstakeres rettigheter knyttet til ferie og feriepenger. Advokatene i Yrkestrafikkforbundet gir deg her en oversikt over de viktigste aspektene du bør vite om.
Uten yrkessjåfører stopper Norge. I Europa mangler mer enn hundre tusen sjåfører, både innen gods og persontrafikk, noe som gir drastiske ringvirkninger for hele økonomien. Løsningen er imidlertid enkel: Kraftig lønnsøkning og bedre arbeidsforhold. Enkel markedslogikk: Pris og etterspørsel. Hvorfor er dette så vanskelig å realisere?
De ansatte i Ørland Transport skulle hatt en lønnsøkning på 10,5 kroner etter fjorårets lønnsoppgjør. Disse penger har de ikke sett snurten av, og de tillitsvalgte mener de ble villedet til å signere en protokoll hvor lønnstillegget ble strøket.
- Et viktig skritt i riktig retning, sier Steinar Nikolaisen, turbilsjåfør og leder for YTFs avdeling 50 Øvre Romerike. Etter 1. januar i år er det nå kun tillatt for utenlandske busselskap å utføre persontransport på norske veier i perioder på maksimalt 20 dager sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår.
Som lærling utdanner du deg til et yrke ved å jobbe og få opplæring i en bedrift. En kan si at du er både elev og arbeidstaker i lærlingperioden. Dine rettigheter og plikter er derfor ikke alltid lik andre ansattes. Vi skal se på noen forhold som det er viktig å være klar over.
Løsningene som foreslås for å øke rekrutteringen av yrkessjåfører er at de må jobbe mer, ha kortere pauser og mindre fri, mangle trygge steder til å ta pause og i liten grad komme hjem regelmessig. Noen som virkelig tror at denne oppskriften vil funke?
Under høringen snakket kom Yrkestrafikkforbundet med innspill på hva som må forbedres i den Nasjonale Transportplanen for perioden 2025-2036, spesielt for yrkessjåfører.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) deltok nylig i et viktig møte med stortingsrepresentanter fra Sosialistisk Venstreparti (SV), der temaet var yrkessjåførers sikkerhet og arbeidsforhold.
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036.
Vi snakker med mange lastebilsjåfører som ikke får overtidsbetalt. Her er svaret på noen av de vanligste spørsmålene vi får. Hvis du ikke få overtidsbetaling for overtidsarbeid, må du ta det opp med arbeidsgiveren din. Be om skriftlig tilbakemelding. Hvis du får negativt svar, og er medlem hos oss, kan vi kreve overtidsbetalt for deg.
Yrkestrafikkforbundet feirer en viktig seier etter at Datatilsynet har slått fast at lagring av data om sjåførers kjørestil og mønster hos transportfirmaet Nobina har vært ulovlig. I en nylig avgjørelse ble det klart at praksisen med å lagre personlige kjøredata i opptil 13 måneder er i strid med personvernforordningen GDPR.
I en felles henvendelse til Utdanningsdirektoratet ber Yrkestrafikkforbundet (YTF) og seks andre organisasjoner om at elever og lærlinger i yrkessjåførfaget på videregående skole som hovedregel skal tilbys førerkortopplæring på både buss og lastebil. Målet er å øke arbeidsmobiliteten og rekrutteringen til bransjene
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har i samarbeid med en rekke organisasjoner og forbund, levert et opprop til samferdselsministeren. Oppropet krever en omfattende og ambisiøs revisjon av Nasjonal Transportplan (NTP) for å akselerere overgangen til grønn mobilitet.
Desember 2023 var preget av mye snøfall og vanskelige kjøreforhold på Østlandet, med glatte veier og mange trafikkuhell. Et uheldig YTF-medlem var på vei hjem om morgenen på en de mest kaotiske kjøredagene, og mistet kontroll over bilen. Han holdt lav fart og gjorde alt han kunne for å hindre sammenstøt, likevel skled han inn i fronten på en bil og fikk beslaglagt førerkortet.
Forbundsleder Jim Klungnes og forhandler Kristine Martinsen deltok i starten av januar på et viktig innspillsmøte med Mona Fagerås fra Sosialistisk Venstreparti (SV), medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Her ble Yrkestrafikkforbundets innspill til Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025-2036 diskutert.
Er du midlertidig ansatt eller innleid gjennom vikarbyrå hos din arbeidsgiver? Lurer du på hvilke rettigheter du har som midlertidig ansatt? Arbeidsgivers adgang til å ansette midlertidig eller benytte innleie er fastsatt i lov, og dersom det ikke foreligger et lovlig midlertidig ansettelsesgrunnlag, kan du ha rett på fast ansettelse.
Hva har du krav på etter regelverket og de største tariffavtalene? Husk at arbeidsavtalen din kan gi deg bedre rettigheter enn lov og tariffavtale, men ikke dårligere. Her finner du svar på noen vanlige spørsmål som oppstår i forbindelse med julen.
I Norge finnes rundt 100 000 km offentlig vei. Store deler av vegnettet har behov for utbedring, men myndighetene vet ikke alltid hvor det er størst behov for innsats og hvor mye penger som trengs. Dette kan du hjelpe til med å skape klarhet i.
«Jeg tror vi har rekruttert åtte nye medlemmer til nå», forteller Isabell Buklev, aktiv verver på YTF-standen på Transport & Logistikk-messa på Lillestrøm.
European Transport Workers’ Federation (ETF) kjemper for at kjøre- og hviletidsbestemmelsene for buss og turbuss ikke skal utvides. Den 7. november holder ETF en markering foran Europaparlamentet.
A-krimsenteret gjennomførte i slutten av september en aksjon mot varebilene som leverer aviser for Schibsted. Resultatet er klare indikasjoner på arbeidslivskriminalitet, svart arbeid, svart omsetning og mulig trygdesvindel. Uholdbart. Men ikke overraskende. Det er på tide å ansvarliggjøre transportkjøperne!
Tjue år gamle Silje Nerland tok fagbrevet som bussjåfør i mai, som en av de yngste jentene i historien. Nå oppfordrer hun alle kollegaer som dveler ved saken til å følge hennes eksempel.
Det blir billigere å eie bil, men dyrere å kjøre den. Det er manglende satsing på rekruttering av bussjåfører og lite fokus på sosial dumping i transportbransjen. Det foreslås økt diett for langtransportsjåfører fra 350 kr til 400 kr pr. døgn. Og hva med veinettet?
I juli 2023 var YTF-medlemmet på vei tilbake til bussgarasjen før arbeidsdagens slutt. Foran han lå det en bil som bremset for en fotgjenger. Et uoppmerksomt øyeblikk førte til at bussen traff bilen, som igjen traff fotgjengeren. Da politiet ankom stedet ble førerkortet beslaglagt på stedet.
Er du midlertidig ansatt, innleid eller vikar? Ta YTFs quiz og se om du kan ha krav på fast jobb
YTF-medlemmet forsøkte først å rette et pengekrav mot tidligere arbeidsgiver på egenhånd. Han mente de skyldte han 25.000 kr. i manglende lønn og overtidsbetaling, og 2500 kr. i feriepenger. Etter at han ikke fikk noe svar, kontaktet han Yrkestrafikkforbundet.
Erling Kragerud har vært tillitsvalgt i YTF i en årrekke, og har hjulpet om lag 40 medlemmer til å få fast ansettelse. Han mener at nøkkelen til endringer er dialog med arbeidsgiver, litt kjennskap til regelverket og et menneskelig engasjement for medlemmene.
Vi får ofte inn saker fra medlemmer som er midlertidig ansatt hos sin arbeidsgiver eller jobber som innleid gjennom et vikarbyrå. Det kan være vanskelig å vurdere hva som er lovlig og når man kan ha krav på fast ansettelse.
Som yrkessjåfør med fagbrev har man mulighet til å tjene oppimot 27.000 kroner ekstra i året. Likevel er det få av sjåførene i Norge som tar fagbrev. – Andelen må opp, sier tillitsvalgt og veiviser i Yrkestrafikkforbundet (YTF).
Kun 1 av 3 yrkessjåfører har fagbrev i Norge. Svein Nordhagen (62) er en av dem som har bestemt seg for å ta fagbrevet. – Ikke så vanskelig som først antatt, sier han.