Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen

Fra 1. november kan varebilsjåfører i Norge glede seg over en historisk milepæl: Minstelønn på 222 kroner i timen blir endelig en realitet! Yrkestrafikkforbundet (YTF) har kjempet hardt for å sikre bedre lønn og rettferdige arbeidsforhold for sjåfører i transportbransjen, og nå har vi fått gjennomslag. Dette betyr tryggere arbeidsvilkår for tusenvis av sjåfører.
query_builder PUBLISERT: October 29th, 2024
edit FORFATTER: Adrian Pracon

Varebilsjåfører skal nå få minstelønn på kr. 222 per time og diettsats på kr. 400 ved overnattingsturer. Minstelønnen gjelder for alle som kjører varebil med tillatt totalvekt over 2,5 tonn, enten de er ansatt i et norsk eller utenlandsk selskap som opererer i Norge. Med den nye lønnsgrensen på plass, blir det slutt på at sjåfører må jobbe for luselønn mens de gjør en viktig jobb på norske veier.

– Dette er en stor dag for alle varebilsjåfører, sier Trude Sande, nestleder i YTF. – Endelig får de lønn som står i stil med innsatsen. Dette vedtaket gir trygghet og bedre forhold for dem som holder hjulene i gang.

Trude Sande, nestleder i YTF
Trude Sande, nestleder YTF

Ikrafttredelse i flere faser

For tungtransporten, altså godsbiler med tillatt totalvekt over 3,5 tonn, vil justeringen i minstelønnssatsen fra 207 til 222 kroner i timen i tre i kraft 1. november 2024. For varebilsjåfører som kjører kjøretøy mellom 2,5 og 3,5 tonn, vil minstelønnen tre i kraft 01.06 2025.

Sjokkerende funn i bransjen

Bak vedtaket ligger en urovekkende situasjon i varebilbransjen. kontrolletatene har avdekket ulovlige og kritikkverdiforhold: skattekriminalitet, trygdesvindel, feil og mangler på kjøretøy, grov utnyttelse av utenlandske arbeidstakere med svært dårlige lønns- og arbeidsvikår og omgåelse av arbeidsgiveransvaret ved feilklassifisering av ansatte sjåfører som selvstendige oppdragstakere.

Det er nødvendig med flere tiltak for å rydde opp i bransjen, men allmenngjøring er det eneste tiltaket som gjør det ulovlig å betale luselønn. Med allmenngjøringen på plass blir det slutt på at useriøse aktører lovlig kan utnytte sjåfører som gjør en ærlig dags arbeid. Dette er et viktig steg mot å sikre at ingen blir underbetalt eller utnyttet.

Hva betyr dette for deg som sjåfør?

Er du ansatt som varebilsjåfør og kjører en bil med tillatt totalvekt over 2,5 tonn? Da har du fra 01.06.25 rett til en lønn på minst 222 kroner i timen. Det spiller ingen rolle om du jobber for en norsk eller utenlandsk arbeidsgiver – alle må følge de samme reglene.

Oppdragstakere som i realiteten arbeider som ansatte sjåfører har også krav på mintselønn.

Unntak

Minstelønnen gjelder ikke for sjåfører som kjører bedriftens egne varer. Det vil si at hvis du jobber for et bakeri, og kjører ut bakverkene, så har du ikke rett på lovfestet minstelønn. Men hvis du jobber i et transportfirma og kjører de samme varene, har du rett på minstelønn.

Minstelønnen gjelder heller ikke for lærlinger eller for personer på arbeidsmarkedstiltak i regi av NAV.

Hvis arbeidsgiveren din følger en annen tariffavtale, vil dine rettigheter være fullt ut regulert her, og ikke i forskriften. Det gjelder ikke enhver husavtale, men må være en tariffavtale inngått med fagforening med innstillingsrett.

Hvordan få minstelønn?

Hvis du mener du har rett på minstelønn bør du ta opp dette med din arbeidsgiver/oppdragsgiver skriftlig.

Hvis din arbeidsgiver nekter å betale deg kan du kreve minstelønnen direkte hos hovedoppdragsgiveren senest tre måneder etter lønningsdato. Du må i tilfelle sende dokumentasjon på kravet, som arbeidsavtale, lønnsslipper, kontoutskrift og timelister.

Vi stopper ikke her

Selv om innføringen av minstelønn er en viktig seier, fortsetter YTF å kjempe for bedre arbeidsvilkår i hele transportbransjen. Vi jobber for rettferdig lønn, bedre arbeidstider, og sikrere arbeidsforhold for alle våre medlemmer. Det er fortsatt utfordringer som må løses, og vi lover å være en sterk stemme for deg som jobber på veien.

Dette vedtaket markerer starten på en ny æra for varebilbransjen i Norge. Nå er det på tide at alle sjåfører får de arbeidsforholdene de fortjener – og YTF vil sørge for at denne endringen faktisk blir gjennomført.

MELD DEG INN I DAG

 Som organisert i en fagforening får du råd og hjelp den dagen du trenger det. Meld deg inn i dag for å få hjelp den dagen du trenger det.

Både ansatte sjåfører og selvstendige kan organisere seg hos Yrkestrafikkforbundet.

Medlemskapet gir mange andre fordeler. Les mer om det her.

Varebilsjåfører må få allmenngjort minstelønn

Yrkestrafikkforbundet ser med uro at varebilbransjen undergraver konkurranse- og arbeidsforhold for hele varetransportmarkedet. YTF har fremmet krav om allmenngjort minstelønn for varebilsjåfører. Tariffnemndas beslutning faller 27. oktober (Oppdatert: ny dato 1. november).

Ingen minstelønn for varebilsjåfører

- Det er dokumentert omfattende sosial dumping i varebilbransjen, men allikevel skal det fortsatt være lovlig å betale luselønn, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Varebilbransjen er lovløs

A-krimsenteret gjennomførte i slutten av september en aksjon mot varebilene som leverer aviser for Schibsted. Resultatet er klare indikasjoner på arbeidslivskriminalitet, svart arbeid, svart omsetning og mulig trygdesvindel. Uholdbart. Men ikke overraskende. Det er på tide å ansvarliggjøre transportkjøperne!

Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.