Denne kronikken er skrevet av Jim Klungnes, forbundsleder i YTF, og Marius Træland, forhandlingssjef i YTF. Kronikken ble først publisert i Klassekampen mandag 23. oktober 2023.
Politiet i Oslo har sagt at multikriminelle nettverk har etablert seg i varebilbransjen. Økokrim uttaler at bransjen er gjennomsmittet av kriminalitet og at bransjen brukes av gjengkriminelle for hvitvasking av narkotikakriminalitet.
Varebilbransjen er lovløs.
Det er behov for å ansvarliggjøre transportkjøperne. Og det er grunn til å være utålmodig.
Schibsted tar ikke moralsk ansvar for handlingene. Og har heller ikke juridisk ansvar for de mange bruddene a-krimsenteret oppdaget. Selskaper som Schibsted bruker underleverandører til å kjøre varebilene. På den måten avtaler de seg bort fra ansvaret. Med loven i hånd. Dette kan vi ikke godta.
Det er nødvendig å ansvarliggjøre transportkjøperne. Det må vedtas en påseplikt som stiller transportkjøperne til ansvar for sine underleverandører. Det er kun dersom transportkjøperne stilles til ansvar for kriminaliteten at regelverket er effektivt.
Varebilsjåfører må få allmenngjort minstelønn
Yrkestrafikkforbundet ser med uro at varebilbransjen undergraver konkurranse- og arbeidsforhold for hele varetransportmarkedet. YTF har fremmet krav om allmenngjort minstelønn for varebilsjåfører. Tariffnemndas beslutning faller 27. oktober (Oppdatert: ny dato 1. november).
Ingen minstelønn for varebilsjåfører
- Det er dokumentert omfattende sosial dumping i varebilbransjen, men allikevel skal det fortsatt være lovlig å betale luselønn, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.