Arne Åkvik (51) kjører buss i Bergen og er tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet. Denne våren har han fått utdelt rollen som veiviser, der han skal hjelpe flere yrkessjåfører med å ta fagbrev. Foto: Privat.

Arne Åkvik (51) kjører buss i Bergen og er tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet. Denne våren har han fått utdelt rollen som veiviser, der han skal hjelpe flere yrkessjåfører med å ta fagbrev. Foto: Privat.

Arne (51) kjemper for at flere skal ta fagbrev: - Vi må få opp andelen

Som yrkessjåfør med fagbrev har man mulighet til å tjene oppimot 27.000 kroner ekstra i året. Likevel er det få av sjåførene i Norge som tar fagbrev. – Andelen må opp, sier tillitsvalgt og veiviser i Yrkestrafikkforbundet (YTF).
query_builder PUBLISERT: September 1st, 2023
edit FORFATTER: YTF

Etter å ha kjørt drosje, lastebil og trailer i mange år valgte Arne Åkvik å bli bussjåfør. Det tok likevel flere år i sjåførsetet fremst i bussen før han valgte å ta fagbrev.  

- Jeg begynte som bussjåfør fordi det gir meg mye å jobbe med mennesker. Jeg bestemte meg etter hvert for å ta fagbrevet fordi jeg ville få mer kompetanse, men også for å gå opp i lønn, sier Åkvik som i dag kjører buss for Tide i Bergen.  

Svein (62) holder på å ta fagbrev: - Stolt over yrket

Kun 1 av 3 yrkessjåfører har fagbrev i Norge. Svein Nordhagen (62) er en av dem som har bestemt seg for å ta fagbrevet. –   Ikke så vanskelig som først antatt, sier han. 

Åkvik forklarer at et fagbrev gir flere fordeler til sjåførene. 

- Ved å ta fagbrevet får du en bredere innsikt i hva jobben består av. I tillegg får du en ganske god økning i lønnen. En annen ting som mange kanskje ikke tenker på, er at i en lønnskamp sammenligner vi oss med en gjennomsnittlig industriarbeider. Vi må få opp fagbrevandelen betydelig, slik at vi kan forhandle på lønn uten å måtte sammenligne oss med andre, sier han.  

Til tross for flere gunstige fordeler er det kun 1 av 3 transportarbeidere her til lands som har fagbrev. I den forbindelse har Yrkestrafikkforbundet, som har over 12.500 medlemmer, mange av dem innenfor buss, gods og anleggstransport, sett seg nødt til å ta grep for at flere skal ønske å ta fagbrev. 

Ser ikke behovet 

Yrkestrafikkforbundet er tydelige på at andelen fagbrev blant sjåførene ikke er høy nok. Derfor satte de i gang programmet «I rute» der medlemmene får tilbud om en egen veileder som skal lose dem gjennom prosessen ved å tilby støtte og hjelp underveis. 

- Vi har et hårete mål om å få alle transportarbeidere til å ta fagbrev. For å få til dette er vi avhengige av gode veivisere som Arne, som kan motivere og engasjere flere til å ønske å ta fagbrev, sier generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. 

Åvik, som også er tillitsvalgt i YTF, var ikke tvil om at han ville stille som veiviser i «I Rute»-programmet.  

- Om jeg er din veiviser, og du viser at du har interesse, er jeg genuint opptatt av at du skal bestå. Jeg liker å undervise, det ligger i blodet mitt og min misjon er at så mange som mulig skal ta fagbrev, sier han.  

Ventet 20 år med å ta fagbrev: – Jeg har tapt mye penger

Som yrkessjåfør med fagbrev har man mulighet til å tjene oppimot 27.000 kroner ekstra i året. Likevel er det få av sjåførene i Norge som tar fagbrev. – Kom deg over dørstokkmila, sier tillitsvalgt og fersk fagbrev-eier i YTF.

Han har denne våren vært veiviser for fire stykker i Bergensområdet, som han har gitt mye av sin tid til for å motivere og hjelpe dersom de lurer på noe.  

- Det er mange som kvier seg for å ta fagbrevet fordi de vegrer seg for å lese teori og møte opp til eksamen. Med en aldrende sjåførmasse er det også mange som rett og slett ikke ser behovet for det, forteller Åkvik.   

Ble forbanna  

Selv forteller Åkvik at før han tok fagbrevet kom det skoleelever og sa «jeg skal ta fagbrev, det er mer enn det du har».  

- Da ble jeg forbanna og kjente at det gjorde noe med meg. 

For å løfte frem stoltheten rundt fagbrev, har YTF produsert en gullpin som sjåførene med bestått fagbrev kan feste på uniformen. Nå har Åkvik gullpinnen festet synlig ut mot passasjerene. 

- Jeg vet ikke om den alminnelige passasjer bryr seg om vi har fagbrev, det er nok noe man tar mest for seg selv, men det er et viktig signal, sier han og peker på de unge, fremtidene sjåførene: 

- Det viser at yrkessjåfør er en faktisk fagutdannelse. Vi trenger at flere får øynene opp for at bussjåfør, det er noe man kan bli, avslutter han.  

Ta fagbrev med YTF!

Yrkestrafikkforbundet ønsker å hjelpe flere til å ta fagbrev. Vi har laget hjelpemidler som støtter deg på veien.

Yngste bussjåfør med fagbrev

Eskil Raad tok fagbrev som bussjåfør i juni i fjor, kun 19 år gammel. Firda Billag Buss AS i Førde kunne dermed i fjor skilte med å ha Norges yngste bussfører med fagbrev.

Veiviseren

Et varmt smil var nok til å få Tonje Langeland til å bli bussfører, ta fagprøven og bli veiviser for andre med ønske om fagbrev. Slik kan tilsynelatende tilfeldigheter vise vei og forme tilværelsen, noe mange nok kan kjenne seg igjen i. Noen vil kanskje til og med kalle det et lite mirakel?