Bror Karlsen (52) tok fagbrev etter 20 år som sjåfør. Han angrer på at han ikke gjorde det før. Foto: Privat.

Bror Karlsen (52) tok fagbrev etter 20 år som sjåfør. Han angrer på at han ikke gjorde det før. Foto: Privat.

Ventet 20 år med å ta fagbrev: – Jeg har tapt mye penger

Som yrkessjåfør med fagbrev har man mulighet til å tjene oppimot 27.000 kroner ekstra i året. Likevel er det få av sjåførene i Norge som tar fagbrev. – Kom deg over dørstokkmila, sier tillitsvalgt og fersk fagbrev-eier i YTF.
query_builder PUBLISERT: August 7th, 2023
edit FORFATTER: YTF

Bror Karlsen (52) tok fagbrev for yrkessjåfører i vår. Da hadde han allerede kjørt buss i over 20 år. Han forteller at han angrer på at han ikke fikk seg fagbrev før.

– Jeg har tapt mye penger på å ikke ha tatt fagbrev. Hvis du begynner å regne på det, tenk hvor mye penger man har gått glipp av i løpet av så mange år, som man kunne hatt, sier Karlsen som i dag kjører buss for Vy i Asker.

Med et fagbrev kan en bussjåfør i gjennomsnitt øke årslønnen med 27.000 kroner. I en tid preget av økte renter og høyere priser på både mat, strøm og drivstoff, er høyere lønn noe som mange vil sette pris på.

- Få ut fingeren

Karlsen bestemte seg for å ta fagbrev etter oppfordring fra fagforeningen, men også fra kollegaer.

– Jeg fikk beskjed om å få ut fingeren. «Du har allerede kompetansen», ble jeg fortalt. Og det stemmer jo. Etter mange års erfaring som bussjåfør har jeg opparbeidet meg en del kunnskap, sier han. 

Yrkestrafikkforbundet (YTF), som har over 12.800 medlemmer i transportbransjen, er tydelige på at andelen fagbrev blant sjåførene ikke er høy nok. Derfor satte de i gang programmet «I rute» der medlemmene blir oppfordret til å ta fagbrevet og YTF stiller med veivisere som skal støtte medlemmene i prosessen.

-  Vi har et hårete mål om å få alle yrkessjåfører til å ta fagbrev. Vi vet at mange kvier seg for å ta eksamen, men vi vet også at mange av våre sjåfører allerede har den kunnskapen som trengs. Med I rute-programmet ønsker vi å motivere flere til å ta fagbrev, sier generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

I vår meldte nærmere 130 yrkessjåfører i YTF seg på «I rute»-programmet. Forbundet opplevde en overveldende respons da programmet ble lansert første gang, men de er også klare på at programmet skal vare i flere år fremover, slik at flest mulig skal få hjelp dersom de ønsker det.

Yngste bussjåfør med fagbrev

Eskil Raad tok fagbrev som bussjåfør i juni i fjor, kun 19 år gammel. Firda Billag Buss AS i Førde kunne dermed i fjor skilte med å ha Norges yngste bussfører med fagbrev.

Kommer med anbefaling

Karlsen forteller at han ikke så seg nødt til å lese så mye teori før han skulle opp til eksamen, ettersom han hadde mye kunnskap fra før av og allerede følte seg rimelig trygg på det stoffet han skulle testes i.

– Da eksamen kom svarte jeg etter beste evne, og fikk karakteren meget godt bestått, sier han fornøyd.

Kun 1 av 3 transportarbeidere har fagbrev. Karlsen tror at mange av dagens sjåfører sliter med å komme seg over dørstokkmila.

–  Når du først har kommet i gang, så er det ikke så vanskelig, oppfordrer han og legger til:

– Som tillitsvalgt, sjåfør og kollega vil jeg anbefale alle å komme seg over dørstokkmila og ta fagbrev. Det er viktig.

Ta fagbrev med YTF!

Yrkestrafikkforbundet ønsker å hjelpe flere til å ta fagbrev. Vi har laget hjelpemidler som støtter deg på veien.

Veiviseren

Et varmt smil var nok til å få Tonje Langeland til å bli bussfører, ta fagprøven og bli veiviser for andre med ønske om fagbrev. Slik kan tilsynelatende tilfeldigheter vise vei og forme tilværelsen, noe mange nok kan kjenne seg igjen i. Noen vil kanskje til og med kalle det et lite mirakel?