Seksten år gammel valgte Førde-gutten Eskil Raad å begynne på transport- og logistikklinja på Mo og Øyrane videregående skole i hjembygda, en skole der han kunne velge mellom mange yrkesfaglige linjer.
Nitten og fagarbeider
- At jeg skulle ende opp som bussjåfør, var litt tilfeldig. Egentlig tenkte jeg på lastebil, men ombestemte meg på videregående etter å ha snakket med en lærer som selv hadde kjørt buss. Det valget har jeg aldri angret på, bedyrer Eskil.
Han fikk lærlingeplass i Firda Billag, og da han var gammel nok begynte han på et nitten ukers kurs for å ta førerkort.
- Etter to års læretid kunne jeg gå opp til fagprøven. Da var jeg nitten.
info Visste du at...
...som YTF-medlem kan du få inntil 10.500 kr i støtte til å ta fagbrev? Les mer her.
Tjue og godt etablert
Nå har han fylt tjue og er allerede godt etablert i lokalmiljøet som bussfører.
- Akkurat nå kjører jeg ute på ei øy, der skal jeg være ei uke. Hva jeg liker aller best er selve kjøringen. Men det er også trivelig med mange hyggelige passasjerer og kolleger.
Vi spør om han er bekymret over at bussførere sitter så utsatt til med tanke på kollisjoner?
- Ja, jeg har tenkt over det, men har kommet fram til at vi bare får gjøre vårt beste for å unngå en slik situasjon.
- Så du vil anbefale andre unge å begynne som bussjåfør?
- Ja, absolutt. Det er et trivelig yrke, smiler Eskil Raad, en av landets aller yngste bussjåfører med fagbrev.
Mistet lappen etter leddskump
En ettermiddag før jul kjører medlemmet forbi et kjøpesenter. Han fulgte godt med på trafikkbildet før han trillet over fotgjengerfeltet. Rett etterpå hører han flere som roper at han må stoppe og oppdager at det er en som er påkjørt.
Tradisjonsrikt selskap
Billaget gratulerte Eskil med fagbrevet på sin hjemmeside, og skrev følgende: «Vi trenger stadig nye og dyktige sjåførar, og håpar vi får ha deg lenge i Firda billag!»
Firda Billag er noe så sjeldent som et lokalt busselskap som har klart seg gjennom anbudsvesenet. Billaget er mer enn hundre år gammelt, ble stiftet høsten 1920 og er ett av landets eldste innen vegtransport.
Selskapet har i dag transportansvar for lokale ruter i Sunnfjord og Nordfjord, driver ekspressruter som Fjordekspressen og Sogn og Fjordane-ekspressen og har egen turbilavdeling. Selskapet, som har hovedkontor i Førde, har i dag 210 ansatte. Det er morsomt å tenke på at ett av Norges eldste selskap har en av Norges yngste sjåfører i stallen.
Ung i YTF
Organisert er han også, og selvfølgelig i YTF, etter innspill fra lokal tillitsvalgt Tore Even Øvretvedt, som også tipset Yrkestrafikk. Øvretvedt er styremedlem og en del av arbeidsutvalget i YTFs avdeling 2.
info Stå sterkere med fagbrev!
Økt årslønn og mer i pensjon med fagbrev! Les mer her.
YTF har som kjent en kampanje gående for å få opp andelen medlemmer med fagbrev, og ingenting er bedre enn å gjøre dette direkte fra skolebenken. Med tanke på rekruttering og for å motvirke forgubbing i bransjen, tas unge nye medlemmer imot med åpne armer. Forbundet arrangerer også egne ung-kurs med målet om å få unge medlemmer til å engasjere seg i lokalavdelingen og på arbeidsplassen og kanskje ta på seg et tillitsverv. Flere og flere av de unge på kursene har valgt å bli tillitsvalgt. Slik etableres også nettverk av unge medlemmer, der en ung Førde-gutt selvfølgelig er hjertelig velkommen!
Historisk godt bussoppgjør
Etter forhandlinger mellom YTF og NHO Transport ble det klart at rutebussjåfører får et historisk høyt tillegg på totalt 13 kroner pr. time.
Veiviseren
Et varmt smil var nok til å få Tonje Langeland til å bli bussfører, ta fagprøven og bli veiviser for andre med ønske om fagbrev. Slik kan tilsynelatende tilfeldigheter vise vei og forme tilværelsen, noe mange nok kan kjenne seg igjen i. Noen vil kanskje til og med kalle det et lite mirakel?
- Gir oss aldri før bussen er sikker
I flere år har Yrkestrafikkforbundet jobbet for å gjøre bussene trygge for sjåførene. Det er fortsatt en lang vei å gå, men snøballen har begynt å rulle.