Svein Nordhagen (62) har de siste årene jobbet som bussjåfør og kjører i dag buss for Vy avdeling Hallingdal. Han holder nå på å ta fagbrev som yrkessjåfør, og forteller hvorfor han valgte å gå den veien.
– Ved å ta et fagbrev får du en stolthet over yrket ditt, sier Nordhagen.
Ikke så vanskelig som først antatt
Han forteller at prosessen med å ta fagbrev har vært god, men at det han fryktet mest før eksamen var å skrive selve oppgaven.
– Det er vanskelig å få svarene ned på papiret, ofte er det lettere å snakke om det. Det er lenge siden jeg sist var på skolebenken, men jeg fikk det til og det var ikke så vanskelig som først antatt, sier han.
Videre forteller Nordhagen at han vet det er flere som kjenner seg igjen i dette. Som yrkessjåfør er man ikke vant til å lese så mye teori, og det er flere med ham som synes det er utfordrende å konsentrere seg. Likevel deler han stolt at det å sette seg ned med lesestoffet gikk overraskende fint, og han håper at flere kan bli inspirert til å gjøre det samme.
Ventet 20 år med å ta fagbrev: – Jeg har tapt mye penger
Som yrkessjåfør med fagbrev har man mulighet til å tjene oppimot 27.000 kroner ekstra i året. Likevel er det få av sjåførene i Norge som tar fagbrev. – Kom deg over dørstokkmila, sier tillitsvalgt og fersk fagbrev-eier i YTF.
Fagbrev gjennom praksiskandidatordningen
Siden Nordhagen har over fem års erfaring, har han derfor benyttet seg av praksiskandidatordningen. Det vil si at man kan melde seg til fag- eller svenneprøve uten opplæring i skole, nettopp fordi praktikanten har tilstrekkelig årsverk med yrkespraksis. Nordhagen forteller at ettersom han har kjørt buss i fem år, har han allerede mye bakgrunnskunnskap som er et godt grunnlag på veien mot fagbrev.
– Jeg har ikke lest så mye. For mange av spørsmålene du får på prøven er om ting som du er borti i hverdagen som bussjåfør. Vi har også fått utdelt et nettbrett som vi kan bruke under eksamen, "sjåførhåndboken for din avdeling", som kan brukes uten nettilgang. Det hjelper, sier han.
Den teoretiske prøven besto han denne våren, og etter sommeren står den praktiske prøven for tur. Dersom det går i boks, kan Nordhagen stolt kalle seg en yrkessjåfør med fagbrev.
– Det blir spennende, sier han.
Hårete mål
Yrkestrafikkforbundet (YTF), som har over 12.800 medlemmer i transportbransjen, er tydelige på at andelen fagbrev blant sjåførene ikke er høy nok. Derfor satte de i gang programmet «I rute» der medlemmene blir oppfordret til å ta fagbrevet og YTF stiller med veivisere som skal støtte medlemmene i prosessen.
– Vi har et hårete mål om å få alle yrkessjåfører til å ta fagbrev. Vi vet at mange kvier seg for å ta eksamen, men vi vet også at mange av våre sjåfører allerede har den kunnskapen som trengs. Med I rute-programmet ønsker vi å motivere flere til å ta fagbrev, sier generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.
I vår meldte nærmere 130 yrkessjåfører i YTF seg på «I rute»-programmet. Forbundet opplevde en overveldende respons da programmet ble lansert første gang, men de er også klare på at programmet skal vare i flere år fremover, slik at flest mulig skal få hjelp dersom de ønsker det.
Yngste bussjåfør med fagbrev
Eskil Raad tok fagbrev som bussjåfør i juni i fjor, kun 19 år gammel. Firda Billag Buss AS i Førde kunne dermed i fjor skilte med å ha Norges yngste bussfører med fagbrev.
Ta fagbrev med YTF!
Yrkestrafikkforbundet ønsker å hjelpe flere til å ta fagbrev. Vi har laget hjelpemidler som støtter deg på veien.
Veiviseren
Et varmt smil var nok til å få Tonje Langeland til å bli bussfører, ta fagprøven og bli veiviser for andre med ønske om fagbrev. Slik kan tilsynelatende tilfeldigheter vise vei og forme tilværelsen, noe mange nok kan kjenne seg igjen i. Noen vil kanskje til og med kalle det et lite mirakel?