Møtet fant sted på Stortinget med Freddy André Øvstegård, Mona Fagerås, og Marte Guldal Bramness fra SVs arbeids- og sosialkomite og samferdselskomite.
Forbundsleder Jim Klungnes og advokat Josefine Wærstad, leder for YTFs juridiske avdeling, representerte Yrkestrafikkforbundet. De fremmet viktige sikkerhetsspørsmål og utfordringer yrkessjåfører står overfor daglig.
Kollisjonssikkerhet og trafikksikkerhet i fokus
Blant de viktigste sakene som ble tatt opp, var behovet for bedre kollisjonssikkerhet for bussjåfører. Til tross for nye forskrifter om pendeltest (R-29) for busser, påpekte YTF at disse ikke adresserer alle typer kollisjoner som kan forekomme, særlig når det gjelder sidekollisjoner der lite av bilen er involvert.
Bussjåførene trenger bedre kollisjonssikkerhet
Et femtitalls representanter fra norsk bussbransje, med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i spissen deltok på verdens største bussmesse i Brussel 10. oktober for å fremme kollisjonssikkerhet for bussførere i Europa. Yrkestrafikkforbundet er blant annet representert med sin sikkehetsgruppe, bestående av tre aktive bussførere.
YTF foreslo også tiltak for strengere kontroller og overvåkning av arbeidstid og hviletidsbestemmelser, ettersom dette direkte påvirker sjåførenes sikkerhet og alertness på veien.
Internasjonale utfordringer og regelendringer
Med nye EU-direktiver på trappene, understreket YTF behovet for å opprettholde strenge nasjonale standarder for sikkerhet. Forslag om lengre og tyngre vogntog, samt senking av aldersgrensen for lastebilsjåfører, ble spesielt nevnt som utfordringer som krever oppmerksomhet.
Forlenget ventetid ved oppsigelse
Et annet viktig tema som ble diskutert var den økonomiske belastningen yrkessjåfører opplever ved oppsigelse på grunn av feil de kan bebreides for, med en forlenget ventetid på 18 uker uten rett på ytelser fra NAV. YTF argumenterte for en revisjon av denne strenge regelen.
Forbundsleder Jim Klungnes uttrykte optimisme om videre dialog og samarbeid med SV og Stortinget for å fremme yrkessjåførers interesser og sikkerhet. "Dette møtet er et skritt i riktig retning mot en tryggere hverdag for våre medlemmer," sa Klungnes.
Gode og trygge arbeidsplasser
Det må være mulig å legge til rette for arbeidstidsordninger som gjør det mer attraktivt å bli bussjåfør uten at den eldre betjening skal måtte være med og «betale» for det. Løsningen på rekrutteringsutfordringene er gode og trygge arbeidsplasser. Det er ikke vanskeligere enn det.
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036.
Slutt på langvarig overvåking av sjåførers kjørestil
Yrkestrafikkforbundet feirer en viktig seier etter at Datatilsynet har slått fast at lagring av data om sjåførers kjørestil og mønster hos transportfirmaet Nobina har vært ulovlig. I en nylig avgjørelse ble det klart at praksisen med å lagre personlige kjøredata i opptil 13 måneder er i strid med personvernforordningen GDPR.