Forbundsleder Jim Klungnes og forhandler Kristine Martinsen deltok, på vegne av Yrkestrafikkforbundet, nylig i en viktig diskusjon om fremtidens transport i Norge. De snakket om hva som må forbedres i den Nasjonale Transportplanen for perioden 2025-2036, spesielt for yrkessjåfører.
I møte med SV for å diskutere Nasjonal Transportplan 2025-2036
Forbundsleder Jim Klungnes og forhandler Kristine Martinsen deltok i starten av januar på et viktig innspillsmøte med Mona Fagerås fra Sosialistisk Venstreparti (SV), medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Her ble Yrkestrafikkforbundets innspill til Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025-2036 diskutert.
Kampen for bedre kollektivtransport i distriktene
Forbundsleder Jim Klungnes påpekte mangler i den nåværende transportplanen, spesielt knyttet til utilstrekkelig fokus på kollektivtransport i distriktene og behovet for bedre infrastruktur for yrkessjåfører. "Kollektivtransportens bærekraft og tilgjengelighet i distrikter er avgjørende for å redusere avhengigheten av privatbiler og oppnå Norges klimamål," sa Klungnes.
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036.
YTF er spesielt skuffet over hvordan busstransport har blitt nedprioritert i forslaget til ny NTP. Med 62 % av kollektivreiser i Norge utført med buss, fremhevet Klungnes viktigheten av en sterkere satsing på bussnettverket. YTF krever en mer detaljert og forpliktende finansieringsplan for å støtte og utvikle bussnettet, særlig i landets distrikter.
Bedre veier
Forbundet tok også opp behovet for forbedringer av fylkesveinettet, hvor det ble påpekt at den foreslåtte finansieringen ikke er tilstrekkelig for å møte behovene for vedlikehold og oppgradering. De risikable forholdene på mange fylkesveier ble nevnt som en kritisk faktor for trafikksikkerheten til yrkessjåførene.
Dårlige veger? Meld fra på vegklage.ytf.no
I Norge finnes rundt 100 000 km offentlig vei. Store deler av vegnettet har behov for utbedring, men myndighetene vet ikke alltid hvor det er størst behov for innsats og hvor mye penger som trengs. Dette kan du hjelpe til med å skape klarhet i.
Flere døgnhvileplasser for sjåførene
Et annet sentralt punkt under høringen var mangelen på tilstrekkelige døgnhvileplasser for yrkessjåfører. "Vi har kun 56 godkjente døgnhvileplasser, langt fra målet om 80," forklarte Klungnes. YTF ber om en klar og ambisiøs plan for å øke antallet døgnhvileplasser, som er avgjørende for sjåførenes helse og overholdelse av kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
Under høringen ble Yrkestrafikkforbundet spurt om sitt syn på implementeringen av autonome kjøretøy i transportsektoren. YTF understreket at denne utviklingen kommer, men at vi må gjøre mer for å styrke de ansattes kompetanse innen feltet, slik man tar i bruk de ansatte og deres kompetanse på best mulig måte, uttalte Klungnes.
Yrkestrafikkforbundet ser frem til videre dialog og samarbeid med myndighetene for å sikre at den endelige transportplanen reflekterer de akutte og langsiktige behovene til yrkessjåfører og bidrar til en bærekraftig utvikling av transportsektoren i Norge.
Yrkestrafikkforbundet setter fokus på yrkessjåførers sikkerhet under møte med SV på Stortinget
Yrkestrafikkforbundet (YTF) deltok nylig i et viktig møte med stortingsrepresentanter fra Sosialistisk Venstreparti (SV), der temaet var yrkessjåførers sikkerhet og arbeidsforhold.
Yrkestrafikkforbundet har fremmet krav til Statsbudsjettet 2024
Den siste uken har Yrkestrafikkforbundet levert en rekke viktige innspill til ulike stortingskomiteer i deres arbeids med statsbudsjettet for 2024, og har satt fokus på avgjørende områder innen transportsektoren. Forbundet påpekte blant annet behovet for økte ressurser og tiltak for å håndtere utfordringer knyttet til lovløse transporttjenester, kollektivtransport og ulovlig overvåking av sjåfører.
Gode og trygge arbeidsplasser
Det må være mulig å legge til rette for arbeidstidsordninger som gjør det mer attraktivt å bli bussjåfør uten at den eldre betjening skal måtte være med og «betale» for det. Løsningen på rekrutteringsutfordringene er gode og trygge arbeidsplasser. Det er ikke vanskeligere enn det.