Turbilsjåfør og YTF-tillitsvalgt Steinar Nikolaisen er fornøyd med at regjeringen har innført klarere rammer for når utenlandske busselskap kan utføre innenlands transport i Norge.

Turbilsjåfør og YTF-tillitsvalgt Steinar Nikolaisen er fornøyd med at regjeringen har innført klarere rammer for når utenlandske busselskap kan utføre innenlands transport i Norge.

Tydeligere kabotasjerammer for turbil

- Et viktig skritt i riktig retning, sier Steinar Nikolaisen, turbilsjåfør og leder for YTFs avdeling 50 Øvre Romerike. Etter 1. januar i år er det nå kun tillatt for utenlandske busselskap å utføre persontransport på norske veier i perioder på maksimalt 20 dager sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår.
query_builder PUBLISERT: May 7th, 2024
edit FORFATTER: Arne Danielsen

- Regjeringen ønsker å sikre konkurranse på likere vilkår i turbussnæringen og redusere bruken av lavtlønnede utenlandske sjåfører i Norge, begrunnet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård den etterlengtede reformen som er en oppfølging av handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren.

Unngå sosial dumping

I løpet av 20-dagersperioden kan de utenlandske operatørene nå kun ta fire nasjonale oppdrag, og deretter være ute av Norge i minst ti dager før kabotasjekjøringen kan gjenopptas. Begrensingene blir mottatt med stor glede og lettelse i bransjen etter at EU-reglene om «midlertidig virksomhet» i mange år har blitt misbrukt av utenlandske turbiloperatører.

Kontroller utført av Arbeidstilsynet har vist at tre av fire utenlandske sjåfører ikke fikk lønn i henhold til norsk allmenngjort tariffavtale. Lovens krav om registering av merverdiavgift har i liten grad blitt respektert, det samme gjelder krav om betaling av bompenger og andre avgifter. De lovløse tilstandene har truet selve eksistensen til norsk turbilnæring.

- Med klare rammer for når utenlandske busselskap kan utføre innenlands transport i Norge, bidrar vi til like konkurransevilkår og unngår sosial dumping, presiserer samferdselsminister Nygård.

Bra at problemet frontes

- Her er det all grunn til å gi ros til Arbeiderpartiet, sier turbilsjåfør Steinar Nikolaisen, som også skryter av YTFs advokat Josefine Wærstad som har jobbet lenge med problematikken i samarbeid med Fellesforbundet

- Jeg er takknemlig for at YTF er villig til å fronte problemet og bruke mye ressurser til tross for lav organisering blant turbilsjåfører i Norge.

Vegvesenet har nå en smart fartsskriver på prøve som kommuniserer direkte med kontrollmyndigheten. Fartsskriveren lager en kryptert pakke med informasjon hvert minutt som kan hentes inn av kontrolløren kontaktløst ved passering. Dataene begrenses til de dataene som er nødvendig for å foreta målrettet kontroll, og slettes etter tre timer. I august i år skal denne typen fartsskriver være obligatorisk.  

- Genialt, spør du meg, sier Steinar! - Om brikken også kan lese og registrere data for land og dager, vil kontrollen være enkel.

Nikolaisen ser for seg at de som ikke har autopassbrikke registrert på kjøretøyet eller har kjørt over de lovlige dagene, blir stoppet og nektet videre ferdsel med passasjerer.

- Jeg synes likevel at sjåføren ikke straffes, men heller blir tatt vare på, for eksempel på hotell med full pensjon som dekkes av eier eller kabotasjeansvarlig. Først når den ansvarlige har betalt kan bussen kjøre videre.

Kjempeforbedring

- Selv om vi aller helst vil ha danske tilstander, er de norske bestemmelsene en kjempeforbedring, sier forbundsleder Jim Klungnes i YTF. Danskene har strammet ytterligere inn på kabotasjekjøringen, og gitt utenlandske turbiler lov til å kjøre maksimalt syv dager per måned.

Den danske praksisen har ikke blitt mottatt med blide øyne i EU, med resultatet at Kommisjonen har stevnet Danmark for EU-domstolen for deres nasjonale tolkning av hva som er midlertidig kabotasje. Når saken kommer opp er høyst uvisst, men Samferdselsdepartementet følger saken tett og er innstilt på å engasjere seg til fordel for Danmark og argumentere for at det må finnes et nasjonalt handlingsrom.   

Nytt virkemiddel for godskontroll

Fra 1. mars kan kontrollmyndighetene – det vi si politiet og Statens Vegvesen – gi overtredelsesgebyr til transportforetak som bryter reglene om kabotasje innen godstransport. Mangler løyvedokument eller førerattest, vil synderne nå måtte betale et gebyr på 60 000 kroner.

- Dette sender et tydelig signal om at vi ikke vil ha brudd på blant annet kabotasjereglene i Norge, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Fram til nå har kontrollørene måttet gå veien om politianmeldelse. De mest graverende tilfellene eller gjentakende brudd vil likevel fortsatt bli anmeldt.