EU vil la 17-åringer kjøre lastebil for å løse sjåførmangelen, men YTF mener forslaget kan sette både sikkerhet og rekruttering i fare. – Vi trenger bedre arbeidsvilkår, ikke lavere aldersgrense, sier forbundsleder Jim Klungnes.
Hun har skiltet med «Prinsesså» godt synlig i frontruta på lastebilen Lillian Hersvik kjører. Å-en vitner om oppveksten i Egersund. Og ja, for en bransje som sliter med rekrutteringen, må en tjueåtteårig kvinnelig sjåfør absolutt æres som ei prinsesse.
Over 70 % av YTFs medlemmer stemte ja. Oppgjøret er dermed vedtatt.
Lastebilsjåførene kom frem til en enighet med arbeidsgiverne forhandlinger. Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er fornøyd med resultatet.
Godsforhandlingene foregår tirsdag og onsdag. Her kan du se hvilke krav som er fremmet.
«Arbeidsgiverne syter og klager over sjåførmangel, men hadde de bare betalt mer, ville det stått sjåfører i kø oppover hele Gudbrandsdalen.» Så enkelt ble problemstillingen oppsummert av en av godsdelegatene på YTFs representantskapsmøte.
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud har skrevet et innlegg i Dagsavisen om «fri frakt» og forholdene i transportsektoren
I år som i fjor er det ventet en stor mengde turister på norske veier – mange av dem uerfarne med kjøring. Leder i Yrkestrafikkforbundet Logistikk, Jan Arne Laberget, oppfordrer derfor godssjåfører til å vise ekstra hensyn.
Det lønner seg å være kriminell. Det lønner seg stort. Straffene står ikke i forhold til forseelsene. Og så lenge det lønner seg å være kriminell vil uvesenet fortsette. Det kan vi ikke akseptere.
To ganger valgte politiet å ta førerkortet til trailersjåføren for det de mente var uforsvarlig kjøring. Grunnlaget for beslagene var derimot tynt, og ved hjelp av Yrkestrafikkforbundets advokater ble mannen frifunnet.
Godsalliansen, hvor forbundsleder Jim Klungnes er medlem, har skrevet dette innlegget om viktigheten av bærekraft i Nasjonal Transportplan.
Alle som har lest cowboybøker kjenner begrepet «Loven vest for Pecos», ensbetydende med lovløshet. Nå har Vegvesenets krimenhet lagt fram en rapport som konkluderer med at det også i transportnæringen i Norge er nærmest fritt fram for organiserte banditter. Nå trengs mer effektive sheriffer som kan rydde opp blant transportkjeltringene.
Oppgjøret går nå til mekling og det vil bli varslet plassoppsigelser for samtlige medlemmer på begge avtaler.
8. september startet tarifforhandlingene. Her kan du se kravene i årets oppgjør.
Det er ventet en eksplosjon i bilferie-turister til sommeren, noe som kan føre til en stor økning i campingbiler- og vogner langs norske veier. Yrkestrafikkforbundet råder godssjåfører til å være ekstra påpasselige og tålmodige.
Et nytt vedtak i Stortinget vil gjøre det lettere å kontrollere om sjåfører har lønnsvilkårene de har krav på. Yrkestrafikkforbundet, som har vært med på å fremme forslaget, er svært fornøyd med at det nå blir vanskeligere å slippe unna med lønnssnylting.
Det er i en grundig tysk dokumentarfilm om østeuropeiske lastebilsjåførers lønns- og arbeidsforhold at litauiske fagforeningsfolk dømmer lønnsforholdene blant hjemlandets sjåfører nord og ned. Funnene i reportasjen samsvarer med resultatene fra YTFs grenseundersøkelse i fjor.
I revidert nasjonalbudsjett halveres bevilgningen til Statens vegvesen for økt kontroll av tunge kjøretøy på vinterføre fra 20 til 10 millioner kroner.
Regjeringen har gitt klarsignal for gjenåpning av trafikkskolene. Wright trafikkskole melder om at Yrkessjåførkompetanse (YSK) skal gå så å si som normalt fra og med mandag.
I slutten av januar lanserte den norske matleverandøren ASKO etter eget utsagn «verdens første hydrogendrevne lastebiler». Dette er interessant i en tid hvor nesten alle kun snakker om batteridrift.
Virksomhetsledelsen kan gjøre unntak fra karanteneplikten for personer som er strengt nødvendige for å kunne opprettholde forsvarlig drift av funksjoner knyttet til godstransport.
Helt siden mai 2017 har det vært diskusjoner i EU om den såkalte mobilitetspakken, som skal regulere godstransporten i Europa. 12. desember var forhandlingene mellom kommisjonen, rådet og parlamentet i EU ferdige og de la fram sitt felles kompromiss.
Politiet hadde observasjonspost i terrenget ved veien og observerte at YTF-medlemmet holdt en mobiltelefon i høyre hånd og trykket på denne med tommelen. Politiet viste til at bruk av mobiltelefon under kjøring er forbudt og inndro førerkortet. Påtalemyndigheten begjærte førerkortbeslag i seks måneder.
Yrkestrafikkforbundet og Norges Lastebileier-Forbund har blitt enige i årets lønnsoppgjør.
Det er slett ikke dejlig å være filippinsk i Danmark, det viser den triste historien som ble rullet opp på tampen av fjoråret. Saken illustrerer hvor langt tilsynelatende seriøse aktører er i stand til å gå når grådigheten tar overhånd. Problemet slutter dessverre ikke sør for Skagerrak.
EU-parlamentet vedtok torsdag sin holdning til det som kalles «Mobilitetspakke 1», og som omhandler godsbransjen i Europa. Nå skal de bli enige med EU-kommisjonen og Rådet.
Førerkortbeslag er inngripende fordi YTFs medlemmer vanligvis er helt avhengige av førerkort for å kunne utføre sitt arbeid. Ofte står jobben i fare når man mottar et førerkortbeslag.
YS-forbundene Yrkestrafikkforbundet og Parat vil ha døgnkontinuerlig kontroll av tungtransport på vei inn i Norge.
Europaparlamentet forkastet 4. juli et forslag til nye veitransportregler som ville betydd en katastrofal forverring av sjåførenes lønns- og arbeidsforhold. En viktig delseier, men kampen er langt fra vunnet.
- Vi er godt fornøyd med sluttresultatet i saken, uttaler advokatfullmektig Marius Træland i Yrkestrafikkforbundet.
EU-parlamentet sluttet seg ikke til Transportkomiteen sin innstilling om å svekke kjøre- og hviletidsbestemmelsene og for å løsne på bestemmelser for kabotasje og utsendingsregler.
EU-parlamentets transportkomité vedtok dårligere arbeidsforhold for sjåfører og et frislipp innen kabotasje og utsendingsregler for godsbransjen. Nå fortsetter arbeidet med å hindre et endelig EU-vedtak.
Et klart flertall av YTFs medlemmer på godsbilavtalen stemte for resultatet i oppgjøret. Mandag 11. juni overleverte YTF resultatet til Norsk Lastebileierforbund (NLF).
Yrkestrafikkforbundet og NTF er med i sammenslutningen European Transport Workers’ Federation (ETF).
Flere hundre yrkessjåfører fra en rekke europeiske land demonstrerte foran Europaparlamentet i Strasbourg tirsdag 29. mai mot sosial dumping og for rettferdig transport i Europa.
Stor europeisk e-postkampanje 24. og 25. mai mot nye forslag for godsbransjen.
YTF vant saken som forbundet hadde reist mot Haugaland Bilberging AS for å slå fast at Godsbilavtalen er gjeldende i selskapet.
Den nye grenseundersøkelsen etter at Yrkestrafikkforbundet fikk innført allmenngjøring av lønn i godsbransjen viser at det fortsatt finner sted en omfattende sosial dumping blant utenlandske sjåfører.
Fikk hjelp av YTFs advokatfullmektig Marius Træland og er tilbake på veien.
I DN mandag skrev generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud om prispresset i transportbransjen. Les hele innlegget her:
Forrige uke ble første møte avholdt hos Samferdselsdepartementet, til stede var representanter fra de faste organisasjonene Yrkestrafikkforbundet, NTF, Spekter, NHO Logistikk og Transport, NHO Transport og NLF. Arbeids- og sosialdepartementet og Vegdirektoratet deltok også på møtet.
Fredag behandlet Stortinget forslaget fra SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet om at Statens vegvesen skal få myndighet til å kontrollere lønns- og arbeidsvilkår. Forslaget var basert på YTFs høringsinnspill tidligere i år. Selv om forslaget ikke fikk flertall så kan saken bli løst.
Olav Moe (KrF) oppfordrer stortingsgruppa til å støtte forslaget om å la Statens Vegvesen kontrollere lønns- og arbeidsforhold.
Yrkestrafikkforbundet spilte under høring inn forslag til arbeids- og velferdskomitéen om at Statens Vegvesen i sitt arbeid ute på veien må få fullmakt til å kreve dokumentasjon om lønnsvilkår. Fredag 8. desember resulterte dette i et flertallsforslag fra komitéen. Men under Stortingsbehandlingen fredag 15. desember mangler vi nå Krfs stemmer for å få gjennomslag.
FrP, Høyre, KrF og Venstre har lyttet til Yrkestrafikkforbundet i saken om diettpenger for yrkessjåfører.
YTF oppdaget tirsdag at langtransportsjåførene vil tape 150 kroner dagen i diettpenger i den nye budsjettavtalen. Vi sendte øyeblikkelig brev til alle partiene i Stortinget og krevde endring i forslaget.
Martin Eng Jensen jobber som lastebilsjåfør for Bring Linehaul. I juli blir han pappa for første gang. Med tariffavtale på arbeidsplassen kan han være trygg på at han får oppleve de viktigste milepælene.
Lastebilsjåfør André Berthelsens verste frykt, er å være involvert i en alvorlig trafikkulykke mens han er på jobb. Heldigvis har han Yrkestrafikkforbundet i ryggen dersom uhellet er ute.