EUs forslag om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge

EU vil la 17-åringer kjøre lastebil for å løse sjåførmangelen, men YTF mener forslaget kan sette både sikkerhet og rekruttering i fare. – Vi trenger bedre arbeidsvilkår, ikke lavere aldersgrense, sier forbundsleder Jim Klungnes.
query_builder PUBLISERT: December 6th, 2024
edit FORFATTER: Adrian Pracon

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Et kontroversielt forslag

Forslaget fra EU legger opp til at unge sjåfører kan begynne opplæring på lastebil allerede som 17-åringer. Etter ett år med oppsyn av en erfaren sjåfør, vil de kunne kjøre alene fra fylte 18 år. Selv om dette regelverket i utgangspunktet gjelder EU-land, kan slike vedtak påvirke også norske regler.

Forbundsleder Jim Klungnes mener sjåførmangel ikke må gå på bekostning av trafikksikkerheten.

YTF er skeptiske til hvorvidt så unge sjåfører er modne nok til å håndtere tunge kjøretøy. Forbundsleder Jim Klungnes peker på at lastebilkjøring ikke bare handler om tekniske ferdigheter, men også om erfaring og dømmekraft i krevende trafikksituasjoner:
– Sjåførmangel er en utfordring vi må ta på alvor, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen. I stedet må vi rette innsatsen mot å gjøre yrket mer attraktivt gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår, tryggere arbeidsmiljø og en styrking av utdanningsløpene, påpeker Klungnes.

Sjåførmangelen krever langsiktige løsninger

YTF anerkjenner utfordringene med sjåførmangel både i Norge og Europa, men understreker at løsningen ikke ligger i å senke aldersgrensen. I stedet peker de på tiltak som kan gjøre yrket mer attraktivt for voksne og erfarne sjåfører:

  • Forbedrede arbeidsvilkår: Konkurransedyktige lønninger og trygge arbeidsforhold kan bidra til å rekruttere og beholde kvalifiserte sjåfører.

  • Tilrettelegging av arbeidstid: Mindre belastende arbeidstidsordninger og bedre turnuser kan gjøre yrket mer attraktivt og redusere helsebelastningen knyttet til skiftarbeid og lange arbeidsdager.

  • Bedre utdanning: Mer omfattende og grundig opplæring vil sikre at nye sjåfører er godt forberedt.

  • Bedre infrastruktur: Flere døgnhvileplasser med gode fasiliteter er nødvendig for å styrke sikkerheten og arbeidsmiljøet.

YTF oppfordrer til å opprettholde dagens aldersgrense

I brevet YTF nylig oversendte til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, anbefaler forbundet at Norge beholder dagens aldersgrense på 21 år for lastebilkjøring. Forbundet vil følge opp saken og jobbe for at sikkerhet og kvalitet fortsatt står i sentrum for norsk transportpolitikk.

– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangel gå på bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.