Yrkestrafikkforbundet og NTF er med i sammenslutningen European Transport Workers’ Federation (ETF). ETF og medlemsforbundene jobber hardt mot de nye forslagene som skal behandles i EU-parlamentets transportkomité 4. juni.
Om saken
ETF organiserer en storstilt kampanje der de ber godssjåfører i Europa gi beskjed til EU-parlamentet om hvordan arbeidsdagen vil se ut med dette nye forslaget.
I Norge vil dette forslaget få disse konsekvensene:
I stedet for 2 ukers kjøretid med 3 dager fri blir reglene endret til 3 ukers kjøretid med 2 dager fri
Det blir færre fulle helger fri.
I tillegg vil det åpnes for soving i bilen i helger på parkeringsplasser.
EU behandler også forslag om kabotasje og utsendingsregler som rammer godsbransjen i Norge. Dette jobber vi også for å hindre.
Slik deltar du
1. ETF har laget en tekst som du kan sende senest i løpet av fredag 25. mai til de som er viktig å påvirke i denne prosessen. Klipp den ut og lim inn i e-posten.
2. I emnefeltet fyller du inn: Your vote on 4 June on the Mobility Package – reject more flexibility on driving and rest time
3. Skriv inn navnet ditt nederst på e-posten.
4. Send e-posten til disse EU-parlamentarikerne:
gesine.meissner@europarl.europa.eu
merja.kyllonen@europarl.europa.eu
daniela.aiuto@europarl.europa.eu
isabella.demonte@europarl.europa.eu
roberts.zile@europarl.europa.eu
wim.vandecamp@europarl.europa.eu
keith.taylor@europarl.europa.eu
Om innholdet
I e-posten er det et skjema som viser hvordan en ny arbeidshverdag vil kunne se ut og hvilke konsekvenser forslaget vil ha for en sjåfør. I tillegg står det hvordan forslaget vil være negativt for helsen, vil redusere fritid med familie og venner, forverre kvaliteten på hvilene og pausene. Dette vil føre til dårligere sikkerhet for de som ferdes på veien.
– Etter mitt skjønn burde man lytte til resultatene i undersøkelsene
Olav Moe (KrF) oppfordrer stortingsgruppa til å støtte forslaget om å la Statens Vegvesen kontrollere lønns- og arbeidsforhold.
– Nå må vi få fortgang i utredningen
Fredag behandlet Stortinget forslaget fra SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet om at Statens vegvesen skal få myndighet til å kontrollere lønns- og arbeidsvilkår. Forslaget var basert på YTFs høringsinnspill tidligere i år. Selv om forslaget ikke fikk flertall så kan saken bli løst.
Prispress fremmer arbeidslivskrim
I DN mandag skrev generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud om prispresset i transportbransjen. Les hele innlegget her:
Dumping dokumentert
Den nye grenseundersøkelsen etter at Yrkestrafikkforbundet fikk innført allmenngjøring av lønn i godsbransjen viser at det fortsatt finner sted en omfattende sosial dumping blant utenlandske sjåfører.
Spørsmål og svar om sykefravær
Advokatene i YTF har laget en oversikt over de mest vanlige spørsmålene om sykdom. Her får du svar på alt fra egenmelding til oppsigelse grunnet sykdom.