Prisen for fri frakt

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud har skrevet et innlegg i Dagsavisen om «fri frakt» og forholdene i transportsektoren
query_builder PUBLISERT: January 27th, 2022
edit FORFATTER: Tormund Hansen Skinnarmo

Når vi som forbrukere får fri frakt på varene vi bestiller over nettet, er det utenlandske yrkessjåfører som betaler prisen. Kun 14 prosent av dem får den lønnen de har krav på når de kjører i Norge.

Hviterussiske, litauiske og rumenske sjåfører ofrer familieliv, fritid og helsa, for at vi skal få tilkjørt varene våre gratis. De er borte fra familien i uker og måneder i strekk, sover i bilen og spiser medbrakt boksemat. Det er kun mangel på alternativer i hjemlandet, som gjør at disse sjåførene velger dette yrket. For lønna for å kjøre i Norge og andre vesteuropeiske land er ikke noe å skryte av.

Minstelønnen for å kjøre godstransport i Norge er 185,50 i timen, det tilsvarer drøyt 3000 euro i måneden. I oktober 2021 gjennomførte Yrkestrafikkforbundet en undersøkelse blant utenlandske sjåfører som kjørte inn til Norge over Svinesund. Undersøkelsen viser at kun 14 prosent av de som kjører kabotasje i Norge, får den lønnen de skal ha. Halvparten tjener under 2100 euro i måneden og hele en av fem tjener mindre enn 1500 euro.

Regjeringen har startet arbeid med en handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen. Det er bra, og det haster. Vi må gå fra flotte papirbestemmelser til håndhevelse av reglene og straff av transportselskapene som bryter dem. Transportbestillere må stilles til ansvar og det må begrenses hvor mange underleverandører det er lov å ha. Arbeidsmiljøloven må strammes inn i forhold til hva som reelt selvstendig næringsdrivende. Det bør opprettes et transportregister og elektroniske fraktbrev må bli obligatorisk, slik EUs mobilitetspakke legger opp til.

Statens vegvesen har fått myndighet til å kontrollere lønns- og arbeidsbetingelser langs norske veger. Allikevel er de ingen ting som tyder på at denne type kontroller foretas når utenlandske lastebiler passerer Svinesund. De tekniske kontrollene av bilene bør også intensiveres. Det er viktig for å sikre at biler som kjøre på norske veger er i tilstrekkelig teknisk god standard.

Trond Jensrud
generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet

Faksimile fra Dagsavisen

YTFs fjerde grenseundersøkelse

Katten «Bøffe» var kanskje den aller mest sjarmerende da YTF gjennomførte sin fjerde store spørreundersøkelse om lønnsforholdene blant utenlandske godssjåfører på Svinesund mandag 11. og tirsdag 12. oktober, der hovedhensikten er å motvirke at sjåførene blir «bøffet».

Dårlig vegvedlikehold? – Si ifra!

Yrkestrafikkforbundet har laget et verktøy for å sette fokus på vegvedlikehold og tilrettelegging for yrkessjåfører på norske veier.