Den 3. og 4. september samlet Yrkestrafikkforbundets 21 kvinnelige tillitsvalgte til årets Kvinnesamling i Bergen. Dette ble en viktig arena for læring, erfaringsutveksling og nettverksbygging.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Yrkestrafikkforbundet inviterer til en spennende og viktig debatt om kollektivtransportens fremtid i Norge. Dette arrangementet finner sted på Barrique øl og vinstue tirsdag 13. august 2024, fra klokken 17:00 til 18:30. Temaet for debatten er samferdsel og mobilitet, med et spesielt fokus på de økonomiske utfordringene kollektivtransporten står overfor, særlig i distriktene.
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har oppnådd en avtale som sikrer økonomiske forbedringer for godssjåførene. Denne avtalen skal nå ut på uravstemning fra tirsdag 18. juni til tirsdag 25. juni kl 15.00, og det er viktig at alle sjåfører setter seg grundig inn i resultatene før de avgir sin stemme.
Sommeren nærmer seg, og hos Yrkestrafikkforbundets arbeidslivsavdeling får vi mange spørsmål om arbeidstakeres rettigheter knyttet til ferie og feriepenger. Advokatene i Yrkestrafikkforbundet gir deg her en oversikt over de viktigste aspektene du bør vite om.
5. juni 2024 ble det gjennomført forhandlinger mellom Yrkestrafikkforbundet og Virke om Kranoverenskomsten. Nå er resultatene klare.
Lønnsforhandlingene mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fellesforbundet på arbeidstakersiden og NHO og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har resultert i enighet. Etter to intense dager med forhandlinger, har partene kommet til en avtale som sikrer et økonomisk løft for godssjåførene.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) går i dag inn i lønnsforhandlingene for Godsbilavtalen med et klart mål: å sikre reallønnsvekst for godssjåførene. Forhandlingene, med YTF og Fellesforbundet på den arbeidstakersiden og NHO og NLF på arbeidsgiversiden, finner sted 3. og 4. juni 2024.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er glade for at regjeringen nå vurderer å innføre løyvekrav for varebiler. Dette er et tiltak vi i YTF lenge har jobbet for, gjennom møter med stortingspartiene og direkte samtaler med regjeringen via statssekretær Tom Kalsås tidligere i år. Forslaget, som sendes på høring fra Statens vegvesen i dag, er et viktig steg i arbeidet for å sikre bedre arbeidsvilkår for varebilsjåfører.
27. mai 2024 ble Yrkestrafikkforbundet og Virke enige om Parkeringsoverenskomsten. Dette er resultatene fra forhandlingene.
YTF forhandlet parallelt med Fellesforbundet, som har likelydende avtale. På avtalen er Rema Distribusjon den største aktøren, men avtalen omfatter også andre grossistvirksomheter.
Nå er ny avtale på plass og her er de viktigste endringene.
Forhandlingene mellom YTF og NHO Service og Handel om Grossistavtalen i NHO startet 27.05.24 kl. 12:00, og fortsetter i dag.
Uten yrkessjåfører stopper Norge. I Europa mangler mer enn hundre tusen sjåfører, både innen gods og persontrafikk, noe som gir drastiske ringvirkninger for hele økonomien. Løsningen er imidlertid enkel: Kraftig lønnsøkning og bedre arbeidsforhold. Enkel markedslogikk: Pris og etterspørsel. Hvorfor er dette så vanskelig å realisere?
Etter 9 timer på overtid ble det endelig enighet mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Virke på grossistoverenskomsten. YTF forhandlet sammen med Parat, og parallelt med Fellesforbundet, og resultatene er nå klare.
Det årlige arrangementet har blitt en kjærkommen tradisjon, og i år ble det nok en gang en stor suksess.
Stemmene er talt opp etter uravstemningen på bussoppgjøret, og hele 78 % av YTFs medlemmer har stemt ja. Fordelt mellom alle forbund er ja-andelen 75%.
Yrkestrafikkforbundet har kommet til enighet med arbeidsgiverne om Bedriftsavtalen 2024. Forhandlingene har ført til viktige endringer og tillegg som vil påvirke lønns- og arbeidsvilkårene for mange ansatte. Her er hovedpunktene fra avtalen:
De ansatte i Ørland Transport skulle hatt en lønnsøkning på 10,5 kroner etter fjorårets lønnsoppgjør. Disse penger har de ikke sett snurten av, og de tillitsvalgte mener de ble villedet til å signere en protokoll hvor lønnstillegget ble strøket.
Det ble brudd i forhandlingene mellom Yrkestrafikkforbundet og Virke på grossistoverenskomsten. Partene møtes til mekling hos Riksmekleren 14. og 15. mai. Dersom partene ikke oppnår enighet vil Yrkestrafikkforbundet ta ut 24 av sine medlemmer i streik.
Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet har i samarbeid med Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport utarbeidet en veileder for å gi særlig rutebuss-sjåfører mer innflytelse på egen arbeidshverdag. Nå signaliserer Ruter at de vil bruke veilederen aktivt, og oppfordrer alle som bestiller busstjenester til å gjøre det samme.
I perioden 6. og 7. mai 2024 ble det gjennomført forhandlinger mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og NHO Logistikk og Transport angående revisjon av Logistikk-, havn- og speditøroverenskomsten. Dette resulterte i flere viktige endringer og forbedringer på lønns- og arbeidsvilkår. Her er en oppsummering av de viktigste resultatene fra oppgjøret.
- Et viktig skritt i riktig retning, sier Steinar Nikolaisen, turbilsjåfør og leder for YTFs avdeling 50 Øvre Romerike. Etter 1. januar i år er det nå kun tillatt for utenlandske busselskap å utføre persontransport på norske veier i perioder på maksimalt 20 dager sammenhengende, og maksimalt 30 dager totalt per kalenderår.
I perioden 6. og 7. mai 2024 ble det gjennomført forhandlinger mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og NHO Logistikk og Transport angående revisjon av Logistikk-, havn- og speditøroverenskomsten. Dette resulterte i flere viktige endringer og forbedringer på lønns- og arbeidsvilkår. Her er en oppsummering av de viktigste resultatene fra oppgjøret.
Bussjåfør Abbas Arzani mistet to ukers lønn på grunn av saksbehandlingssommel med fornying av kjøreseddel. Han er ikke den eneste, noe som skaper trøbbel både for sjåfører og busselskap.
Som lærling utdanner du deg til et yrke ved å jobbe og få opplæring i en bedrift. En kan si at du er både elev og arbeidstaker i lærlingperioden. Dine rettigheter og plikter er derfor ikke alltid lik andre ansattes. Vi skal se på noen forhold som det er viktig å være klar over.
Yrkestrafikkforbundet nådde ny rekord ved å overstige 13.000 medlemmer denne måneden. Dette markerer et historisk øyeblikk for forbundet, som fortsetter å styrke sin posisjon som en ledende stemme for yrkessjåfører og transportarbeidere over hele landet.
Eli Hetlevik er leder av Oslo-avdelingen i YTF, og representerer over 700 medlemmer som er omfattet av Bussbransjeavtalen. Hun var med i forhandlingsdelegasjonen til YTF for første gang i år, og forteller at både hun og medlemmene hennes er fornøyde med resultatene som ble forhandlet frem.
Løsningene som foreslås for å øke rekrutteringen av yrkessjåfører er at de må jobbe mer, ha kortere pauser og mindre fri, mangle trygge steder til å ta pause og i liten grad komme hjem regelmessig. Noen som virkelig tror at denne oppskriften vil funke?
I vanskelige farvann er det avgjørende med stø kurs! Forbundsleder Jim Klungnes benyttet et maritimt bilde på representantskapsmøtet i begynnelsen av mars for å forklare nødvendigheten av å holde laget – altså Yrkestrafikkforbundet – stabilt og samlet.
Eric Riley er tillitsvalgt på en stor bussgarasje i Rogaland. Han har lenge jobbet for at sjåførene som jobber delte skift skal få kompensasjon for hele skiftet, og ikke først etter en time. – Jeg er fornøyd med at det endelig er en løsning på dette, og at man nå får betalt for all deltskiftjobbing, sier han.
Er ordningen med forskuttering av sykelønn endret?
Virke og Yrkestrafikkforbundet ble ikke enige i forhandlingene Grossistoverenskomsten.
En historisk enighet blant partene om bussbransjeavtalen. Nå kan du se hva oppgjøret betyr for din inntekt og arbeidshverdag.
Yrkestrafikkforbundet fremforhandlet en forbedret funksjonæravtale VY Buss. Avtalen er bundet til Bussbransjeavtalen som ble ferdigforhandlet 19. april 2024.
- Dette er en god og viktig totalpakke for sjåførene som både gir bedre arbeidsvilkår og en etterlengtet reallønnsvekst, sier forhandlingsleder Marius Træland.
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Under høringen snakket kom Yrkestrafikkforbundet med innspill på hva som må forbedres i den Nasjonale Transportplanen for perioden 2025-2036, spesielt for yrkessjåfører.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) deltok nylig i et viktig møte med stortingsrepresentanter fra Sosialistisk Venstreparti (SV), der temaet var yrkessjåførers sikkerhet og arbeidsforhold.
YS-medlemmene i tariffområde Spekter er sikret et lønnstillegg på minimum kr. 13.650 før lokale forhandlinger.
Visste du at du selv kan bestemme hvor pensjonen arbeidsgiveren din sparer for deg skal plasseres? Velger du å flytte pensjonen din til YS Pensjon og Nordea Liv kan du oppnå enda høyere lønn som pensjonist.
Det må være mulig å legge til rette for arbeidstidsordninger som gjør det mer attraktivt å bli bussjåfør uten at den eldre betjening skal måtte være med og «betale» for det. Løsningen på rekrutteringsutfordringene er gode og trygge arbeidsplasser. Det er ikke vanskeligere enn det.
Vi har inngått en ny avtale med Gjensidige, slik at du får gode rabatter på noen av markedets beste forsikringer.
Møteulykker der buss er involvert utgjør nå rundt to til tre prosent av alle omkomne i trafikken, slår Statens Havarikommisjon fast i rapporten om dødsulykken i Fredrikstad i romjulen 2022. Det er derfor nødvendig å intensivere arbeidet med å forbedre kollisjonssikkerheten for bussførere.
Fredag 22. mars overleverte Yrkestrafikkforbundet sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036.
Yrkestrafikkforbundet har kåret Årets tillitsvalgt blant et rekordhøyt antall nominerte. Denne inspirerende figuren har transformert arbeidsplassen og berørt livene til mange.
Ofte er det ikke mye som skal til før man kan kreve tariffavtale i en bedrift, og med noen få tiltak kan veien til mer ordnede arbeidsforhold være kort. Da et YTF-medlem tok kontakt med arbeidslivavdelingen i en annen sak, nevnte han i forbifarten at de ansatte gjerne ønsket en tariffavtale i godsbedriften der han jobber. Etter at han og en kollega hadde vervet tre medlemmer, ble tariffkravet sendt til Haugo Spesialoppdrag AS og signert raskt etterpå.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er stolt over å kunne presentere en ny veileder utviklet i samarbeid med NHO Transport, Kollektivtrafikkforeningen og Fellesforbundet. Veilederen er et resultat av et halvt års arbeid og er designet for å styrke dialogen mellom bussjåfører og oppdragsgivere i kollektivanbud.