En historisk seier for varebilsjåførene
I flere år har YTF krevd at varebilsjåførene skulle få en minstelønn, og i september fikk sjåførene sin etterlengtede seier: allmenngjøring av minstelønn. For mange kan dette bety en kraftig økning i timelønnen.
– Dette handler om å sette en grense for hva som er akseptabelt i arbeidslivet, sier forbundsleder Jim Klungnes. Nå får varebilsjåførene krav på en lønn de kan leve av, og det er en seier for hele bransjen.
Lønnsoppgjøret 2024 ble historisk
Et av årets høydepunkter var lønnsoppgjøret, der YTF sikret forbedringer for sine medlemmer på tvers av våre bransjer. Forhandlingene resulterte en historisk stor enighet mellom partene. Aldri før har Bussbransjeavtalen ikke gått til mekling eller endt med streik, og sjeldent har så mange medlemmer stilt seg bak forhandlingsresultatet.
– Dette var et krevende oppgjør, men vi fikk fremforhandlet gode avtaler med stor vekt på at medlemmene skulle få reallønnsvekst. Medlemmene våre og bransjen som helhet fortjener et løft og vi landet på et godt resultat, sier Klungnes.
Rekordvekst
I mai kunne YTF feire at vi ble over 13.000 medlemmer. Igjennom 2024 har YTF vokst med over 500 medlemmer.
– Medlemmene ser at vi leverer, sier Klungnes. Jo flere vi er, jo mer kan vi oppnå sammen.
Kompetanse som endrer hverdagen
Fagbrev har vært et gjennomgangstema over flere år. Over 1000 medlemmer har meldt seg på YTFs fagbrev-program, takket være våre veivisere.
– Å satse på kompetanse er å investere i fremtiden. Det styrker ikke bare den enkeltes lønn, men løfter hele bransjen, påpeker Klungnes.
På barrikadene for medlemmene
Gjennom året har YTF gjort seg bemerket i samfunnsdebatten. Blant annet under Arendalsuka satte forbundet søkelys på kollektivtransportens fremtid, og på NRK Debatten tok de kampen for å bevare sykelønnsordningen.
– Det er våre medlemmer som kjenner transport- og logistikkbransjen best. Derfor er vi der det skjer, understreker Klungnes.
Sikkerhet i høysetet
Året var preget av sikkerhetsarbeid, med en konferanse i Bodø i oktober der kollisjons- og batterisikkerhet sto i fokus. Gjennomgående har YTF bidratt til å sette kollisjonsikkerhet på dagsorden i både EU og Norge.
– Trafikksikkerhet og trygge arbeidsplasser er veldig viktig for YTF og våre medlemmer, sier Klungnes. – YTF bidrar til å sette sikkerhet på den offentlige dagsorden.
Hva nå?
2024 har vært et år med gode resultater. Forbundet ser frem til å fortsette kampen så medlemmene får en lønn å leve av, og en arbeidsdag å leve med, også i 2025.
– Vi har lagt et sterkt fundament, men vi har fortsatt mye å jobbe for. Sammen kan vi oppnå enda mer, avslutter Klungnes.