YTF på høring i Stortinget: Krever bedre finansiering for kollektivtransport og tryggere arbeidsforhold på veiene

Torsdag 24. oktober 2024 deltok Yrkestrafikkforbundet (YTF) i Stortingets muntlige høring om statsbudsjettet for 2025, hvor rådgiver Rameen Sheikh fremmet tre tydelige krav på vegne av YTFs over 13 000 medlemmer. Med fokus på finansiering av kollektivtrafikken, vedlikehold av fylkesveier og etablering av trygge hvileplasser for yrkessjåfører, var budskapet klart: Regjeringen må styrke transportsektorens rammevilkår for å sikre trygghet og tilgjengelighet for både sjåfører og passasjerer.
query_builder PUBLISERT: October 30th, 2024
edit FORFATTER: Adrian Pracon

Sikre kollektivtilbudet i hele landet

YTF fremhevet de økonomiske utfordringene som kollektivtransporten står overfor, særlig busstilbudet som er under press i flere fylker. Etter pandemien har fylkeskommunene sett et fall i passasjertall samtidig som kostnadene har skutt i været, drevet av blant annet økte drivstoffpriser. Til tross for regjeringens forslag om 6,45 milliarder kroner til kollektivtiltak, påpekte Sheikh at dette beløpet er langt fra tilstrekkelig til å dekke de økte utgiftene. YTF oppfordret derfor komiteen til å legge til ytterligere 2 milliarder kroner i kollektivtilskudd. «Det handler om å opprettholde et tilgjengelig og rimelig busstilbud, spesielt i distriktene, der bussen er et uunnværlig alternativ til bilen,» understreket Sheikh.

Vedlikeholdsetterslep på fylkesveier skaper risiko

YTF fremhevet også behovet for en betydelig oppgradering av fylkesveiene, som har et vedlikeholdsetterslep på mellom 60 og 170 milliarder kroner. Dagens vedlikeholdsbudsjett er ikke nok til å sikre trygge og fremkommelige veier, og Sheikh advarte om at manglende veivedlikehold ikke bare går utover trafikksikkerheten, men også sjåførenes arbeidsforhold. Med regjeringens foreslåtte bevilgning på 480 millioner kroner vil det kun være 100 kroner per meter fylkesvei – langt fra tilstrekkelig. YTF ba derfor om at det settes av 1 milliard kroner årlig over de neste ti årene for å redusere etterslepet og sikre trygg ferdsel.

Døgnhvileplasser: En kritisk mangelvare

Et annet viktig tema YTF løftet frem, var behovet for flere og bedre døgnhvileplasser for lastebilsjåfører. Sheikh forklarte at det i dag finnes kun 56 godkjente hvileplasser i landet, mange av dem utilgjengelige vinterstid. «Mangelen på hvileplasser gjør at sjåfører må ta pauser på utrygge steder eller bryte hviletidsbestemmelsene, noe som skaper usikre forhold både for sjåførene selv og øvrige trafikanter,» sa Sheikh. YTF oppfordret derfor til en øremerket bevilgning på 500 millioner kroner for å realisere en nasjonal plan for døgnhvileplasser. En slik satsing vil bidra til både sikkerhet og overholdelse av viktige hviletidsregler.

Se klippet fra innlegget her:

Tydelig oppfordring til Stortinget

Med klare og konkrete krav håper YTF at Stortinget vil handle for å sikre nødvendig støtte til kollektivtransporten, trygge fylkesveier og bedre forhold for yrkessjåfører. «Statsbudsjettet for 2025 må møte transportsektorens utfordringer på en måte som sikrer både sikkerhet og tilgjengelighet for alle,» avsluttet Sheikh under høringen.

Dette betyr statsbudsjettet 2025 for lommeboken din

På mandag la regjeringen frem statsbudsjettet for 2025, og det inneholder flere endringer som kan påvirke din økonomi. Her er oppsummering av de viktigste punktene og hvordan de kan påvirke deg.

Yrkestrafikkforbundet har fremmet krav til Statsbudsjettet 2024

Den siste uken har Yrkestrafikkforbundet levert en rekke viktige innspill til ulike stortingskomiteer i deres arbeids med statsbudsjettet for 2024, og har satt fokus på avgjørende områder innen transportsektoren. Forbundet påpekte blant annet behovet for økte ressurser og tiltak for å håndtere utfordringer knyttet til lovløse transporttjenester, kollektivtransport og ulovlig overvåking av sjåfører.