Ved hjelp av blikkpunktskamera, pulsmålere og intervjuer har forskere sett nærmere på hva som egentlig foregår bak rattet i en rutebuss.
Forskerne fulgte fem sjåfører på en av de travleste bussrutene i Trondheim, både i og utenfor rushtid. Målet var å forstå hvilke krav yrket stiller – og hvor mye det krever av konsentrasjon, blikkbruk og mental tilstedeværelse.
– Sjåførene er hele tiden på vakt. De må forutse hva som skjer i trafikken, følge tidsskjema og samtidig sørge for trygg transport av passasjerene. Alt må stemme – det er ikke rom for feil, sier seniorforsker Dagfinn Moe i SINTEF.
Mentalt krevende jobb
Forskerne kartla hvordan sjåførene systematisk flytter blikket mellom speil, skjermer og vei, og hvordan de mentalt navigerer gjennom krevende trafikksituasjoner. Studien viser at sjåførene bruker såkalte «kognitive kart» – mentale modeller av ruten og trafikksituasjonen – for å holde oversikten og ligge i forkant av det som skjer.
– Det handler om mye mer enn å holde bussen på veien. Det er konstant analyse, vurdering og beslutningstaking, sier Moe.
Stress, tidspress og dårlig infrastruktur
Tett trafikk, overfylte holdeplasser, barnevogner, hull i asfalten og dårlig merkede fartshumper – dette er en del av hverdagen. Kombinert med tidspress og lange vakter, skaper det en arbeidsdag som er både fysisk og mentalt krevende.
Mange sjåfører forteller om stolthet i jobben, men også om belastninger som bør tas på alvor. Studien peker på behov for bedre ruteplanlegging, mer forutsigbare skiftordninger og tryggere infrastruktur.
– Tiltak for å redusere belastningen på sjåførene vil komme både ansatte og passasjerer til gode, sier Moe.
Passasjerene er arbeidsmiljøet
En viktig innsikt fra studien er at passasjerene ikke bare er kunder – de er selve arbeidsmiljøet til sjåføren. Hyggelige passasjerer og små smil kan bety mVed hjelp av blikkpunktskamera, pulsmålere og intervjuer har forskere sett nærmere på hva som egentlig foregår bak rattet i en rutebuss – og resultatene overrasket selv ekspertene.er enn du tror for en sjåfør som jobber under press.
– Neste gang du går på bussen, si gjerne «hei» og gi et smil. Det gjør en forskjell, sier Moe.
👉 Vil du lese hele studien? Du finner den her på SINTEFs nettsider
Studie: Dybdestudie busskjøring – En analyse og beskrivelse av hvordan bussjåfører løser arbeidsoppgavene og gjennomfører kjøringen basert på en forståelse av kjøreprosessen.