Advokatfullmektig Nora Arnkværn i YTF mener NAV brøt veiledningsplikten. I dag møtte hun regjeringsadvokaten i Oslo tingrett.

Advokatfullmektig Nora Arnkværn i YTF mener NAV brøt veiledningsplikten. I dag møtte hun regjeringsadvokaten i Oslo tingrett.

NAV-råd kostet bussjåfør en halv million kroner

Bussjåføren fulgte rådet fra NAV og søkte uføretrygd. Det han ikke visste, var at det kom til å koste ham over en halv million kroner.
query_builder PUBLISERT: June 20th, 2025
edit FORFATTER: Nicklas Knudsen

Da bussjåføren ble syk, tok han kontakt med NAV for å få råd. Han forklarte situasjonen sin og spurte hva han burde gjøre.

NAV anbefalte at han søkte uføretrygd. Det rådet fulgte han.

Det NAV aldri fortalte, var at han da mistet retten til avtalefestet pensjon (AFP).

Det kostet ham over 500 000 kroner i pensjon.

YTF-advokat Marius Træland og advokatfullmektig Nora Arnkværn førte saken for medlemmet.

I dag var saken oppe i Oslo tingrett.

YTF mener NAV har brutt veiledningsplikten.

NAV har plikt til å gi god og riktig informasjon når folk ber om hjelp, slik at de kan ta riktige valg for sin situasjon.

– Vi snakker om én telefon. Én liten oppfordring fra NAV om å høre med AFP-ordningen, så kunne han hatt en halv million mer i pensjon, sier advokatfullmektig Nora Arnkværn i YTF.

Hun mener NAV har sviktet, og at konsekvensene er store – ikke bare for sjåføren, men for alle som stoler på systemet.

NAV skylder på sjåføren

Sjåføren var over 60 år da han søkte uføretrygd.

Han visste ikke at det betydde kroken på døra for AFP, for det fikk han aldri veiledning om.

NAV nekter å ta ansvar. De mener han burde ha satt seg inn i reglene selv.

YTF mener det er helt urimelig.

– Han visste ikke engang at det var noe å spørre om. Det er vanskelig å finne veiledning som du ikke vet at du trenger, sier Arnkværn.

YTF-advokatene mener det er uakseptabelt at en arbeidstaker kan tape en halv million på et dårlig råd.

Et system folk skal kunne stole på

YTF mener saken viser en systemsvikt.

– Dette handler ikke bare om denne saken. Dette spørsmålet har betydning for alle som snakker med NAV, sier Arnkværn.

– Vanlige folk må kunne stole på veiledningen de får fra det offentlige, sier hun.

NAV sier de ikke gjorde noe galt.

YTF mener det er uakseptabelt at en arbeidstaker kan tape en halv million på et dårlig råd.