Den tyske TV-dokumentaren intervjuet blant andre tillitsvalgte fra tyske ver.di og litauiske LVPS. Her en markering YTF hadde med begge disse foreningene på havna i Hamburg for et år siden.

Den tyske TV-dokumentaren intervjuet blant andre tillitsvalgte fra tyske ver.di og litauiske LVPS. Her en markering YTF hadde med begge disse foreningene på havna i Hamburg for et år siden.

«Ingen sjåfører i Litauen får riktig betalt»

Det er i en grundig tysk dokumentarfilm om østeuropeiske lastebilsjåførers lønns- og arbeidsforhold at litauiske fagforeningsfolk dømmer lønnsforholdene blant hjemlandets sjåfører nord og ned. Funnene i reportasjen samsvarer med resultatene fra YTFs grenseundersøkelse i fjor.
query_builder PUBLISERT: May 18th, 2020
edit FORFATTER: Arne Danielsen

Tekst og foto: Arne Danielsen/Yrkestrafikk

Den tyske statskanalen ZDF presenterte i februar en dokumentarfilm med tittelen «veienes slaver», der de intervjuet en rekke sjåfører, kontrollører, politi og tillitsvalgte – blant annet fra tyske ver.di og litauiske LVPS. Beskrivelsene av forholdene var nedslående.

Ukrainske sjåfører kunne fortelle at de ble lønnet per kjørte kilometer når det var lite å gjøre og etter polske minimumlønninger når det var mye å gjøre. Arbeidskontraktene var ofte utarbeidet på et språk sjåførene ikke forsto, og politifolk fortalte om kontrollerte sjåfører som bodde i lastebilen i inntil et halvt år i slengen.

Ingen rettigheter

Sjåfører fortalte at de måtte kjøre fordi det ikke fantes arbeid i hjemlandet og at det ikke nyttet å klage fordi «utlendinger ikke har noen rettigheter». Det kanskje aller verste eksempelet i fjernsynsdokumentaren var en Girteka-sjåfør som var tvunget til å kjøre med brukket bein. Han hadde krykke med seg i førerhuset.

Mange av bilene ble også karakterisert som «rullende bomber», med voldsom overlast og ofte fraværende dekkmønster. Intervjuede EU-byråkrater var klar over at det foregikk systematisk utnyttelse av sjåførene og at det ikke ble betalt korrekt lønn ved kabotasjekjøring, en praksis som ødelegger det europeiske transportmarkedet.

Bekrefter YTF-undersøkelse

ZDF-dokumentaren bekrefter og utfyller resultatene fra YTFs undersøkelse på grensen ved Svinesund i sommer. Her ble alle utenlandske lastebilsjåfører som passerte grensa i løpet av to dager intervjuet, og det ble avgitt drøyt tre hundre svar.

Grenseundersøkelsen viste blant annet at mens andelen ukrainske sjåfører har doblet seg sammenliknet med en liknende undersøkelse to år tidligere, er ingen biler eller hengere registrert i Ukraina – for så vidt ikke så rart i og med at slike biler ville kreve spesialtillatelse for å få kjøre i Schengen.

Les mer om undersøkelsen her (saken fortsetter under): 

Lave lønninger

Når vi sammenlikner sjåførenes nasjonalitet med bilenes registreringsland, så viser det seg at russere og ukrainere er de eneste som kjører mer for biler fra andre land enn sitt eget. De fleste av disse sjåførene kjører polskregistrerte biler.

Sjåførene med de laveste lønningene kom fra Polen, Litauen og Ukraina, mens svensker og tyskere hadde best betalt. Verdt å merke seg er at alle sjåfører på litauiske biler har lav lønn, også noen av dem som kjører i Sverige og Danmark. Dette bekrefter jo godt utsagnet i tittelen på denne artikkelen.

info Visste du at...

...YTF har egne advokater som hjelper deg i f.eks. oppsigelse- og avskjedssaker, førerkortbeslag, personvern og trygd?

Les mer om hjelpen du får eller meld deg inn her

Kunnskapsaktør

Resultatene fra grenseundersøkelsen ble presentert av YTFs assisterende forhandlingssjef Lin Andrea Gulbrandsen på representantskapsmøtet i mars. Hun understreket at materialet fra undersøkelsen er unikt i sitt slag og at dataene derfor er delt både med Statens Vegvesen og ulike forskningsinstitusjoner. YTF er dermed satt solid på kartet som kunnskapsaktør.

Leder for YTF Logistikk Jan Arne Laberget poengterte også at det var morsomt å oppleve hvordan ulike etater i Norge spurte etter undersøkelsen og gjerne ville være med på et samarbeid.

For de som forstår litt tysk finnes ZDF-reportasjen her: https://www.zdf.de/dokumentation/zdfzoom/zdfzoom-sklaven-der-strasse-100.html

Nå trengs sheriffer!

Alle som har lest cowboybøker kjenner begrepet «Loven vest for Pecos», ensbetydende med lovløshet. Nå har Vegvesenets krimenhet lagt fram en rapport som konkluderer med at det også i transportnæringen i Norge er nærmest fritt fram for organiserte banditter. Nå trengs mer effektive sheriffer som kan rydde opp blant transportkjeltringene.

Grenseløs grådighet

Det er slett ikke dejlig å være filippinsk i Danmark, det viser den triste historien som ble rullet opp på tampen av fjoråret. Saken illustrerer hvor langt tilsynelatende seriøse aktører er i stand til å gå når grådigheten tar overhånd. Problemet slutter dessverre ikke sør for Skagerrak.

– Etter mitt skjønn burde man lytte til resultatene i undersøkelsene

Olav Moe (KrF) oppfordrer stortingsgruppa til å støtte forslaget om å la Statens Vegvesen kontrollere lønns- og arbeidsforhold.

Godsalliansen: Vi krever en Nasjonal transportplan som er ambisiøs på bærekraft og fører til kursendring

Godsalliansen, hvor forbundsleder Jim Klungnes er medlem, har skrevet dette innlegget om viktigheten av bærekraft i Nasjonal Transportplan.

Førerkortbeslag – hva gjør du?

Førerkortbeslag er inngripende fordi YTFs medlemmer vanligvis er helt avhengige av førerkort for å kunne utføre sitt arbeid. Ofte står jobben i fare når man mottar et førerkortbeslag.

EU-vedtak om dumping i godsbransjen – Et lyspunkt?

EU-parlamentet vedtok torsdag sin holdning til det som kalles «Mobilitetspakke 1», og som omhandler godsbransjen i Europa. Nå skal de bli enige med EU-kommisjonen og Rådet.