Isabell, til daglig bussjåfør og tillitsvalgt hos YTFs avdeling 99 Minibuss 24-7, var utrustet med løpesedler og en eske sjokolade med forbundslogo. Hun var imponerende aktiv overfor forbipasserende messebesøkende.
- Vi har fått kontakt med alle slags folk, sjåfører, studenter og skoleelever, forteller hun, og får anerkjennende nikk fra Tor Arne Korsmoe og Jan Arne Laberget, henholdsvis verveansvarlig og regionleder for gods og logistikk.
Alle var der
YTF deltok på messa Transport & Logistikk på NOVA Spektrum i Lillestrøm, tidligere kjent som Norges Varemesse. Messa er transportbransjens største møteplass med 250 utstillere fordelt på 40 000 kvadratmeter gulvflate. Transport & Logistikk er en sammenslåing av NLFs Transportmesse og NHO/ Norsk Industris konferanse Transport og Logistikk og ble arrangert de tre siste dagene i september.
Og alle var der. Alle de åtte tungbilimportørene i det norske markedet: Volvo, Scania, Mercedes, MAN, DAF, Iveco, Renault og SISU, i tillegg til en rekke leverandører av alt fra kjettinger og dekk til kraner og bilglass. Transporthistorisk Forening sto for utstilling av rundt førti strøkne veteranbiler og Forsvaret stilte med et pansret personellkjøretøy på tralla. En og annen buss var det også rom for.
Tilsyn og sjåførmangel
I tillegg deltok et vell av organisasjoner, fra høyskoler til interesseorganisasjoner, samt kollegaer og konkurrenter. Yrkestrafikk slo av en prat med to blide representanter for Arbeidstilsynet, som var til stede for blant annet å fortelle om kontroll av kjøre- og hviletid i transportforetak og om hvor viktig det er å sjekke at sjåførene får en lønn som minst utgjør allmenngjort minstelønn og et overtidstillegg på minst førti prosent.
SOTIN, som består av opplæringskontorer og arbeidsgiverorganisasjoner innen transport- og logistikkbransjen i Norge, hadde en større stand for å lokke til seg nye sjåførrekrutter. Bransjen anslår et behov for oppimot to tusen nye sjåfører hvert år fram til 2030, og det var forventet besøk av mellom 1000 og 1500 skoleelever i løpet av de tre messedagene.
Elektrisk utfordring
På messeområdet kunne man også høre på interessante foredrag og intervjuer. En stor fagkonferanse ble avholdt for 65. gang. Her var også ting av interesse for små og store; simulatorer, kule klær og mulighet til å teste framtidas verktøy og utstyr. Samt gode muligheter til å la seg beverte av gratis vafler og andre småkulinariske gleder hos de ulike utstillerne eller ta en inne- eller utepils med gode venner og forretningsforbindelser.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hadde gleden av å åpne konferansen, som utgjorde den norske bransjens siste stormøte før en ny nasjonale transportplan rulles ut våren 2024. Han ble overrakt en plan for ladestasjoner og utfordret på at saksbehandlingstid er blant de største hindringene for elektrifisering av tungtransporten i Norge.
At YTF var til stede på messa var en selvfølge, som en tydelig bransjepolitisk aktør og med et femsifret antall yrkessjåfører og logistikkmedarbeidere som medlemmer.
Med fagbrev i førersetet
Tjue år gamle Silje Nerland tok fagbrevet som bussjåfør i mai, som en av de yngste jentene i historien. Nå oppfordrer hun alle kollegaer som dveler ved saken til å følge hennes eksempel.
Kan du ha krav på fast jobb?
Er du midlertidig ansatt, innleid eller vikar? Ta YTFs quiz og se om du kan ha krav på fast jobb
Yngste bussjåfør med fagbrev
Eskil Raad tok fagbrev som bussjåfør i juni i fjor, kun 19 år gammel. Firda Billag Buss AS i Førde kunne dermed i fjor skilte med å ha Norges yngste bussfører med fagbrev.