Silje Nerland er en av landets yngste kvinnelige bussjåfører med fagbrev. Foto: Frank Moan.

Silje Nerland er en av landets yngste kvinnelige bussjåfører med fagbrev. Foto: Frank Moan.

Med fagbrev i førersetet

Tjue år gamle Silje Nerland tok fagbrevet som bussjåfør i mai, som en av de yngste jentene i historien. Nå oppfordrer hun alle kollegaer som dveler ved saken til å følge hennes eksempel.
query_builder PUBLISERT: October 18th, 2023
edit FORFATTER: Arne Danielsen

For drøyt halvannet år siden, på nyåret 2022, oppsto betraktelig medieoppmerksomhet rundt Silje Nerland, som bor i Molde. Årsak: Hun var atten år og to måneder og hadde akkurat tatt førerkort for buss.

Nyhetsoppslagene i Romsdals Budstikke, NHO Transports hjemmeside, NRKs distriktssendinger og «Norge i dag» fortalte om regionens – og kanskje landets – yngste bussjåfør, en liten sensasjon i seg selv, i og med at det ikke finnes så mange jenter fra videregående som velger å utdanne seg til bussjåfør.

Yngste bussjåfør med fagbrev

Eskil Raad tok fagbrev som bussjåfør i juni i fjor, kun 19 år gammel. Firda Billag Buss AS i Førde kunne dermed i fjor skilte med å ha Norges yngste bussfører med fagbrev.

Trygg havn

Så, hvorfor valgte da Silje å satse på bussyrket?

- Vi hadde ikke bil hjemme, så fra jeg var ganske liten var jeg henvist til å ta bussen. Der kom jeg i snakk med sjåførene og vi ble godt kjent med hverandre. Dette ga meg en trygg havn i barndommen, og etter hvert ble jeg med for å hjelpe til med å vaske bussene. Da jeg så begynte å kjøre, kjente jeg allerede kollegaene, noe som gjorde oppstarten lettere.

Vyer i Vy

I TV-innslaget fortalte Silje at drømmen hennes var å bli konsernsjef i Vy. Kanskje er det lett å ha vyer i en bedrift som heter Vy, men nåværende konsernsjef Gro Bakstad hørte om ønsket, og bestemte seg like godt for å besøke den mulige etterfølgeren.

- Det ble bestemt at jeg skulle hente henne med buss på flyplassen i Molde, og derfor måtte jeg kjapt lære meg å håndtere en av de nyeste turistbussene. Men det gikk bra, og jeg fikk ros for kjøringa.

En vanlig dag

26. mai i år fikk så Silje fagbrev, som en av de yngste jentene i historien, besto fagprøven med Meget Godt som karakter. Hun anbefaler alle kolleger å gjøre det samme.

"Jeg har snakket med en del sjåfører som dveler, som sier at de er nervøse for selve prøven – men egentlig er det bare en vanlig, trivelig dag på jobben, det eneste som er annerledes er at noen følger med på hva du gjør. Og fagbrevet gir deg stor trygghet, viser at du er faglært og gir mer lønn"

Det er bare å kaste seg ut i det, mener Silje, som selv ble kastet ut i det da hun kjørte opp til buss-sertifikatet i Kristiansund. «Nå kjører du rett ut i snøværet», kommanderte mentor og opplæringsansvarlig Bjarne Sønslien etter det gamle, men kloke ordtaket om at «det er bedre å hoppe i det enn å krype i det». Og Silje kjørte. Bjarne var også den som rådet henne til å organisere seg i YTF. Hun fulgte også dette rådet og er vel fornøyd med det.

Arne (51) kjemper for at flere skal ta fagbrev: - Vi må få opp andelen

Som yrkessjåfør med fagbrev har man mulighet til å tjene oppimot 27.000 kroner ekstra i året. Likevel er det få av sjåførene i Norge som tar fagbrev. – Andelen må opp, sier tillitsvalgt og veiviser i Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Ringvirkning å merke seg

Nå setter hun seg atter på skolebenken, tar påbygg etter fagbrevet. Senere er planen å studere økonomi og administrasjon. Hun snakker også om å prøve seg innen jernbane, hun mener virkelig alvor i å innta førersetet som konsernsjef i Vy.

Det finnes et uttrykk for å illustrere ringvirkninger, om at en sommerfugls vingeslag et sted i verden kan starte en orkan et annet sted. Uansett hvor langt Silje måtte komme karrieremessig, er det verdt å merke seg at historien hennes er et vitnesbyrd om viktigheten av at bussførerens jobb ofte handler om mer enn å kjøre. Sjåførene som i sin tid tok seg av den lille passasjeren, kan glede seg over at omsorgen allerede har gitt en dedikert kollega.

Veiviseren

Et varmt smil var nok til å få Tonje Langeland til å bli bussfører, ta fagprøven og bli veiviser for andre med ønske om fagbrev. Slik kan tilsynelatende tilfeldigheter vise vei og forme tilværelsen, noe mange nok kan kjenne seg igjen i. Noen vil kanskje til og med kalle det et lite mirakel?

Ventet 20 år med å ta fagbrev: – Jeg har tapt mye penger

Som yrkessjåfør med fagbrev har man mulighet til å tjene oppimot 27.000 kroner ekstra i året. Likevel er det få av sjåførene i Norge som tar fagbrev. – Kom deg over dørstokkmila, sier tillitsvalgt og fersk fagbrev-eier i YTF.

Svein (62) holder på å ta fagbrev: - Stolt over yrket

Kun 1 av 3 yrkessjåfører har fagbrev i Norge. Svein Nordhagen (62) er en av dem som har bestemt seg for å ta fagbrevet. –   Ikke så vanskelig som først antatt, sier han.