Får etterbetalt 2 millioner kroner

De ansatte i Ørland Transport skulle hatt en lønnsøkning på 10,5 kroner etter fjorårets lønnsoppgjør. Disse penger har de ikke sett snurten av, og de tillitsvalgte mener de ble villedet til å signere en protokoll hvor lønnstillegget ble strøket.
query_builder PUBLISERT: May 14th, 2024
edit FORFATTER: Synne Pernille Jakobsen

Under fjorårets lønnsoppgjør ble det avtalt et sentralt tillegg på 10,5 kroner på Godsbilavtalen. I forbindelse med dette oppgjøret ble det signert en protokoll i Ørland Transport, hvor man så bort fra dette lønnstillegget. I etterkant ba de tillitsvalgte om at YTF sentralt skulle vurdere saken.

- Det er ikke mulig å forhandle seg bort fra de sentrale tilleggene på tariffavtalen, og dette kunne vi selvsagt ikke akseptere, sier forhandler Kristine Martinsen. Hun har jobbet med saken på vegne av 61 YTF-medlemmer i bedriften. 

Forhandler i YTF, Kristine Martinsen. Foto: Jonas Ruud.

- Gir oss ikke før saken er løst

Sammen med de tillitsvalgte i Ørland Transport, har Martinsen jobbet for at medlemmene skal få etterbetalt lønnen de har krav på etter forhandlingene i fjor. – Vi kan ikke akseptere klare brudd på tariffavtalen. For oss var det fra første stund klart at dette er en sak vi ikke gir oss på før medlemmene har fått riktig lønn, forteller Martinsen.  

YTF har, sammen med Fellesforbundet, forsøkt å komme til en løsning med Ørland Transport i flere omganger. Kravet har vært at alle skal få etterbetalt det sentrale tillegget fra 1. april 2023. Totalt for alle ansatte utgjør det omkring 2 millioner kroner, inkludert tillegg og forsinkelsesrente.

- Alle ansatte, organiserte og uorganiserte, har krav på dette tillegget. Dette er fordi man i tariffavtalene har et likhetsprinsipp, som innebærer at man skal unngå at de ansatte behandles ulikt basert på om man er medlem i en fagforening eller ikke, forklarer Martinsen.

Hun understreker verdien av medlemskap i YTF: – På arbeidsplasser med medlemmer, kan vi kreve tariffavtaler. Med en tariffavtale har man langt flere rettigheter enn uten en tariffavtale. I tillegg har YTF-medlemmene et hjelpeapparat i ryggen om noe skulle skje i arbeidsforholdet. Både i individuelle saker, og i kollektive saker som denne.

Gjennomslag

Etter at YTF truet med rettsak tok saken en ny vending. Det er gitt fullt gjennomslag for kravene, og Ørland Transport må nå etterbetale rundt 2 millioner kroner til de ansatte.

- Dette har vært en krevende sak, som vi lenge trodde ville ende opp i arbeidsretten. Saken er også prinsipielt viktig, og vi mener dette er den eneste akseptable løsningen. Det har vært lærerikt å jobbe med de dyktige tillitsvalgte i Ørland Transport, og dette viser verdien av et organisert arbeidsliv, avslutter Martinsen.