Regjeringen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har skjerpet viktige lover og bestemmelser for arbeidstakerne. Her med medlemmer av YTFs kollisjonssikkerhetsutvalg: Eli Hetlevik, Marianne Nattestad og Svein Roger Skoglund. Foto: Arne Danielsen

Regjeringen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har skjerpet viktige lover og bestemmelser for arbeidstakerne. Her med medlemmer av YTFs kollisjonssikkerhetsutvalg: Eli Hetlevik, Marianne Nattestad og Svein Roger Skoglund. Foto: Arne Danielsen

Veileder får Ruter på bedre tanker

Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet har i samarbeid med Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport utarbeidet en veileder for å gi særlig rutebuss-sjåfører mer innflytelse på egen arbeidshverdag. Nå signaliserer Ruter at de vil bruke veilederen aktivt, og oppfordrer alle som bestiller busstjenester til å gjøre det samme.
query_builder PUBLISERT: May 8th, 2024
edit FORFATTER: Arne Danielsen

- Oppdragsgiverne har stor innflytelse på sjåførhverdagen, uten at sjåførene kommer til orde. Dette gjelder eksempelvis særlig utforming av førerplass, bussmateriell, pauseromsfasiliteter, rutetider, tekniske systemer i bussen, sikkerhetssystemer og så videre. Vi har arbeidet med «bedre bussanbud» i lang tid, og dette er et naturlig neste steg, forteller YTFs advokat Josefine Wærstad, som i samarbeid med Fellesforbundet har vært sentral i utarbeidelsen av den nye veilederen.

- Veilederen er et redskap, men jobben må gjøres av våre tillitsvalgte. De må ta den i bruk og ta initiativ til å komme i dialog med oppdragsgiver. Det kan de gjøre på ethvert tidspunkt av kontraktsperioden, fordi den dekker behovet for dialog under hele anbudskontraktens livsløp.

Støtte fra alle

Kollektivtrafikkforeningen, som representerer administrasjonsselskapene innen kollektivtrafikken, og NHO Transport, som organiserer operatørene, er også med på laget. Fra arbeidsgiversiden deltok advokat Martin W. Trane fra NHO Transport og HR-sjef Terje Draugsvoll i Connect Bus i utformingen av veilederen. Også Fagforbundet og Jernbaneforbundet slutter opp om veilederen.

- Vi startet med blanke ark og har gjennom konstruktive diskusjoner kommet fram til hvordan de ansattes erfaring og kunnskap kan komme til nytte for oppdragsgivere som utformer og følger opp anbudskontrakter med operatørene, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.

For å kunne sikre et attraktivt kollektivtilbud er det avgjørende med innspill og samarbeid fra alle involverte aktører, noe internasjonale erfaringer tydelig viser.

Ruter vil lytte

I noen anbudsområder finnes fungerende dialogfora, men dette gjelder ikke alle. Nå er det å håpe at veilederen kan bidra til at alle får en tilfredsstillende praksis på plass. Ett av selskapene som har hatt en litt ullen måte å håndtere de ansatte på, er Ruter, som i stor grad har overlatt dialogen med de ansatte til operatørselskapene. Nå vil Ruter bedre kontakten med de de ansattes representanter.

- Vi i Ruter, som Norges største kollektivselskap, er opptatt av å lytte til erfaringene som bussjåførene gjør seg. De gjør en veldig viktig jobb gjennom hektiske og tett trafikkerte veier i Oslo og Akershus. Denne veilederen skal bidra til at bussjåførene kan benyttes mer aktivt i slike prosesser. Bussjåførene har verdifull førstelinjekunnskap og erfaring. Vi i Ruter ønsker å bruke veilederen aktivt som et verktøy, og oppfordrer alle som bestiller busstjenester til å gjøre det samme, sier Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen.

Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen har fått mye pepper som følge av vinterens busskaos. Nå vil han lytte mer aktivt til bussjåførene. Foto: Ruter/ Øystein Dahl Johansen

Ruter er i stor grad bjellesau for andre norske administrasjonsselskap, og de positive signalene herfra er derfor ekstra viktige. Selskapet har fått mye pepper i forbindelse med vinterens driftsproblemer og iverksettelse av anbud med elbusser. Reitan Jenssen påpeker at veilederen vil gjøre det enklere å sørge for at bussjåførene får mulighet til å påvirke anbudene i de fasene der de har størst rom for innflytelse, nemlig i forkant av utlysningen av nye kontrakter.

Fem faser

Veilederen deler inn et bussanbud i fem faser:

1.       Avklaring av behov og rammer

2.       Planlegging av ny kontrakt/ konkurranse

3.       Konkurransegjennomføring

4.       Kontraktsperiode

5.       Avslutning og evaluering

Budsjett og ramme for kollektivtilbudet vedtas i politiske beslutningsprosesser i det enkelte fylket. Fylkeskommunene, eller deres administrasjonsselskaper, bruker anbudskonkurranser for å avtale leveranser av busstjenester i fylket. De starter en anskaffelsesprosess med bakgrunn i at dagens kontrakter utløper eller at behovene endres (for eksempel kapasitet, kundetilbud og teknologi). De setter krav til utførelse av oppdraget, materiell og rutetilbud med mer, og kontraktene som inngås med operatørene, er ofte langvarige.

De ansattes representanter har størst rom for påvirkning i forkant av utlysningen. Når anbudet først er utlyst, er mulighetene for påvirkning sterkt begrenset. Dette skyldes regelverket for offentlige anskaffelser. Arbeidstakerorganisasjonene har i tillegg rom for å påvirke fylkespolitikernes føringer til oppdragsgiverne og temaer som besluttes på fylkespolitisk nivå.