Forbundsleder i YTF, Jim Klungnes. Foto: Per Christian Lind

Forbundsleder i YTF, Jim Klungnes. Foto: Per Christian Lind

- Et skritt i riktig retning

YTF har i lengre tid jobbet for å bedre kollisjonsikkerheten i bussene. – Det nye tiltaket fra Samferdselsdepartementet er et skritt i riktig retning, men vi er redde for at tiltaket blir en hvilepute, uttaler forbundsleder Jim Klungnes.
query_builder PUBLISERT: June 26th, 2023
edit FORFATTER: Synne Pernille Jakobsen

Samferdselsdepartementet har innført nye krav til kollisjonssikkerhet (R-29) for nye busser i løyvepliktig transport. Endringsforskriften finner du her.

Krever bedre kollisjonssikkerhet!

Forslag om bedre kollisjonssikkerhet er ute på høring, etter at Yrkestrafikkforbundet har jobbet for dette over lengre tid.

Yrkestrafikkforbundet deltok i april 2022 i høringen om dette tiltaket. Svaret kan du lese her:

- Vi er glade for at kollisjonssikkerhet er satt på agendaen. Likevel er vi bekymret for at tiltaket kan bli en hvilepute. Vi ser at dette i seg selv ikke er nok for at sjåførene har en god sikring hvis uhellet skulle skje. Med dette tiltaket er fortsatt ikke sideveggen, hjørnet og området foran sjåføren godt nok sikret. Vi har ingen bussjåfører å miste, og kommer til å fortsette denne kampen, sier forbundslederen.

Sterk konferanse om kollisjonssikkerhet

YTFs store konferanse om kollisjonssikkerhet i Bodø 6. og 7. november ble en sterk opplevelse både menneskelig og faglig.

Etterspør nordisk samarbeid for sikrere busser

Manglende kollisjonssikkerhet i buss har lenge vært en utfordring som har blitt underprioritert. Derfor etterspør nå Yrkestrafikkforbundet et nordisk samarbeid, for å sette problematikken på dagsorden - både på et lokalt og europeisk plan.

- Gir oss aldri før bussen er sikker

I flere år har Yrkestrafikkforbundet jobbet for å gjøre bussene trygge for sjåførene. Det er fortsatt en lang vei å gå, men snøballen har begynt å rulle.