Ett viktig resultat av årets bussoppgjør er at man fremover får betalt for all deltskiftjobbing. Tidligere har man først fått deltskifttillegg etter en time med deltskiftpause (inkl. lunsj), og sjåfører som har pause på under en time har ikke fått ekstra betaling. Slik er det ikke lenger etter årets bussforhandlinger.
Bussforhandlingene oppsummert: Dette betyr oppgjøret for deg
En historisk enighet blant partene om bussbransjeavtalen. Nå kan du se hva oppgjøret betyr for din inntekt og arbeidshverdag.
Som mangeårig tillitsvalgt og engasjert bussjåfør har Riley jobbet med en rekke saker for å bedre bussjåførenes arbeidshverdag. En av sakene han har jobbet for de siste årene har vært at sjåførene skal ha betalt for hele deltskiftet, ikke først etter en time.
- Dette er viktig hos oss, for her er det utstrakt bruk av deltskift på under en time. Sjåførene er svært misfornøyde med dette, og vi mener at dette gir en unødvendig belastning for de ansatte, forteller han.
Saken har vært tvistet, og det viste seg at arbeidsgiver ikke brøt tariffavtalen med denne praksisen.
– Her var det et uakseptabelt hull i tariffavtalen. Vi la derfor frem et forslag om forbedringer på deltskifttilleggene på YTFs representantskapsmøte tidligere i år. Vi er fornøyde med at dette ble prioritert i bussforhandlingene, og at det endelig er en løsning på dette. Det er en viktig seier for medlemmene som jobber deltskift, avslutter han.
Bruk stemmeretten din
Det vil bli gjennomført uravstemning blant forbundets medlemmer som omfattes av Bussbransjeavtalen. Uravstemningen vil finne sted mellom 7. og 14. mai. Mer informasjon om uravstemningen kommer senere og vil bli sendt direkte til de medlemmer som har stemmerett på avtalen.
YTF oppfordrer alle til å bruke stemmeretten sin. Hver eneste stemmer teller!
Historisk enighet i bussoppgjøret
- Dette er en god og viktig totalpakke for sjåførene som både gir bedre arbeidsvilkår og en etterlengtet reallønnsvekst, sier forhandlingsleder Marius Træland.