Forbundsleder JIm Klungnes. Foto: Yrkestrafikkforbundet

Forbundsleder JIm Klungnes. Foto: Yrkestrafikkforbundet

1 av 5 bussjåfører blir ikke kompensert for overtidsarbeid

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes, mener busselskapene spekulerer i trange rutetabeller som fører til ubetalt overtidsjobbing for bussjåfører.
query_builder PUBLISERT: 2021-06-03
edit FORFATTER: Lars Marius Matre

I en medlemsundersøkelse fra Yrkestrafikkforbundet svarer 1 av 5 bussjåfører at de som regel ikke blir kompensert når de jobber lengre enn avtalt.

Forbundsleder Jim Klungnes mener dette skyldes at mange busselskaper setter opp rutetabellene slik at sjåførene alt for ofte må jobbe rett under overtidsgrensen.

‒ Sjåførene har krav på overtidsbetaling om de jobber over 10 minutter ekstra, så dermed spekulerer man i rutetider. De legges så stramt opp at sjåførene kan være forsinket hver dag, men gjerne rett under 10-minuttersgrensen. I løpet av en uke, en måned og et år blir det mange timer ekstrajobb som blir ubetalt, sier Klungnes.

LES OGSÅ: YTF krever økt kontroll for å hindre kollektivkutt

Dette støttes av sjåførene selv, da 40 prosent av dem svarer at de ofte er forsinket på ruten de kjører. I 2019-utgaven av undersøkelsen svarte for øvrig halvparten av bussjåførene at de ofte opplevde stress i jobben.

‒ Dessverre er det blitt slik at selskapene kun konkurrer på pris i anbud. Ettersom timelønnen til sjåføren er den samme, handler det bare om å kunne klare å skvise mest ut av sjåførene i løpet av en dag for å kunne tilby lavest pris. Det skaper arbeidsforhold som er uakseptable, sier Klungnes.

Om undersøkelsen
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge. Undersøkelsen ble gjennomført blant YTFs medlemmer. Mer enn 1.500 bussjåfører besvarte undersøkelsen.