Hetlevik sier hun syns det var spennende å være med på forhandlingene. – Det var flere dager med forhandlinger, og en lang natt før partene ble enige. At det ikke ble mekling, var en stor overraskelse. Dette var første gang jeg var med i forhandlingsdelegasjonen, og dette er også første gang forhandlingene på Bussbransjeavtalen ikke har gått til mekling, forteller hun.
– Dette betyr jo at man i forhandlingene har kommet til løsninger som YTF og de andre arbeidstakerorganisasjonene var villige til å akseptere og presentere for medlemmene, forklarer hun.
Av de 36 stemmeberettigede fra forhandlingsdelegasjonene til Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund var det kun én som stemte nei. Dette betyr at det er et solid flertall blant de som deltok på forhandlingene som godkjente resultatet.
Gode tilbakemeldinger fra medlemmene
Rutebussjåførene fikk en lønnsøkning på 11 kroner. Dette gir en total lønnsøkning på 5,21 prosent. Økningen inkluderer ikke bare de 11 kronene, men også andre tillegg, og tilleggene er med på å øke årslønnsveksten.
Bussforhandlingene oppsummert: Dette betyr oppgjøret for deg
En historisk enighet blant partene om bussbransjeavtalen. Nå kan du se hva oppgjøret betyr for din inntekt og arbeidshverdag.
- Jeg er godt fornøyd med lønnsveksten vi får nå, forteller Eli Hetlevik. – Jeg snakker med medlemmer hver dag, og de gir uttrykk for at de også er fornøyde med lønnsoppgangen. Jeg har ikke hørt mange negative reaksjoner.
Hetlevik fortsetter:
- I tillegg til en god lønnsoppgang, har vi fått til mye annet positivt i dette oppgjøret. Og det gjenspeiles i medlemmenes tilbakemelding her hos oss. Jeg har også snakket med andre tillitsvalgte i avdelingen, og det er samme respons hos dem.
Bruk stemmeretten din
Hetlevik forteller at hun er opptatt av at medlemmene skal bruke stemmeretten sin, og delta i uravstemningen. - YTF er en medlemsstyrt organisasjon, og da er det viktig at man gir tilbakemelding på hva man mener om oppgjøret, sier hun.
Ved et ja-flertall i uravstemningen blir oppgjøret vedtatt, og forhandlingene på Bussbransjeavtalen er godkjent av medlemmene. Dersom det blir nei-flertall går oppgjøret til mekling hos Riksmekleren. Hos mekleren blir resultatene fra forhandlingene lagt bort, og man starter på blanke ark igjen. Ved mekling risikerer man streik, og da mister man normalt etterbetaling av lønnsoppgjøret.
Det vil bli gjennomført uravstemning blant forbundets medlemmer som omfattes av Bussbransjeavtalen. Uravstemningen vil finne sted mellom 7. og 14. mai. Mer informasjon om uravstemningen kommer senere og vil bli sendt direkte til de medlemmer som har stemmerett på avtalen.
YTF oppfordrer alle til å bruke stemmeretten sin. Hver eneste stemmer teller!
Viktig seier for deltskiftsjåførene
Eric Riley er tillitsvalgt på en stor bussgarasje i Rogaland. Han har lenge jobbet for at sjåførene som jobber delte skift skal få kompensasjon for hele skiftet, og ikke først etter en time. – Jeg er fornøyd med at det endelig er en løsning på dette, og at man nå får betalt for all deltskiftjobbing, sier han.
Historisk enighet i bussoppgjøret
- Dette er en god og viktig totalpakke for sjåførene som både gir bedre arbeidsvilkår og en etterlengtet reallønnsvekst, sier forhandlingsleder Marius Træland.