Saksbehandlingen ved fornyelse av kjøreseddel holder ikke mål, sier fra venstre YTF-tillitsvalgt Hans Vilhelmshaugen, driftsleder Thorkil Agerup og bussjåfør Abbas Arzani hos Nobina på Nesodden. Foto: Arne Danielsen

Saksbehandlingen ved fornyelse av kjøreseddel holder ikke mål, sier fra venstre YTF-tillitsvalgt Hans Vilhelmshaugen, driftsleder Thorkil Agerup og bussjåfør Abbas Arzani hos Nobina på Nesodden. Foto: Arne Danielsen

Sommel ga tapt lønn

Bussjåfør Abbas Arzani mistet to ukers lønn på grunn av saksbehandlingssommel med fornying av kjøreseddel. Han er ikke den eneste, noe som skaper trøbbel både for sjåfører og busselskap.
query_builder PUBLISERT: May 6th, 2024
edit FORFATTER: Arne Danielsen

- Kjøreseddelen min gikk ut i januar, så jeg søkte om å få den fornyet i oktober, forteller bussfører Abbas Arzani som arbeider hos Nobina på Nesodden.

- Jeg har kjørt buss i 25 år, så det er ikke første gangen jeg fornyer kjøreseddelen. Vanligvis pleier saksbehandlingen bare å ta et par uker, så jeg følte at jeg var ute i god tid.

Alle som kjører buss eller liknende og som mottar betaling for dette, er pliktig til å ha kjøreseddel i tillegg til førerkort. Kjøreseddelen må oppbevares i kjøretøyet og kunne framvises ved kontroll. Uten kjøreseddel har man ikke lov til å kjøre.

Abbas møtte derfor opp for å levere søknaden hos Øst Politidistrikt i Ski allerede 16. oktober i fjor.

«Rett rundt hjørnet»

- Tre ganger måtte jeg rette på søknaden før de var fornøyd. Det manglet blant annet et stempel på helseattesten fra legen. Men tredje gangen sa saksbehandleren seg fornøyd, og jeg regnet med at alt var OK.

Likevel varte det og rakk uten at det kom noe i posten. Abbas ringte for å purre flere ganger og fikk beskjed om at kjøreseddelen var rett rundt hjørnet. I retningslinjene fra Politiet står det at søkeren normalt skal få svar innen tre uker, men: «dersom fullstendig søknad er sendt inn».

Fullstendig var den imidlertid ikke, etter Politiets mening. Svaret kom først etter tre måneder: «Retur av ufullstendig søknad». Da var den eksisterende kjøreseddelen gått ut på dato. «Vi opplyser om at søknaden ikke vil bli behandlet før komplett søknad om kjøreseddel med vedlegg er mottatt.» Siden helseattesten i mellomtiden var foreldet, måtte Abbas også kontakte legen på nytt.

To uker uten lønn

- Så skal det sies at da jeg leverte på nytt, brukte Politiet kun kort tid. Jeg ba dem om å ringe når den var ferdig, tilbød meg å komme innom for å hente den og unngå langvarig postgang. Av erfaring vet jeg at Posten kan bruke inntil ni dager. Likevel sendte Politiet kjøreseddelen i Posten.

Dermed gikk enda flere dager tapt, med resultatet at Abbas i en periode på fjorten dager ikke hadde lov til å kjøre buss. Dermed fikk han heller ikke lønn. I en sånn periode har man ikke krav på økonomisk støtte fra noen.

- Jeg er eneste forsørger i familien og har gjeld til oppunder nesa, så jeg klarer meg ikke uten lønn. Derfor har jeg alltid vært nøye med å passe jobben min, og har aldri hatt problemer med verken passasjerer eller arbeidsgiver, understreker Abbas, som får dette bekreftet av YTFs fungerende leder for avdeling 48 Nesodden, Hans Vilhelmshaugen.

Ikke den eneste

Abbas Arzani er nøye med å understreke at hans agenda ikke er å kritisere Politiet i denne saken, men sette søkelyset på et problem som også andre utsettes for. At uføret gjelder flere, bekreftes både av Vilhelmshaugen og den lokale driftslederen, Thorkil Agerup:

- Alt ble mye verre med Politireformen. Før kunne du oppsøke ditt lokale lensmannskontor, trekke kølapp og få fornyet kjøreseddelen mens du ventet. Nå blir alle søknader herfra sendt til Politiets besøkssenter i Grålum. Og om bare et lite kryss er skrevet feil, sendes det hele i retur per post. Alt har blitt mye mer tungrodd, sier Agerup.

Problemer for bussdriften

- Systemet er blitt altfor sårbart, og ikke holdbart, sier driftslederen og påpeker at den langdryge saksbehandlingen kan skape problemer for bussdriften.

- Ruter arrangerer minianbud for blant annet «buss for bane» i fellesferien, og om vi får tilslaget i januar-februar, må vi rekruttere sjåfører. Da er vi allerede på hæla, når saksbehandlingstiden kan komme opp i ti uker, opplyser Thorkil Agerup.

- Åpenbart må rutinene endres. Eventuelt at kjøretillatelsen bakes inn i førerkortet, som er praksis i mange andre land, konkluderer YTF-tillitsvalgt Hans Vilhelmshaugen.

Politiets kommentar:

Politiinspektør Kjersti Guåker fra Øst politidistrikt ved forvaltningsseksjonen har sendt følgende kommentar:

Øst politidistrikt uttaler seg ikke om enkeltsaker, men vil på generelt grunnlag informere om at vi i saksbehandlingen av søknader om kjøreseddel har et regelverk å forholde oss til. Dette er lover og forskrifter som vi er satt til å følge, og det er for oss ikke anledning til å gjøre unntak i enkeltsaker. Det er søkers ansvar å sette seg inn regelverket, og dermed sørge for at politiet mottar en komplett søknad om kjøreseddel.

Politiet returnerer for tiden mange søknader om erverv eller fornyelse av kjøreseddel grunnet ufullstendige søknader. Dette dreier seg oftest om manglende informasjon i søknaden fra søker eller manglende informasjon/mangelfull avkrysning i helseattesten fra lege. Vi viser til vår nettside politiet.no - kjøreseddel for yrkessjåfører, hvor man finner informasjon om kravene til søknad om kjøreseddel.