Trekker vi fra de offentlig eide selskapene Unibuss (Oslo kommune via Oslo Sporveier) og Vy Buss (Samferdselsdepartementet via Vy), er det bare Tide av de private norske busskjempene som har uendret eierstruktur. Tide Buss er via morselskapet Tide uforandret eiet av investeringsselskapet DSD, som igjen kontrolleres av Stavanger-familien Hermansen.
Fra Kina til Frankrike
13. januar ble Boreal overført fra kinesiske til franske eiere. Boreal ble i sin tid etablert ved at den franske giganten CGEA (siden kalt Connex og Veolia) etablerte seg i Stavanger-regionen ved å kjøpe opp flere lokale busselskaper. I 2011 solgte franskmennene seg så ut til fire toppledere i selskapet, som på sin side hentet finansielle muskler fra investeringsfondet Cube i Luxembourg.
Selskapet byttet navn til Boreal, inspirert av det latinske navnet på nordlyset, aurora borealis. Navnet passet godt til de nye eierne som meldte seg sju år seinere, det kinesiske Everbright (Alltid lyst) Overseas Investment Fund. Men nå har kineserne solgt seg ut igjen til franske Vauban Infrastructure Partners.
Boreal har i dag 2 700 ansatte fordelt på buss, bane og fergedrift hele Norge. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Konsernleder Kjetil Førsvoll opplyser at Boreals struktur, ledelse og organisasjon vil forbli uendret.
Det nye eierselskapet er oppkalt etter den geniale franske offiseren, arkitekten og militæringeniøren Sébastien Le Prestre, marquis de Vauban, som virket under Solkongen på sekstenhundretallet og fikk omformet store deler av infrastrukturen i Frankrike. Det var det franske Investeringsselskapet Naxitis Investment Managers som lanserte Vauban Infrastructure Partners i juni 2019. Vauban administrerer nå selskap med en verdi på tre milliarder euro.
Fra Stockholm til London
I desember varslet en pressemelding at Nobina var i ferd med å akseptere et tilbud fra selskapet Ride BidCo på drøyt 9,3 millioner svenske kroner. Ride BidCo er et selskap opprettet kun for å gjennomføre oppkjøpet. Den virkelige nye eieren heter Basalt Infrastructure Partners.
Nobina, som er listet på Nasdaq-børsen i Stockholm, utroper seg selv til Nordens største kollektivtransportoperatør med 12 000 ansatte fordelt på Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norge har Nobina rundt 1 400 medarbeidere. Selskapet ble i sin tid bygget opp på ruinene av Schøyen-gruppens mislykkede forsøk på å raide verden gjennom etableringen av Concordia.
Basalt er et uavhengig partnereiet investeringsselskap med spesiell oppmerksomhet rettet mot infrastrukturobjekter. Selskapet er lokalisert i London og New York og administrer en portefølje verdt fem milliarder US-dollars.
Fra Norge til Sverige
Nå ved årsskiftet overtok Norgesbuss kjøringen i Oslo syd. Også Norgesbuss har fått nye eiere. I fjor ble det nemlig klart at det svenske oppkjøpsfondet EQT overtok aksjemajoriteten i Torghatten, ett av Norges største transportkonsern. Torghatten driver transport på sjø, land og i luften med rundt 7000 ansatte og en omsetning på to milliarder kroner.
Blant selskapene under Torghatten-paraplyen er altså Norgesbuss, med 700 busser og 1 600 ansatte. Norgesbuss ble etablert i 1995, og vokste raskt gjennom fusjoner og oppkjøp. Grunnstammen var Oslo og Follo Busstrafikk (OFB) og Bærum Forenede Bilruter (BFB). Torghatten kjøpte seg gradvis opp og eide til slutt hele stasen i 2008.
De nye eierne av Torghatten, EQT, er et såkalt formålsdrevet globalt oppkjøpsfond bygget opp av den svenske Wallenberg-familien. Selskapet disponerer mer enn 52 milliarder euro i forvaltningskapital fordelt på 17 fonds i Europa, Asia og Nord-Amerika med til sammen 159 000 medarbeidere.