Finansminister Siv Jensen endrer reglene for frikort, rabatter og gaver etter massivt trykk fra både bussjåfører og andre grupper som har kommet skjevt ut av ordningen.
Reagerer sterkt på frikort-skatt
Yrkestrafikkforbundet har oversendt brev til regjeringen der de blir bedt om å revurdere skattleggingen av frikort for bussjåfører. Med disse endringene påfører regjeringen bussjåfører en netto skatteøkning for 2019.
Dette er endringene:
Skattereglene for personalrabatter blir mer fleksible. Vilkåret om maksimal rabattsats på 50 prosent fjernes, slik at også rabatter på 100 prosent kan gis skattefritt. Det betyr at ansatte kan motta 100 prosent rabatt på varer inntil 8.000 kroner, 50 prosent rabatt på varer inntil 16.000 kroner og 25 prosent rabatt på varer inntil 32.000 kroner.
Verdien av personalrabatter som kan gis skattefritt, økes fra 7.000 til 8.000 kroner.
Beløpsgrensen for skattefrie gaver økes fra 1.000 kroner til 2.000 kroner. Grensen har stått uendret siden 2009.
For fribilletter i transportnæringen utsetter regjeringen iverksettelsen av de nye reglene til 1. juli 2019. Hensikten er at transportselskapene skal få tid til å utforme nye billettordninger.
Skattemyndighetene skal aktivt legge til rette for enklest mulig etterlevelse for næringslivet og utarbeide en veileder sammen med Virke og NHO.
Dette betyr det nye forslaget
Med tidligere forslag var det slik at bussjåfører måtte skatte som inntekt av hele beløpet som var forskjellen mellom egenandel og fastsatt verdi av frikortet. Om man fikk et frikort som var satt til verdi av 7.000 kr og betalte 500 i egenandel ville man måtte skatte av 6.500 kr. Dersom man betalte over 50% egenandel ville man slippe å skatte av frikort med fastsatt verdi på inntil 14.000 kr.
Stopp skatt på frikort – gi beskjed du også!
Bussjåfører må skatte inntil 30.000 kr i året med nye skatteordninger. Send e-post til dine lokale stortingsrepresentanter og gi beskjed om at dette må stoppes!
Med den nye ordningen vil man ikke måtte skatte av beløp under 8.000 kr selv uten egenandel.
Når iverksettelsen av ordningen utsettes til 1. juli vil ordningen med frikort fortsette som den var i 2018 frem til dette. Det gir også transportselskapene tid til å utforme nye billettordninger.
- Nå må busselskapene levere
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet er fornøyd med at regjeringen har lyttet til bussjåførene.
- Vi er fornøyd med at regjeringen har lyttet til bussjåførene i saken om frikort, men det skulle også bare mangle. Ordningen som ble innført fra 1. januar ville betydd urimelige skatteøkninger for tusenvis av bussjåfører i hele landet, uttaler forbundsleder Jim Klungnes.
- Den utsatte fristen betyr at frikortordningen fortsetter som tidligere frem til 1. juli og at busselskapene får tid til å tilpasse ordningen. Vi forventer nå at samtlige busselskaper i samarbeid med tillitsvalgte lager ordninger som belaster sjåførene for faktisk bruk. Da vil man med all sannsynlighet få ordninger som er innenfor grensen på 8.000 kroner. Vi får med dette en bedre ordning enn fryktet, avslutter Klungnes.