Opprinnelig skulle skattleggingen ha skjedd fra 1. januar 2019, men ble først utsatt til juli 2019, deretter til 1. januar 2020 og nå til 1. juli 2020. Det skattefrie beløpet har også blitt økt til 8000 kroner.
Nå har de tre organisasjonene sendt et felles brev til Finansdepartementet. I brevet påpekes det at det er svært vanskelig å finne et rettferdig system og en fornuftig verdi på frikortene, da disse ofte har en annen bruksverdi og begrensninger som ikke finnes på ordinære månedskort.
- Når noen fylkeskommuner estimerer skatteverdi til omkring 30.000 kr og andre til 4.800 kr sier det seg selv at dette ikke oppfattes som likebehandling av de ansatte. De stadige utsettelsene av skattleggingen understreker hvor vanskelig det er å finne en reell verdi på frikortene, uttaler forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.
Videre skriver organisasjonene at alternativet til å skrinlegge ordningen må være å lage en skattemessig sjablongsats, et satt beløp for frikortene som alle ansatte må forholde seg til. Et tredje alternativ er at Finansdepartementet må sette noen helt klare rammer for hvordan frikort skal verdivurderes.
- Nå nærmer det seg tiden for å bestille frikort for 2020. Fortsatt vet ikke arbeidstakerne hvilken skattemessig verdi som vil bli satt på disse frikortene fra 1. juli neste år. Det er en uholdbar situasjon som kan gi flere sjåfører en overraskelse når skatteoppgjøret kommer, avslutter Klungnes.