- Det er mye bra i samferdselsbudsjettet og regjeringen er ganske nær å følge opp det høye ambisjonsnivået som ligger i Nasjonal Transportplan (NTP).
Lite til døgnhvileplasser
Men når det gjelder framdriften i å bygge ut antallet døgnhvileplasser er vi skuffet, her må tempoet kraftig opp i årene som kommer, sier forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet.
Han viser til at målsetningen er 90 døgnhvileplasser i 2023 og at man i 2018 kun har halvparten av dette.
- Resultatet er at yrkessjåfører blir tvunget til å stoppe på steder som ikke egner seg for å ta sine pålagte pauser, sier Klungnes.
For å nå målet om 90 døgnhvileplasser i 2023 bør det ferdigstilles 8-10 nye døgnhvileplasser hvert år fremover.
Lånekassefinansiering for lastebilutdanning
- Vi er glade for at det blir lånekassefinansiering for utdanning til lastebilsjåfør også for voksne, uttaler forbundsleder Jim Klungnes.
Lånekassen vil gi lån også til voksne i et utdanningsløp til lastebilsjåfør fra 2019.