- Jeg meldte meg inn i Yrkestrafikkforbundet som 17-åring etter at forbundet var på besøk på skolen jeg gikk på. De reklamerte for fordelene, og da tenkte jeg at dette var noe for meg. Bransjen har jo et rykte på seg for å kunne være litt utfordrende, og jeg så tidlig verdien av å ha et forbund i ryggen om noe skulle skje.
I løpet av yrkeslivet har han vært ute av transportbransjen i perioder, og jobbet i andre bransjer. Han har likevel meldt seg inn igjen når han har kommet tilbake til sjåføryrket igjen.
- Før jeg begynte i Veøy hadde jeg jobbet noen år som bilberger, og ville bytte beite. Jeg søkte jobben hos Veøy og fikk den med en gang.
YTF på arbeidsplassen
Nilsestuen har jobbet i Veøy i fire år og forteller at det allerede var en godt etablert YTF-klubb på arbeidsplassen da han startet der. Tariffavtalen hadde de også. - Gode tillitsvalgte inspirerte meg til å selv bli tillitsvalgt, sier han.
I dag har YTF 22 medlemmer på arbeidsplassen hans, og i overkant av 60 medlemmer totalt rundt omkring i landet.
- I Veøy har jeg tidligere kjørt lokalt, og jeg kjører langtransport nå. Vi leverer varer både til privatpersoner og bedrifter. Godset vi frakter er bla. matvarer, byggevarer og medisiner. Veøy er Norges største distributør av medisiner. Det innebærer at vi som kjører medisiner må ha medisinkurs, for frakt av dette er strengt regulert, forteller han.
Dobbeltsjekket trafikken – fikk førerkortbeslag
YTF-medlemmet kjørte ut på fylkesveien. Til tross for å ha dobbeltsjekket begge kjørefelt oppdaget ikke medlemmet personbilen som kom kjørende. Det endte i en påkjørsel og politiet beslagla førerkortet på stedet.
Hvorfor er tariff viktig?
Hos Veøy har de ansatte både tariffavtale og særavtale.
- Særavtalen sikrer oss enda bedre vilkår enn hva som står i tariffen, bl.a. har vi enda bedre lønn når vi overnatter borte. Etter forslag fra YTF-klubben hos oss, etter fjorårets forhandlinger på Godsbilavtalen, ble også særavtalen reforhandlet med arbeidsgiver. Arbeidsgiver var takknemlig for at vi tok initiativ til dette, og ville sørge for at vi har mer i lønn når vi er borte enn det som står i tariffavtalen. Det er tøft å være mye borte fra hjemmet, og da er det fint å få litt ekstra for tiden vi sjåførene er på jobb med overnatting, sier Ron Richard. Og forteller at han tidvis kjører lokaltransport, og lønnes etter tariffavtalens bestemmelser for nærtransport.
Gikk opp nesten 80.000 kr. i lønn med tariffavtale
- Tariffavtaler er det fremste middelet man har for å ha reell innflytelse og medbestemmelse på egen arbeidsplass, sier forhandler i Yrkestrafikkforbundet, Petter Sommervold. Tillitsvalgt på Prime Cargo, Trond Karlsen, er glad for at de organiserte seg på arbeidsplassen. - Med tariffavtalen er alle tryggere, og med den hjelpen det enkelte medlemmet kan få er vi godt sikret, både individuelt og kollektivt på jobb gjennom medlemskapet.
Nilsestuen er godt fornøyd med lønnen og arbeidsforholdene, og synes det er godt at lønnen er forutsigbart hver måned. - Hos oss har vi litt bedre enn tariffen, og vi har fått ekstra lønn for mer kompetanse. Jo mer kompetanse, jo mer lønn. Hos oss gir fagbrev 11 kr. mer i lønn pr. time.
Hjelp når det trengs
I tillegg til de kollektive avtalene som gjelder for alle, tariffavtalen og særavtalen, trekker han frem den juridiske bistanden man kan få i Yrkestrafikkforbundet som en viktig medlemsfordel. - Som yrkessjåfør er vi blant annet utsatt for mye kontroller og vi kan oppleve førerkortbeslag. Derfor er det en ekstra trygghet å kunne få juridisk hjelp dersom noe skulle skje i arbeidet. Vi er mer utsatte i det øyeblikket vi setter oss bak spakene, og det er viktig å kunne få hjelp om noe skulle skje, sier han.
info Visste du at...
...medlemmer i Yrkestrafikkforbundet har tilgang på hjelp fra YTFs egne rådgivere og advokater dersom det oppstår problemer i arbeidsforholdet? Les mer her.
- Jeg vet om flere som har fått hjelp fra juridisk avdeling i YTF etter at førerkortet feilaktig er inndratt, og som tillitsvalgt hjelper jeg selv også medlemmer som opplever at utfordringer oppstår på jobb. Stort eller smått, det er virkelig godt å kunne få hjelp fra en tillitsvalgt eller fra YTF-kontoret, avslutter han.
Koronakrøll ga stopp i sykepengeutbetaling
I februar 2020 reiste medlemmet til Thailand. På dette tidspunktet mottak han sykepenger fra NAV. Like etter bredte pandemien seg i verden, og det ble vanskelig å komme seg hjem til Norge innen fristen for reisetid når man mottar sykepenger.
Likte ikke julegaven – mistet jobben
Etter at medlemmet hadde fått fornyet oppdragsavtalen sin hele 29 ganger på to år, fikk han ikke lenger jobbe i bedriften. Begrunnelsen var at han hadde skapt dårlig arbeidsmiljø ved å spørre andre ansatte om deres lønn og vist misnøye med selskapets julegave til de ansatte.
YTFs fjerde grenseundersøkelse
Katten «Bøffe» var kanskje den aller mest sjarmerende da YTF gjennomførte sin fjerde store spørreundersøkelse om lønnsforholdene blant utenlandske godssjåfører på Svinesund mandag 11. og tirsdag 12. oktober, der hovedhensikten er å motvirke at sjåførene blir «bøffet».