Ruten til postbudet var ifølge han selv for krevende til å rekke på den tiden Posten mente det skulle ta. Det førte til at postbudet kontinuerlig jobbet lengre enn avtalt arbeidstid, for å rekke å levere til hele ruten.
Ifølge Posten hadde han ikke fulgt gjeldende rutiner for varsling av overtid, som var å ringe nærmeste leder og skrive en begrunnelse for overtid i oppmøteprotokoll. Arbeidstakeren, derimot, forklarte at han bare fikk kritikk for å jobbe for tregt når han meldte ifra – og derfor sluttet å melde ifra om overtiden etter hvert.
Både lokale og sentrale tillitsvalgte ba derfor om muligheten til å kontrollmåle ruten, for å se om den faktisk kunne fullføres innenfor ordinær arbeidstid. Det aksepterte ikke ikke Posten.
Saken havnet derfor i retten, hvor Yrkestrafikkforbundets advokat Josefine Wærstad førte saken for postbudet. Hun argumenterte for at Posten ikke kunne stille strengere krav til overtidsbetaling enn det norsk lov tilsier. Wærstad pekte også på at det var andre ansatte som hadde fått betalt overtid, selv om de ikke fulgte rutinene Posten påstod var nødvendige.
Retten var enige i at retningslinjene ikke var konsekvent praktisert og ikke kommunisert klart nok til de ansatte. De stilte seg derfor bak postbudets forklaring, og dømte Posten til å betale de utestående overtidstimene inkludert forsinkelsesrenter.
Den hovedtillitsvalgte i saken, Geir Løland, er fornøyd med konklusjonen i saken. Han håper dette vil sette et eksempel for fremtiden.
– For oss var det ganske åpenbart at dette var overtid som Posten påla postbudet, men som de ikke ville betale han for. Vi er glade for at retten også så dette, sier Løland og fortsetter, enheten har hatt daglig overtid i en årrekke, dette er brudd på Arbeidsmiljøloven, og en enorm ekstra belastning pålagt av en arbeidsgiver som utad gir inntrykk av viktigheten av HMS, sier Løland.
– Samtidig vet vi at dette ikke er et enkelttilfelle, ettersom vi stadig hører lignende historier. Vi håper derfor arbeidsgiverne ser denne dommen, og innser at de må skjerpe seg på dette området. Arbeidstaker opplevde kritikk på tempo gjennom flere år, ingen dokumentasjon, bare ukontrolerbar synsing fra arbeidsgiver. Det er rett og slett ulovlig å holde på slik, noe vi har fått bevist her.
100 lageransatte og sjåfører fikk fast stilling
Den siste tiden har Yrkestrafikkforbundet sørget for at over hundre lageransatte og sjåfører har gått fra å være vikarer til å få fast stilling. Stadig flere lageransatte velger å melde seg inn i YTF.
Frikjent etter påkjørsel av fotgjenger
Politiet mente bussjåføren hadde opptrådt uaktsomt da en fotgjenger som gikk på rødt lys i Nylandsveien ble påkjørt. Retten var uenig og frikjente vedkommende.
Yrkestrafikkforbundet vil ikke bruke Wizz Air
Forbundsstyret har vedtatt at Yrkestrafikkforbundet velger bort Wizz Air.
Førerkortbeslag – hva gjør du?
Førerkortbeslag er inngripende fordi YTFs medlemmer vanligvis er helt avhengige av førerkort for å kunne utføre sitt arbeid. Ofte står jobben i fare når man mottar et førerkortbeslag.
Korona-viruset: Hvilke rettigheter har du?
Får du lønn dersom du blir smittet og må settes i hjemmekarantene? Og har arbeidsgiver rett til å permittere deg på grunn av frykt for smittefare?