Fornøyde deltakere og forelesere på YTFs kvinnesamling i januar. Foto: Arne Danielsen

Fornøyde deltakere og forelesere på YTFs kvinnesamling i januar. Foto: Arne Danielsen

Kvinnesamling for aller første gang!

I januar ønsket generalsekretær Linda Jæger drøyt 20 engasjerte kvinner velkommen til en helt egen kvinnesamling i Oslo, arrangert for aller første gang! Programmet var allsidig og relevant, erfaringer ble delt, og nettverk bygget.
query_builder PUBLISERT: March 6th, 2023
edit FORFATTER: Arne Danielsen

Skrevet av Marina Heyerdahl, leder i YTF avd. Ruter.

Først ut var Trude Sande som fortalte om sin reise som bussjåfør, mor til tre, og hvordan hun som kvinne har blitt mottatt – eller ikke – på arbeidsplassen oppigjennom årene. Trude fortalte oss om inspirasjonen hun har fått ved stadig å få mer kunnskap fordi hun ikke var engstelig for å påta seg nye og mer utfordrende verv selv om hun var eneste «høne i kurven». I dag er hun nestleder i YTF, og har ikke tenkt å gi seg med det første.

Lær av Nordland

«Nordland fylkeskommune tar oss på største alvor når det gjelder kollisjonssikring i buss, og ligger også langt fremme når det gjelder dialog med de tillitsvalgte», forteller YTFs regionleder i Nordland, Svein Roger Skoglund. Nå gjelder det å få de øvrige fylkeskommunene til å innføre det samme.

Engasjement og tilrettelegging

YTF-rådgiver Petter Sommervold – ja, det var noen menn som deltok på programsiden – gikk igjennom tips og råd om hvordan gjennomføre medlemsmøter, og særlig hvordan legge til rette for møter slik at flest mulig fristes til å bli med. For vi trenger engasjerte medlemmer! Ikke bare til styrene, men også engasjerte medlemmer generelt på arbeidsplassen. Husk at hovedavtalen gir rett til at det er innafor å ha møter i arbeidstiden for saker som krever rask avgjørelse. Dette kan være saker som gjelder lønn og avstemning, arbeidsforhold og saker som er særlig viktig for arbeidsgiver.

Tilrettelegging er et tema som treffer mange av oss enten man er mann eller kvinne. Anniken Aune skolerte oss nærmere i paragrafer som gir rett til tilrettelegging av arbeidstid, av arbeidsplass, og alle typer tilrettelegging ved nedsatt arbeidsevne. Visste du forresten at iht. § 10-2 har man rett til redusert arbeidstid fra 62 år (uten lønnskompensasjon) med mindre det er vesentlig ulempe for arbeidsgiver?

Prinsesså

Hun har skiltet med «Prinsesså» godt synlig i frontruta på lastebilen Lillian Hersvik kjører. Å-en vitner om oppveksten i Egersund. Og ja, for en bransje som sliter med rekrutteringen, må en tjueåtteårig kvinnelig sjåfør absolutt æres som ei prinsesse.

Fortsatt ulikhet

Forbundsleder Jim Klungnes kom på besøk og ga sin hilsen til oss. For den som tenker at likestillingen har kommet såpass langt at lønnen nå er blitt lik mellom kvinner og menn, tar feil. Snittlønnen til menn er på 55.000 mens for kvinner er 49.000. Men, andel kvinner med utdannelse øker. Flere gutter fullfører utdannelse, men bruker lengre tid enn kvinner. Så er det kvinnene som bruker kollektivtrafikken mest sammenlignet med mennene.

Vi hørte også at flere medlemmer sliter økonomisk for tiden, og at flere har utfordringer med å betale kontingenten sin. Dette skyldes den tøffe tiden som samfunnet står i, med dyrtid som merkes på flere vis i hverdagen. Han avsluttet med en appell om at verving av nye medlemmer fortsatt er viktig!

Hersketeknikk versus respekt

Forhandler Kristine Mathisen var rene stand up-komiker’n! Hun fikk oss til å le skikkelig godt mange ganger selv om temaet var alvorlig nok: Hvordan man gjennomfører forhandlinger. Der kom hun inn på hersketeknikk, kommunikasjonstips og samtalestruktur, og om den profesjonelle samtalen, mens hun bød på seg selv og delte med oss sine egne erfaringer med morsom snert.

Lydhør og svært oppegående forsamling kvinnelige YTFere. Foto: Arne Danielsen

Kvinner kan være tilbøyelig til å ha høyere terskel for å ta ordet enn menn. Derfor var nettopp temaet Hvordan ta ordet med YTFs kontormedarbeider Rameen Sheikh naturlig å ha med på programmet. Da fikk vi også anledning til å teste å holde et innlegg i mindre og større grupper. Særlig var sjåførsikkerhet, manglende toalettfasiliteter og kalde busser, temaer, men også trakassering gikk igjen. Så herved en oppfordring til alle menn der ute – vær glad for at dere har kvinnelige kolleger og husk å behandle dem med respekt! Vi trenger alle de folka vi kan få til å holde hjulene i gang, både menn og kvinner!

Egen gruppe

Nå har vi fått vår helt egen Facebook-gruppe! Er du kvinne og ønsker å delta i et kvinnefellesskap innen Yrkestrafikkforbundet, så søk etter YTF tillitsvalgte kvinner og be om å bli medlem av gruppa. En stor takk til kvinnegjengen i sekretariatet som dro i gang samlingen og sto for de fleste av innledningene.

YTF-medlemmer får tilbake førerkortet i seks av åtte saker

Arbeidslivsavdelingen i Yrkestrafikkforbundet får daglig flere henvendelser fra medlemmer som trenger og får hjelp. 2022 kan oppsummeres som et år der de aller fleste av medlemmene som tok kontakt fikk en god løsning på saken sin.

Mangler millioner sjåfører

Vi har tidligere fortalt at det mangler en halv million yrkessjåfører i Europa. En undersøkelse viser at det ikke bare er vår verdensdel som sliter, men anslår at verden mangler mer enn 2,6 millioner profesjonelle sjåfører og at utsiktene bare kommer til å bli verre. Resultat av ukontrollert konkurranse, påpeker fagbevegelsen.

Mistet lappen etter full tunnelstopp

Lastebilsjåføren var i en tunnel da uhellet skjedde. Han hadde kjørt inn i en rundkjøring og sjekket bilen foran seg på vei ut, for å se etter bremselys som kunne indikere kø. Han kikket også etter andre biler i rundkjøringen før han blinket seg ut. Men da han kjørte ut av rundkjøringen var det full stopp.