Mange sjåfører hadde fått beskjed om at de kunne ta karantenen i egen bil. Det stemte ikke.

Mange sjåfører hadde fått beskjed om at de kunne ta karantenen i egen bil. Det stemte ikke.

En av fire brøt karantenekrav

Har ditt transportselskap korona-tiltakene på det tørre? Vi spør fordi Arbeidstilsynet blant annet har avdekket at utenlandske lastebilsjåfører som flys til Norge etter ferie eller avspasering, plasseres sammen i privat innkvartering én natt, for deretter få egne biler som de kjører gods rundt i landet med. Noe som verken er lovlig eller forsvarlig.
query_builder PUBLISERT: May 6th, 2021
edit FORFATTER: Arne Danielsen

Tekst: Arne Danielsen, Yrkestrafikk

Arbeidsgiverne har unnskyldt seg med at karantenetiden tilbringes i egen bil, men det mener verken Arbeidstilsynet eller Helsedepartementet holder. Tvert om presiserer departementet at i slike tilfeller skal arbeiderne likestilles med andre reisende, det vil si tilbringe 10 døgn i karantene og krav om test på grensa.

Ingen oversikt

Arbeidstilsynet opplyser til Yrkestrafikk at per 11. april er det gjennomført 162 tilsyn med smittevern og/eller innkvartering innen landtransport og rørtransport. I 25 av tilsynene ble bestemmelser knyttet til innkvartering kontrollert, og det ble avdekket brudd på disse i sju. Dette tilsvarer at 28 prosent, det vil si at mer enn en av fire ikke oppfylte kravene.

Tilsynet har ikke gjennomført noen kartlegging som gir grunnlag for å svare på hvordan situasjonen er i dag, hvorvidt man har oversikt eller hvorvidt problemet siden er løst.

LES OGSÅ: Korona-viruset: Hvilke rettigheter har du?

Hva kreves så av arbeidsgiverne? Arbeidsgiverne har ansvaret for å sørge for at nødvendige tiltak blir gjennomført i forbindelse med faren for koronasmitte. Det er viktig å merke seg at forutsetningen er at alle tiltakene gjøres i samarbeid med verneombud eller andre representanter for de ansatte. Konkret er det minst følgende forhold Arbeidstilsynet sjekker ved et tilsyn:

Risiko for eksponering

Risikoen for eksponering av covid-19, herunder helsekonsekvenser for arbeidstakerne ved eksponering, skal kartlegges og vurderes. Kartleggingen skal gjentas regelmessig og dokumenteringen oppbevares slik at opplysningene kan anvendes på senere tidspunkt.

Eksempler på hva som skal kartlegges kan være: Definisjon av hvilke ansatte som tilhører en risikogruppe, plassering av desinfeksjonsutstyr og håndvask, tiltak ved påvist smitte, opplæringstiltak for bruk av smitteutstyr basert på risiko og risikovurdering av vask av sengetøy og liknende i bilene.

Ikke alle sjåfører kan defineres som å utføre samfunnskritisk funksjon og dermed få unntak fra gjeldende bestemmelser, det gjelder bare de som frakter gods som defineres som samfunnskritisk. Uansett er hovedregelen at turnusen skal planlegges slik at de generelle reglene for karantene og testing etterleves.

LES OGSÅ: Godsalliansen: Vi krever en Nasjonal transportplan som er ambisiøs på bærekraft og fører til kursendring

Tiltak mot spredning

Tiltak og planer skal utarbeides for å fjerne eller redusere spredningen av koronaviruset. Turnusplaner og rutiner skal ivareta hovedregelen i paragraf 6 i covid19-forskriften, og tiltak skal så langt som mulig overholde forskriftens regler for innreisekarantene, smittekarantene og isolasjon.

Det er her spørsmålet om karantene av arbeidstakere som er bosatt i utlandet og arbeider i turnus skal foregå. Om bedriften leier hybler for disse i hybelhus, skal dette i så fall være tilrettelagt for personer i karantene.

HMS-rutiner og smittevern

Arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig ut fra både enkeltvis og samlet vurdering av faktorer som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Og her holder det ikke med fine planer, bedriften må også kunne dokumentere rutiner for å følge opp at tiltakene iverksettes og er effektive slik at overtredelser avdekkes, forebygges og rettes opp systematisk.

I tillegges kan nevnes:

Ventilasjon

Funksjon og kapasitet på ventilasjonsanlegg i arbeidslokalene skal kartlegges og vurderes. Alle arbeidslokaler der arbeid eller prosesser kan medføre luftforurensning, skal ha mekanisk ventilasjon og avsug slik at konsentrasjonen av kjemikalier holdes på et forsvarlig nivå med hensyn på helse og eksplosjonsfare. Arbeidsgiver skal sørge for sakkyndig bistand når dette er nødvendig.

Aktiv bedriftshelsetjeneste

Arbeidsgiver skal sørge for at bedriftshelsetjenesten bistår ved gjennomføring av pålegg som er gitt. Her er det viktig å merke seg at det ikke er tilstrekkelig at bedriften har en samarbeidsavtale med en bedriftshelsetjeneste. Bedriftshelsetjenesten skal aktivt bistå arbeidsgiver, arbeidstakere, arbeidsmiljøutvalg og verneombud med å skape sunne og trygge arbeidsforhold.

Nå trengs sheriffer!

Alle som har lest cowboybøker kjenner begrepet «Loven vest for Pecos», ensbetydende med lovløshet. Nå har Vegvesenets krimenhet lagt fram en rapport som konkluderer med at det også i transportnæringen i Norge er nærmest fritt fram for organiserte banditter. Nå trengs mer effektive sheriffer som kan rydde opp blant transportkjeltringene.

Godsalliansen: Vi krever en Nasjonal transportplan som er ambisiøs på bærekraft og fører til kursendring

Godsalliansen, hvor forbundsleder Jim Klungnes er medlem, har skrevet dette innlegget om viktigheten av bærekraft i Nasjonal Transportplan.

Førerkortbeslag – hva gjør du?

Førerkortbeslag er inngripende fordi YTFs medlemmer vanligvis er helt avhengige av førerkort for å kunne utføre sitt arbeid. Ofte står jobben i fare når man mottar et førerkortbeslag.

Korona-viruset: Hvilke rettigheter har du?

Får du lønn dersom du blir smittet og må settes i hjemmekarantene? Og har arbeidsgiver rett til å permittere deg på grunn av frykt for smittefare?

Spørsmål og svar om sykefravær

Advokatene i YTF har laget en oversikt over de mest vanlige spørsmålene om sykdom. Her får du svar på alt fra egenmelding til oppsigelse grunnet sykdom.

Trailersjåfør ble fratatt førerkortet to ganger, men begge beslagene var feil

To ganger valgte politiet å ta førerkortet til trailersjåføren for det de mente var uforsvarlig kjøring. Grunnlaget for beslagene var derimot tynt, og ved hjelp av Yrkestrafikkforbundets advokater ble mannen frifunnet.