Statens Vegvesen samarbeider med Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og NTF om denne kampanjen. Kampanjen varer frem til 1. april.
Dette samarbeidet startet i 2015. Siden den gang har vi sett en forbedring av beltebruk i buss. Bussen er fortsatt den største «frisonen» for bilbeltebruk, og det er fortsatt en jobb som må gjøres med å informere og minne busspassasjerene om hvor viktig det er å huske beltet – også på bussen! Antallet alvorlige ulykker i buss er lavt, men konsekvensene kan bli fatale om det skulle skje en ulykke. Da er beltet livredder nummer én. Den viktigste pådriveren for at folk skal bruke belte i buss er at sjåføren stadig minner på at bruken er påbudt. Dette kommer frem i spørreundersøkelser som gjøres etter kampanjeperiodene.
Kolliderer man uten belte, blir man mye tyngre enn man tror. Man kan faktisk treffe andre medpassasjerer i en voldsom kraft og kan få fatale konsekvenser. Bruk belte, ikke for unngå bot, men for å unngå å skade andre.
I perioden vil det være både kontroller og informasjonsspredning om viktigheten av å bruke belte.
Vedtak om kollisjonssikring i buss
På Yrkestrafikkforbundets representantskapsmøte ble det vedtatt en uttalelse om sikkerhet i buss. Uttalelsen ble enstemmig vedtatt.
PFU ga YTF rett
«Jeg gidder ikke å hjelpe deg med heisen» ble bussjåføren sitert på uten mulighet til å gi sin versjon. Nå er Nærnett felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU).
– Glad for avklaring om beltebruk i buss
Gebyr til bussjåfør ble trukket.
– Jeg opplever farlige situasjoner i trafikken hver dag
Lastebilsjåfør André Berthelsens verste frykt, er å være involvert i en alvorlig trafikkulykke mens han er på jobb. Heldigvis har han Yrkestrafikkforbundet i ryggen dersom uhellet er ute.
Spørsmål og svar om sykefravær
Advokatene i YTF har laget en oversikt over de mest vanlige spørsmålene om sykdom. Her får du svar på alt fra egenmelding til oppsigelse grunnet sykdom.