Det blir nå et nytt unntak fra kjøre- og hviletidsreglene i Norge. For godstransport blir unntaket forlenget for nye 30 dager fram til 14. mai, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Statens vegvesen har fått godkjenning fra EFTAs overvåkingsorgan ESA om en forlengelse av nasjonalt unntak fra de ordinære kjøre- og hviletidsreglene.
Det gjeldende unntaket går ut 13. april – og er nå endret og forlenget for nye 30 dager fram til 14. mai.
– Av hensyn til forsyningsberedskapen i disse korona-tider er det ønskelig å ha mulighet for fortsatt unntak for de transporter som har behov, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.
Norge får nå et unntak som er mindre omfattende enn det gjeldene – og vil også bare omfatte godstransport.
Daglig kjøretid på maksimalt 11 timer, døgnhvile minimum 9 timer
Ukentlig kjøretid på maksimalt 58 timer og på maksimalt 96 timer over 2 uker
En ukehvil på minimum 24 timer må etterfølges av en ukehvil på 45 timer, altså annenhver uke redusert ukehvil. Den reduserte ukehvilen trenger ikke kompenseres
– Vi understreker viktigheten av å ivareta sjåførens arbeidsvilkår også i denne situasjonen. Selv om unntak fra kjøre- og hviletidsreglene er lovverket klart. Ingen sjåfør må føre eller forsøke å føre et kjøretøy når man ikke er skikket til det, sier Lutnæs.