Regjeringen gir etter for press fra YTF: vurderer løyvekrav for varebiler

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er glade for at regjeringen nå vurderer å innføre løyvekrav for varebiler. Dette er et tiltak vi i YTF lenge har jobbet for, gjennom møter med stortingspartiene og direkte samtaler med regjeringen via statssekretær Tom Kalsås tidligere i år. Forslaget, som sendes på høring fra Statens vegvesen i dag, er et viktig steg i arbeidet for å sikre bedre arbeidsvilkår for varebilsjåfører.
query_builder PUBLISERT: May 31st, 2024
edit FORFATTER: Adrian Pracon

Regjeringens forslag

Regjeringen foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, som en del av handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren. Dette betyr at varebilsjåfører endelig vil få de rettighetene og tryggheten de fortjener. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttaler at målet med forslaget er å skape en ryddig næring og bedre arbeidsforhold for sjåførene.

Foto: Fredrik Naumann/Felix Features

– "Alle som jobber i Norge skal ha trygge arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsvilkår. Målet med forslaget om løyvekrav for varebiler er en ryddig næring og at hverdagen til varebilsjåførene skal bli bedre," sier Nygård.

To alternativer på høring

Forslaget som nå sendes på høring har to alternativer. Hovedforslaget innebærer å senke vektgrensen for når løyveplikt for nasjonal godstransport inntrer, og kreve godstransportløyve for berørte virksomheter. Alternativt foreslås et nasjonalt "varebilløyve," som vil være noe mindre krevende når det gjelder fagkompetanse.

En viktig seier for YTF

Foto: Per Christian Lund/Yrkestrafikkforbundet

YTFs leder for juridisk avdeling, advokat Josefine Wærstad, understreker betydningen av dette forslaget:

– "Dette er et stort skritt i riktig retning for å sikre bedre arbeidsvilkår for varebilsjåfører. Vi har jobbet hardt for dette og er svært fornøyde med at regjeringen nå tar tak i utfordringene i bransjen," sier Wærstad. “Veksten i markedet og enkel tilgang til varebilmarkedet har tiltrukket seg kriminelle aktører, og gitt et enormt prispress. Et løyvekrav innebærer at ikke hvem som helst kan starte opp transportvirksomhet, og gir dermed de seriøse en fordel. Dette vil bidra til mer seriøsitet, bedre konkurransevilkår, og på sikt bedre arbeidsvilkår for sjåførene."

Veien videre

Det er estimert at det finnes 23 000 varebiler som brukes i nasjonal godstransport i Norge. Forslaget er at kravene skal tre i kraft ett år etter vedtak, altså innen 1. januar 2026. Høringsfristen for forslagene er satt til 1. september.

Vi ser frem til å følge utviklingen i denne saken og vil fortsette å arbeide for å sikre de beste mulige arbeidsvilkårene for alle i transportsektoren og en mer seriøs og trygg transportbransje.

 

Varebilbransjen er lovløs

A-krimsenteret gjennomførte i slutten av september en aksjon mot varebilene som leverer aviser for Schibsted. Resultatet er klare indikasjoner på arbeidslivskriminalitet, svart arbeid, svart omsetning og mulig trygdesvindel. Uholdbart. Men ikke overraskende. Det er på tide å ansvarliggjøre transportkjøperne!

Ingen minstelønn for varebilsjåfører

- Det er dokumentert omfattende sosial dumping i varebilbransjen, men allikevel skal det fortsatt være lovlig å betale luselønn, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Varebilsjåfører må få allmenngjort minstelønn

Yrkestrafikkforbundet ser med uro at varebilbransjen undergraver konkurranse- og arbeidsforhold for hele varetransportmarkedet. YTF har fremmet krav om allmenngjort minstelønn for varebilsjåfører. Tariffnemndas beslutning faller 27. oktober (Oppdatert: ny dato 1. november).