Denne våren har et forslag om innføring av setebeltepåbud for bybusser, også kjent som klasse 1-busser, vært ute på høring. Yrkestrafikkforbundet, som representerer flest bussjåfører i Norge, er en av aktørene som har kommet med innspill.
I sitt innspill uttrykte forbundet i utgangspunktet en positiv holdning til påbudet.
‒ Setebelter redder liv, så vi er naturligvis positive til at Samferdselsdepartementet ser på tiltak for å øke bruken av det, sier forbundsleder Jim Klungnes.
Det er dog et viktig forbehold, som Yrkestrafikkforbundet har påpekt overfor departementet. Forbeholdet er den uheldige konsekvensen av paragraf 3, som åpner for å straffe sjåføren dersom barn under 15 år ikke bruker setebeltet.
‒ Det er jo naturlig at man i en personbil har ansvar for at barn har på setebelte, for da har man faktisk en reel mulighet til å kontrollere det. For en bussjåfør derimot, er det helt umulig å holde kontroll over. Ingen sjåfører har realistisk mulighet til å påse at passasjerene bruker belte, da det kommer folk av og på bussen hele tiden, uttaler Klungnes.
‒ Vi har naturligvis en plikt til å informere og legge til rette for bruk av bilbelte, men det blir useriøst å skulle straffe bussjåførene dersom passasjerene sniker seg unna. Derfor mener vi at påbudet bør innføres, men at paragraf 3 ikke skal gjelde for bussjåfører, konstaterer forbundslederen.