Hvordan velge verneombud på jobb?

I spalten "Spør advokatene" kan du lese spørsmål som er kommet inn og svarene fra advokatene i YTF.
query_builder PUBLISERT: December 1st, 2025
edit FORFATTER: YTF

Spør advokatene / Yrkestrafikk Nr 4. 2025

Vi ønsker å velge verneombud på jobben. Hvordan gjør vi det?
Verneombudet er de ansattes representant for arbeidsmiljøet, og det er derfor dere som ansatte som velger hvem som skal ha rollen. Alle ansatte kan velges, bortsett fra sjefen. Et verneombud velges vanligvis for en periode på to år, men det er mulig å avtale både kortere og lengre perioder hvis dere ønsker det.

Selve valget trenger ikke være komplisert. Mange velger å gjøre det med håndsopprekning eller skriftlig avstemning på et personalmøte. Det viktigste er at alle ansatte får mulighet til å delta i valget, og at det skjer på en ryddig måte. Hvis det er en fagforening på arbeidsplassen som organiserer flertallet av de ansatte, kan fagforeningen også utpeke hvem som skal være verneombud.

Når verneombudet er valgt, bør arbeidsgiver melde dette inn og sørge for at verneombudet får den opplæringen loven krever. På den måten får arbeidsplassen en trygg og tydelig talsperson for helse, miljø og sikkerhet.

info Har du spørsmål til YTFs advokater?

Som YTF-medlem har du rett til juridisk hjelp etter at du har vært medlem i 2 måneder. Du kan sende dine spørsmål til advokatene@ytf.no eller ringe 406 03 700.

Våre advokater gir arbeidsrettslig bistand i bla. oppsigelse- og avskjedssaker, vegtrafikksaker, pengekrav, nedbemanninger m.m.

Les mer om YTFs juridiske bistand her.

10 grunner til å bli medlem i YTF

​Å bli medlem i Yrkestrafikkforbundet (YTF) gir deg en rekke fordeler som styrker din arbeidshverdag og personlige økonomi. Her er ti gode grunner til å melde seg inn.