Partene møttes til kravsoverlevering fredag 22. mars.

Partene møttes til kravsoverlevering fredag 22. mars.

Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i årets lønnsoppgjør

Fredag 22. mars overleverte Yrkestrafikkforbundet sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
query_builder PUBLISERT: March 22nd, 2024
edit FORFATTER: Synne Pernille Jakobsen

Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst for våre medlemmer, økte minstelønnssatser og fagbrevtillegg. Videre krever vi forbedringer i medlemmene arbeidshverdag blant annet knyttet til delte skift og ubekvem arbeidstid.

- Det er mangel på bussjåfører. Ved å forbedre lønns- og arbeidsvilkårene kan vi bedre attraktiviteten, noe som er sterkt nødvendig i møte med økende utfordringer knyttet til befolkningens transportbehov og miljømål, uttaler forhandlingsleder Marius Træland.  

Forhandlingssjef Marius Træland (t.v.) og forbundsleder Jim Klungnes (t.h.).

- Yrkestrafikkforbundet forventer at våre rimelige krav møtes med en konstruktiv tilnærming fra NHO Transport og Spekter. Vi har et klart mål om å forbedre våre medlemmers arbeidsforhold og økonomiske vilkår. Vi ser fram til en konstruktiv dialog med arbeidsgiversiden og forventer reelle forbedringer for våre medlemmer gjennom dette lønnsoppgjøret, sier Træland. 

Forhandlingene om bussbransjeavtalen (BBA) er berammet 17.-19. april.  

Dette er våre krav

Krav fra arbeidsgiversiden