Via appen Trips har det fylkeskommunale kollektivselskapet AtB startet et prøveprosjekt i ti trønderske kommuner hvor privatpersoner får betalt for å kjøre medpassasjerer.
Tjenesten markedsføres som samkjøring og inngår i AtBs satsing på «innovativ mobilitet i distriktene».
YTF i Trøndelag reagerer kraftig på at prosjektet bryter med alle krav som ellers stilles til yrkessjåfører, og mener det i realiteten er offentlig finansiert pirattaxivirksomhet.
– Det offentlige bidrar nå til å uthule hele fundamentet for en trygg, regulert og profesjonell kollektivtransport. Du trenger verken løyve, helsesjekk, kjentmannsprøve eller yrkeskompetanse for å transportere betalende passasjerer, sier Frode Wærness.
Han er medlem av regionsstyret i YTF Trøndelag og leder arbeidsgruppa i YTF som har sett nærmere på den nye ordningen.
– Det er helt uforsvarlig og undergraver yrkessjåførens status, fortsetter Wærness.
Kan fortrenge både drosjer og busser
I prøveperioden får passasjerene reise gratis, mens sjåførene mottar godtgjørelse og bonuser.
Ifølge AtB skal tilbudet være et supplement til eksisterende kollektivtrafikk, men YTF mener det i praksis konkurrerer direkte med drosjenæringen – og på lengre sikt også med busstilbudet.
– Det finnes ikke et marked for gratisreiser med betalte sjåfører som ikke påvirker det eksisterende tilbudet. Dette er en statlig sanksjonert omgåelse av regelverket, som undergraver både arbeidsplasser og tjenestekvalitet, sier Wærness.
Allerede nå merker de som kjører bestillingstransport i Overhalla en merkbar nedgang. De har fått varsel om at fra høsten reduseres produksjonen med 2 timer.
Sikkerheten settes til side
YTFs tillitsvalgte stiller også spørsmål ved hvem som har ansvaret dersom noe går galt under slike turer.
– Hvem har ansvar dersom en ulykke skjer? Hva hvis sjåføren er ruspåvirket, uten gyldig forsikring, eller ikke egnet til å kjøre? Det er ingen krav, ingen kontroll og ingen sikkerhetsgarantier. Likevel skjer dette med fylkeskommunens velsignelse, sier Wærness.
YTF peker på at profesjonelle yrkessjåfører må gjennom omfattende krav og kontroller for å få lov til å transportere passasjerer – krav som nå tilsidesettes i forsøket på å etablere en "folkets taxi" via app.
Krever politisk handling
YTFs representantskap har vedtatt at forbundet skal arbeide for å få stanset lignende prosjekter over hele landet, og mener Trøndelag er en testarena for en farlig utvikling.
– Dette er ikke delingsøkonomi eller bærekraftig innovasjon. Det er offentlig organisert piratvirksomhet, som på sikt kan svekke hele tilliten til kollektivtransporten. Vi forventer at fylkespolitikere og sentrale myndigheter griper inn, sier Frode Wærness.
YTF etterlyser en nasjonal gjennomgang av hvordan samkjøringsprosjekter skal reguleres, og ber Samferdselsdepartementet tydeliggjøre skillet mellom private reiser og betalt persontransport.