Det nye dokumentet er et politisk veikart for transportsektoren som viser hvilke saker YTF skal kjempe for og løfte politisk de neste årene.
Hovedtemaene er rettferdige arbeidsvilkår, tryggere veier og et seriøst arbeidsliv.
– Dette programmet tar medlemmenes interesser på alvor. Det er vår retning. Her sier vi tydelig hva vi står for, og hva vi krever at politikerne gjør, sier forbundsleder Trude Sande.
Hun understreker at YTF er partipolitisk uavhengig, men langt fra upolitisk:
– Vi er opptatt av politikk fordi det er politikken som avgjør hvordan hverdagen til medlemmene våre ser ut. Skal vi sikre gode vilkår i sektoren, må vi påvirke dem som tar beslutningene.
Sikkerhet først
Sikkerhet står sentralt i YTFs politiske program, både på veien, i kjøretøyet og på arbeidsplassen.
Forbundet krever sterkere kontroll med kjøre- og hviletid, bedre vedlikehold av veier, og tydeligere ansvar for arbeidsgivere som legger opp urealistiske ruter.
Sikkerhet står sentralt i YTFs politiske program, både på veien, i kjøretøyet og på arbeidsplassen.
– Uten nok hvile blir sjåføren en sikkerhetsrisiko. Da må systemet endres, ikke menneskene, sier forbundsleder Trude Sande.
YTF vil også ha strengere krav til kjøretøy og utstyr, og at sikkerhet ved kollisjoner og batteribrann i busser prioriteres høyere.
– Sjåfører og passasjerer skal være trygge, uansett om bussen går på diesel, strøm eller hydrogen, sier hun.
Også på lagre og terminaler må sikkerheten styrkes.
Forbundet peker på at mange jobber i høyt tempo med tunge løft og maskiner som krever presisjon og opplæring.
– Enten du sitter bak rattet i en buss, lastebil eller truck, skal du komme trygt hjem fra jobb. Det er så enkelt som det, sier Sande.
Et arbeidsliv med verdighet
Programmet peker også på noe mer grunnleggende: respekt for folkene bak rattet.
YTF krever flere trygge døgnhvileplasser, tilgang til toaletter og ordentlige pauserom for sjåfører.
– Det er helt utrolig at vi i 2025 fortsatt har sjåfører som må sove på parkeringsplasser uten do. Ingen andre yrkesgrupper hadde akseptert det, sier Sande.
Forbundet mener staten må ta et større ansvar for drift og vedlikehold av hvileplasser, og at de må planlegges som en del av trafikksikkerhetsarbeidet.
Kamp mot useriøse aktører
YTF går hardt ut mot useriøse transportaktører og krever mer ressurser til kontroll og håndheving.
I dag kan bedrifter med ulovlige ansettelser, kabotasje eller sosial dumping i praksis fortsette uten konsekvenser.
– Lovverk hjelper lite hvis ingen følger det opp. Vi ser at useriøse aktører presser både sjåfører og seriøse bedrifter ut av markedet. Myndighetene må styrke kontrollen, ikke kutte den, sier Sande.
YTF vil ha tettere samarbeid mellom Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og politiet, strengere sanksjoner for gjentatte brudd og tydeligere ansvar i hele transportkjeden.
Et arbeidsliv som varer hele livet
YTF krever at folk med varig nedsatt arbeidsevne skal ha rett til fast, gradert stilling.
– I dag faller mange ut av arbeidslivet selv om de kunne jobbet deltid. Det er både urettferdig og ufornuftig. Vi må ha et system som gir folk trygghet, ikke skyver dem ut, sier Sande.
Hun understreker at trygghet handler om verdighet:
– Du skal kunne stå i jobb også når helsa skranter. Det er sånn vi får et arbeidsliv med plass til folk.
Tydelige krav til fremtiden
Programmet stiller også krav til teknologisk, økonomisk og grønn omstilling.
YTF vil at nye løsninger skal skje på arbeidstakernes premisser, og ikke på bekostning av sikkerhet eller arbeidsvilkår.
– Teknologien skal være et verktøy, ikke en unnskyldning for å kutte folk, sier Sande.
Forbundet krever rettferdig grønn omstilling, der overgangen til nullutslippskjøretøy ikke går utover lønnsomhet, ruter eller arbeidsplasser.
Samtidig må det stilles krav om at norske arbeidsplasser og fagkompetanse blir ivaretatt når nye systemer innføres.
– Klimaomstilling, digitalisering og økonomisk ansvar må henge sammen. Vi skal ikke redde miljøet ved å ofre arbeidsfolk, sier Sande.
Et tydelig og slagkraftig dokument
Det politiske programmet er resultatet av et omfattende arbeid i et bredt sammensatt utvalg ledet av Madeleine Haukås.
Hun forteller at målet var å lage et dokument som både engasjerer og styrer kursen for forbundet de neste årene.
– Vi ville ha et program som er tydelig, enkelt og mulig å bruke. Folk skal raskt kunne se hva YTF står for, og hva vi vil endre, sier Haukås.
Hun beskriver arbeidet som både omfattende og inspirerende:
– Det ble mange temaer og mange gode innspill, men vi prioriterte det viktigste. Vi ville ha et dokument som ikke drukner i detaljer, men som gir en klar retning.
Utvalget besto av tillitsvalgte fra hele landet og ulike bransjer.
– Vi hadde med et tverssnitt av medlemsmassen, så programmet speiler hele organisasjonen. Vi fikk faglige innspill fra sekretariatet og praktiske erfaringer fra folk som står midt i hverdagen. Det gjorde det både ekte og relevant, sier hun.
Hun håper programmet blir brukt aktivt i årene framover:
– Dette skal påvirke politikken de neste fire årene. Det handler om å skape en bedre framtid, for ansatte, for arbeidslivet og for samfunnet rundt oss.
Strategisk plan peker veien videre
Samtidig har forbundet vedtatt en strategisk plan for 2025–2029, som beskriver hvordan YTF skal vokse, få flere tillitsvalgte og stå sterkere i samfunnsdebatten.
– Det politiske dokumentet sier hva vi kjemper for. Den strategiske planen sier hvordan vi skal få det til, sier Sande.
Hun mener de to dokumentene markerer et viktig veiskille for forbundet:
– Vi har fått et felles veikart. Nå skal vi jobbe mer systematisk og politisk for å gjøre bransjen bedre, og sikre trygge og rettferdige vilkår for alle som jobber i transport og logistikk.