Foto: Jonas Ruud

Foto: Jonas Ruud

På Stortinget for å kreve strengere innsats mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping

Denne uken var YTF på Stortinget for å kreve strengere innsats mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. Der la forbundsleder Trude Sande og leder i YTFs arbeidslivsavdeling, Josefine Wærstad, fram YTFs prioriterte tiltak for et mer seriøst arbeidsliv i transport.
query_builder PUBLISERT: December 5th, 2025
edit FORFATTER: Synne Pernille Jakobsen

Torsdag 4. desember fikk YTF legge frem YTFs prioriterte tiltak mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping for Anniken Refseth (AP), medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.  

Det skal ikke lønne seg å bryte reglene 

Kjernen er enkel: Risikoen for å bli tatt er for lav. Da blir det for lett å omgå regelverket og for vanskelig for seriøse aktører å konkurrere på like vilkår. YTF krever derfor at kontrollene styrkes og at reaksjonene må svi mer. 

Leder i YTFs arbeidslivsavdeling, Josefine Wærstad. Foto: Per Christian Lind

- Når det er lav risiko for å bli tatt, blir sosial dumping en forretningsmodell. Det må vi snu med mer kontroll og strengere reaksjoner, sier Wærstad. Hun har i en årrekke jobbet med sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, og ser med bekymring på hvordan useriøse aktører utkonkurrerer seriøse aktører.  

Tre prioriterte tiltak for å hindre sosial dumping og arbeidslivskriminalitet 

På møtet løftet YTF fram tre satsingsområder som kan bedre situasjonen: 

1. Kontrollene må styrkes for det skal ikke lønne seg å drive ulovlig   

Risikoen for å bli tatt for sosial dumping er for lav i dag. Det gjør at det lønner seg å bryte reglene. Dette kan endres med hyppigere kontroller og strengere reaksjoner. YTF mener at man må få på plass en tverretatlig operativ ressursgruppe, og at A-krimsentrene og Arbeidstilsynet styrkes ytterligere. 

2. Styrke arbeidstakerrettigheter og bekjempe falske selvstendige  

Skillet mellom arbeidstaker og falsk selvstendig er godt regulert i loven, men det er liten tilgang på avklaring for dem som er selvstendige varebilsjåfører, eller enkeltstående plattformarbeidere.  Disse jobber ofte langt utover lovens grenser for en svært lav betaling. YTF ønsker at tvisteløsningsnemda etter arbeidsmiljøloven skal kunne ta stilling til om man er ansatt eller selvstendig.   

3. Ansvarliggjøring av transportkjøper/oppdragsgiver 

Dagens praksis, hvor oppdrag settes ut til underleverandører eller enkeltpersonforetak, svekker seriøsiteten i bransjen. Ansvaret pulveriseres, og transportkjøper frir seg fra ansvar.  

YTF mener at arbeidsgiveransvaret må følge reell innflytelse og ikke formelle selskapsstrukturer.  Profesjonelle transportkjøpere burde alternativt ha en generell påseplikt og solidaransvar for at ansatte nedover i kjeden får det de skal ha av lønn og arbeidsvilkår.  

YTF følger opp  

Møtet på Stortinget er en del av YTFs arbeid for et mer seriøst arbeidsliv i transportbransjen. YTF kommer til å fortsette å presse på for tiltak som fungerer slik at reglene gjelder for alle, og at det ikke er de seriøse som betaler prisen. 

Forbundsleder Trude Sande (t.v) på Stortinget med Anniken Refseth (AP), medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.  Foto: YTF

- Dette handler om trygghet på jobb og at alle skal en lønn å leve av. Når useriøse får holde på, presses vilkårene ned for alle. Derfor trenger vi strengere innsats med flere kontroller, tydeligere ansvar for oppdragsgiverne og reaksjoner som faktisk virker, sier forbundsleder Trude Sande.