Det følger av arbeidsmiljøloven § 4-3 (3) at ansatte ikke skal utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.
Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende.
Hva er ulovlig trakassering?
Ikke all irriterende, plagsom eller kritikkverdig adferd kvalifiserer til å regnes som ulovlig trakassering. Det skal en god del til.
Det er ikke nok at man opplever å være utsatt for trakassering. Spørsmålet er om det man er utsatt for er alvorlig nok til å være ulovlig.
Det vil sjeldent være snakk om ulovlig trakassering hvis det dreier seg om noe som foregår mellom to likestilte kollegaer, og det vil sjeldent være snakk om ulovlig trakassering hvis det er snakk om en enkeltstående hendelse.
Det må gjerne være en skjev maktbalanse i en eller annen form, og det må gjerne være snakk om gjentatte hendelser over tid.
De fleste personalkonflikter og uenigheter kvalifiserer ikke til å være trakassering, men kan være arbeidsmiljøutfordringer som arbeidsgiver bør ta tak i før de eskalerer.
Seksuell trakassering er enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom.
Også her er det snakk om en viss alvorlighetsgrad, men det er ikke noe krav om at intensjonen må ha vært ondartet.
At handlingen kun var ment som spøk, er ikke nødvendigvis noen unnskyldning.
Bevis
Å bevise trakassering kan være utfordrende, spesielt siden det ofte er ord mot ord.
Det er viktig å samle så mye dokumentasjon som mulig, inkludert dagbøker, legejournaler, vitneutsagn og referater.
Rettsapparatet kan være dårlig egnet til å håndtere slike saker, og det er nødvendig med omfattende dokumentasjon for å få medhold.
Dine rettigheter
Hvis du er utsatt for trakassering har du rett på at arbeidsgiver sørger for at det opphører.
Du kan også ha rett på erstatning for eventuelt økonomisk tap, for eksempel om langvarig sykefravær skyldes trakasseringen.
Du har rett på erstatning selv om arbeidsgiver selv ikke har gjort noe kritikkverdig.
Det vil si at arbeidsgiver er objektivt ansvarlig for at ansatte har blitt utsatt for trakassering.
Varslingsreglene
Arbeidsmiljølovens kapittel 2A gir arbeidstakere et ekstra vern når man varsler om eksempelvis kritikkverdige forhold i virksomheten, inkludert mobbing og trakassering.
Varsling kan skje internt til nærmeste leder, verneombud, eller tillitsvalgt, eller eksternt til tilsynsmyndigheter.
Arbeidstaker skal normalt varsle internt før man varsler eksternt til media eller offentligheten.
Arbeidsgiver har plikt til å behandle varsler forsvarlig og til å beskytte varsleren mot gjengjeldelse.
Forskning viser dessverre at varslingsinstituttet ikke nødvendigvis alltid fungerer så godt for varsling om psykososiale forhold.
I 2022 svarte 46 prosent av varslerne at det ikke hjalp å varsle, eller at forholdet ble verre etter varslingen.
Av dem som varslet om psykososiale arbeidsforhold, opplevde særlig mange negative reaksjoner.
Forebyggende arbeid
Det kan være vanskelig å håndtere problemer med arbeidsmiljøet etter at det har oppstått. Forebyggende arbeid blir da særlig viktig.
Arbeidsgiver har et ansvar for å forebygge trakassering på arbeidsplassen.
Dette inkluderer å ha klare retningslinjer og rutiner for hvordan slike saker skal håndteres, samt å sørge for at alle ansatte er kjent med disse.
Noen aktuelle tiltak kan være å klarlegge hvilken risiko det er for trakassering på arbeidsplassen, og gjennomføre forebyggende tiltak, utarbeide regler for oppførsel, lage gode rutiner for å melde fra om trakassering og rutiner for hvordan disse henvendelsene skal håndteres, regulere hvordan brudd på retningslinjer skal håndteres, og å sette trakassering på arbeidsplassen på agendaen.