Hva skal arbeidsavtalen inneholde?

Alle arbeidstakere har krav på en skriftlig arbeidsavtale. Lovverket stiller tydelige krav til hvilke opplysninger og reguleringer en arbeidsavtale skal inneholde. Formålet er å sikre arbeidstakere forutsigbare og trygge arbeidsforhold.
query_builder PUBLISERT: July 27th, 2025
edit FORFATTER: YTF

Skriftlighet og frist for når arbeidsavtalen skal foreligge

En arbeidsavtale skal være skriftlig, jamfør Arbeidsmiljøloven § 14-5.

Skriftlighet er imidlertid ikke et gyldighetskrav, og et arbeidsforhold kan være etablert uten skriftlig avtale.

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men en skriftlig avtale sikrer klarhet og forutsigbarhet og reduserer risikoen for uenigheter.

Det er i rettspraksis slått fast at det er arbeidsgiver som har tvilsrisikoen om hvilke arbeidsvilkår som faktisk er avtalt om skriftlighetskravet ikke er oppfylt.

En skriftlig arbeidsavtale skal foreligge senest syv dager etter at arbeidsforholdet begynte.

Ved utleie av arbeidskraft og ved arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned, skal skriftlig arbeidskontrakt være på plass umiddelbart, det vil si ved arbeidsforholdets begynnelse.

Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen

Arbeidsavtalene skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning for arbeidsforholdet.

Arbeidsmiljøloven § 14-6 regulerer hvilke opplysninger arbeidsavtalen skal inneholde.

En arbeidsavtale skal som et minimum inneholde informasjon om:

  • Arbeidsplassen

  • En beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori

  • Tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse

  • Ved midlertidige ansettelser skal arbeidskontrakten angi forventet varighet og grunnlaget for ansettelsen, for eksempel om det er et vikariat. Dersom arbeidsgiver ikke opplyser om at arbeidsforholdet er midlertidig i arbeidsavtalen innen syv dager etter arbeidsforholdets begynnelse, skal det legges til grunn at arbeidstakeren har fast ansettelse om ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

  • Eventuell prøvetid. Ved midlertidige ansettelser kan prøvetiden ikke overstige halvparten av ansettelsesforholdets varighet.

  • Rett til ferie og feriepenger, og fastsettelse av ferietidspunkt. Informasjon om eventuell rett til annet fravær betalt av arbeidsgiver

  • Oppsigelsesfrister, og informasjon om fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforhold

  • Avtalt lønn, og eventuelle andre tillegg og godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, som for eksempel pensjonsinnbetalinger. De ulike elementene som utgjør lønnen, som tillegg og andre godtgjøringer, skal angis særskilt

  • Lengde og plassering av den daglige og ukentlige arbeidstiden. Om arbeidstiden vil variere, skal arbeidsavtalen opplyse om dette. Om arbeidsgiver ikke har gitt informasjon om stillingens omfang, skal arbeidstakerens påstand om stillingsomfang legges til grunn om ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

  • Pauser og pauselengde

  • Eventuelle avtaler om særlig arbeidstidsordninger, som for eksempel fritak fra nattarbeid, eller redusert arbeidstid på grunn av helse

  • Opplysninger om ordninger for vaktendringer, samt om ordninger for arbeid utover avtalt arbeidstid, herunder betaling for slikt arbeid

  • Eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet

  • Innleiers identitet om arbeidstaker leies ut fra bemanningsforetak

  • Informasjon om rett til kompetanseutvikling om arbeidsgiver tilbyr dette

  • Opplysninger om ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet, samt navn på institusjoner som mottar innbetalinger fra arbeidsgiver i denne forbindelse, som for eksempel informasjon om bidrag ved sykdom, fødsel o.l.

Må alle arbeidsavtaler endres?

De utvidede kravene til innhold gjelder først og fremst for nye arbeidsforhold og nye arbeidsavtaler. Eksisterende arbeidsavtaler trenger ikke å oppdateres, med mindre arbeidstaker ber om det.

Om arbeidstaker ber om en oppdatert avtale, har arbeidsgiver en plikt til å oppdatere avtalen innen to måneder.